Ultraschall Med 2006; 27(4): 360-363
DOI: 10.1055/s-2005-858966
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Detection Rate of Periintestinal Lymph Nodes

An in Vitro Study Comparing 3-D Sonography and HistologyDetektionsrate von periintestinalen Lymphknoten In-vitro-Studie zum Vergleich von 3-D-Sonographie und HistologieA. F. Christensen1 , J. L. Bourke2 , M. B. Nielsen1 , H. Møller3 , L. B. Svendsen3 , A. M. Mogensen2 , B. Vainer2
  • 1Department of Radiology, Section of Ultrasound X 4123, Rigshospitalet, Copenhagen, Denmark
  • 2Department of Pathology, Rigshospitalet, Copenhagen, Denmark
  • 3Department of Surgery C, Rigshospitalet, Copenhagen, Denmark
Further Information

Publication History

received: 13.6.2005

accepted: 22.11.2005

Publication Date:
10 February 2006 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Bei der Untersuchung des Gastrointestinaltrakts (G-) und dem Nachweis von metastatischen Lymphknoten stellt die dreidimensionale Endosonographie (3D) möglicherweise eine Verbesserung im Vergleich zur Standard-Methode der zweidimensionalen (2D-)Endosonographie dar. Ziel dieser Studie war die Feststellung der Treffsicherheit bei der Erkennung periintestinaler Lymphknoten in chirurgischen Resektionspräparaten mittels 3D-Sonographie. Patienten und Methode: Chirurgische Resektionspräparate von 31 Patienten mit malignen GI-Tumoren wurden mittels 3D-Endosonographie und Histologie untersucht in Hinblick auf den möglichen Nachweis periintestinaler Lymphknoten und einer Metastasierung. Die Präparate wurden im Wasserbad geschallt. Die Lage und Größe der Lymphknoten wurden sowohl vom Pathologen als auch durch den Untersucher auf einem Foto des Präparates markiert. Ergebnisse: Die 3D-Sonographie entdeckte 48 von 60 malignen Lymphknoten (80 %) sowie 110 von 219 benignen Lymphknoten (50,2 %). Der positive Vorhersagewert für einen als Lymphknoten interpretierten endosonographischen Befund lag bei 0,97. Schlussfolgerung: Die Nachweisrate für periintestinale Lymphknoten war relativ hoch und erschien der von der 2D-Endosonographie erwarteten Detektionsrate überlegen. Die Unterscheidung zwischen metastatischen und nichtmetastatischen Lymphknoten bleibt zwar problematisch, es konnten jedoch alle histologisch gesicherten Lymphknotenmetastasen mit der 3D-Endosonographie entdeckt werden. Diese Technik erscheint deshalb geeignet, um Patienten präoperativ einzustufen.

Abstract

Aim: Compared to standard two-dimensional (2D) endosonography, three-dimensional (3D) endosonography has been presented as a possible improvement regarding imaging of the gastrointestinal (G-I) tract and detection of metastatic lymph nodes. The aim of this study was to evaluate the efficacy of detecting periintestinal lymph nodes in surgical specimens using 3D endosonography. Patients and methods: Surgical specimens from 31 patients with malignant G-I tumours were investigated by 3-D endosonography and histology with focus on the presence of periintestinal lymph nodes and presence of metastasis. The specimens were scanned submerged into water. Position and size of the lymph nodes were mapped on a photo of the specimen both by the pathologist and the examiners. Results: Three-dimensional endosonography detected 48 out of 60 malignant lymph nodes (80.0 %), and 110 out of 219 benign lymph nodes (50.2 %). The positive predictive value for an endosonographic finding interpreted as a lymph node was 0.97. Conclusion: The detection rates for periintestinal lymph nodes were relatively high and seemed superior to the one usually assigned to 2D endosonography. Although distinguishing between metastatic and non-metastatic lymph nodes remains a problem, all patients with histologically confirmed metastasis to lymph nodes were detected by 3D endosonography, and the technique thus seems suitable for grouping of patients prior to surgery.

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Michael Bachmann Nielsen

Department of Radiology, Section of Ultrasound X 4123, Rigshospitalet

Blegdamsvej 9

2100 Copenhagen

Denmark

Phone: ++ 45/35 45/34 19

Fax: ++ 45/35 45/20 58

Email: mbn@dadlnet.dk

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