Klin Monbl Augenheilkd 2005; 222(6): 485-492
DOI: 10.1055/s-2005-858209
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Okuläre Nebenwirkungen der Amiodaron-Therapie

Ocular Side-Effects Associated with Amiodarone TherapyG. Turdumambetova1 , T. Bredehorn1 , G. I. W Duncker1
  • 1Universitätsklinik und Poliklinik für Augenheilkunde (Direktor: Prof. Dr. med. G. I. W. Duncker), Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Further Information

Publication History

Eingegangen: 11.1.2005

Angenommen: 8.3.2005

Publication Date:
23 June 2005 (online)

Zusammenfassung

Amiodaron, ein wirkungsvolles Antiarrhythmikum, führt zur Speicherung von Lipideinschlusskörperchen in verschiedenen Geweben, auch des Auges, mit typischen okulären Nebenwirkungen. Bei 70 - 100 % der Patienten treten wirbelförmige, epitheliale Hornhauteinlagerungen ab einer einmonatigen Behandlungsdauer auf. Es wurde auch über spezifische punktförmige, subkapsuläre Linsentrübungen berichtet, die bei 50 % der untersuchten, mit Amiodaron behandelten Patienten beobachtet wurden und zu keiner nachweisbaren Visusminderung führen. Die schwerwiegendste bis jetzt beschriebene Nebenwirkung ist eine Amiodaron-induzierte Optikusneuropathie. Sie kommt bei 1,3 - 1,8 % der Patienten vor. Die Optikusneuropathie ist in der Regel beidseitig und nach Absetzen des Amiodarons in der Hälfte der Fälle reversibel. Der Befund ist funduskopisch identisch mit einer AION. Netzhautschädigungen wurden ebenfalls beschrieben, ein Zusammenhang der Amiodaron-Therapie mit den Netzhautveränderungen konnte bislang jedoch nicht gesichert werden.

Abstract

Amiodarone, one of the most effective anti-arrhythmic drugs, is also known for its ability to accumulate lipid-pharmakon complexes in the lysosomes of different tissues. In the eye the lysosomal storage leads to typical side-effects. Whorl-like epithelial, reversible corneal inclusions occur in about 70 to 100 % of the patients on amiodarone therapy. Tiny lens opacities without visual impairment have been reported in 50 % of patients who had been treated with amiodarone. At present the most severe complication of amiodarone is optic neuropathy with an incidence of 1.3 to 1.8 %. The optic neuropathy, as the rule, is only reversible approximately in œ of the patients after discontinuing the drug. The fundoscopic picture of amiodarone neuropathy is similar to classic AION. Retinal involvement has also been reported; however, a relationship with amiodarone has not been proven yet.

Literatur

  • 1 Abraham R, Hendy R. Irreversible lysosomal damage induced by chloroquine in the retinae of pigmented and albino rats.  Exp Mol Pathol. 1970;  12 185-200
  • 2 Ait Ali F, Grolleau-Raoux F, Arnaud B. et al . Amiodarone et oedeme papillaire: problemes physiopathogeniques a travers un cas.  J Fr Ophtalmol. 2003;  26 (2) 182-186
  • 3 Babel J, Stangos N. Iatrogenic ocular lesions; action of a new medicament against angor pectoris.  Arch Ophtalmol Rev Gen Ophtalmol. 1970;  30 (3) 197-208
  • 4 Babel J, Stangos N. The effect of amiodarone on ocular tissues.  Schweiz Med Wochenschr. 1972;  102  (7) 220-223
  • 5 Bartolucci J, Ibanez P, Verdugo C. et al . Neuritis retrobulbar inducida por amiodarona. Caso clínico.  Rev Med Chil. 1999;  127 827-830
  • 6 Behrens M M. Optic atrophy in children after diiodhydroxyquin therapy.  JAMA. 1974;  228 693-694
  • 7 Belec L, Davila G, Bleibel J M. et al . Neuropathie optique bilaterale au cours d’untraitemant prolonge par l’amiodarone.  Ann Med Interne Paris. 1992;  143 349-350
  • 8 Besser R, Treese N, Bohl J. et al . Klinische, neurophysiologische und bioptische Befunde beim neurotoxischen Amiodaron-syndrom.  Med Klin. 1994;  89 367-372
  • 9 Bockhardt H, Drenckhahn D, Luellmann-Rauch R. Amiodarone-induced lipidosis-like alterations in ocular tissue of rats.  Graefes Arch. Clin Exp Opthalmol. 1978;  207 91-96
  • 10 Borruat F X, Regli F. Pseudotumor cerebri as a complication of amiodarone therapy.  Am J Ophthalmol. 1993;  116 776-777
  • 11 Bredehorn T, Duncker G IW. Chloroquin und Chlorphentermin induzierte Lipidose der Rattenretina.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1999;  214 178-182
  • 12 Bredehorn T, Duncker G IW. Funktionelle und morphologische Veränderungen nach chronischer Gabe von Chloroquin an der Retina der Maus.  Ophthalmologe. 2001;  98 (Suppl 1) 15
  • 13 Bredehorn T, Harm P, Simon E. et al . Amiodaron-induzierte Lipidose: ultrastruktureller Nachweis und funktionelle Untersuchungen der Retina der Maus.  Ophthalmologe. 2002;  99 (Suppl 1) 226
  • 14 Clemett R S, MacKintosh H T. Drug induced ocular lipoidosis.  Trans Ophthalmol Soc NZ. 1982;  34 52-58
  • 15 Costa-Jussa F R, Jacobs J M. The Pathology of Amiodarone Neurotoxicity.  Brain. 1985;  108 735-752
  • 16 D’Amico D J, Kenyon K R, Ruskin J N. Amiodarone keratopathy. Drug-induced lipid storage disease.  Arch Ophthalmol. 1981;  99 257-261
  • 17 Dewachter A, Lievens H. Amiodarone and optic neuropathy.  Bull Soc Belge Ophtalmol. 1988;  227 47-50
  • 18 Dudognon P, Hauw J J. Neuropathie au chlorhydrate d’amiodarone: Etude clinique et histopathologique d’une nouvelle lipidose medicamenteuse.  Rev Neurol (Paris). 1979;  135 527-540
  • 19 Duff G R, Fraser A G. Impairment of colour vision associated with amiodarone keratopathy.  Acta ophthalmol (Copenh). 1987;  65 48-52
  • 20 Duncker G, Bredehorn T. Chloroquine-induced lipidosis in the rat retina: functional and morphological changes after withdrawal of the drug.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 1996;  234 (6) 378-381
  • 21 Ehrenfeld M, Necher R, Merin S. Delayed-on-set chloroquine retinopathy.  Br J Ophthalmol. 1986;  70 281-283
  • 22 Eryilmaz T, Atilla H, Batioglu F. et al . Amiodarone-related optic neuropathy.  Jpn J Ophthalmol. 2000;  44 565-568
  • 23 Feiner L A, Younge B R, Kazmier F J. et al . Optic neuropathy and Amiodarone Therapy.  Mayo Clin Proc. 1987;  62 702-717
  • 24 Fikkers B G, Bogouslavsky J, Regli F. Pseudotumor serebri with amiodarone.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1986;  49 606
  • 25 Flach A J, Dolan B J, Sudduth B. et al . Amiodarone-induced lens opacities.  Arch Ophthalmol. 1983;  101 1554-1556
  • 26 Flach A J, Peterson J S, Dolan B J. Anterior subcapsular cataracts: a review of potential etiologies.  Ann Ophthalmol. 1985;  17 78-80
  • 27 Fraunfelder F T, Meyer S M. Drug-induced ocular side effects and drug intercations. Philadelphia; Lea and Febriger 1982: 50-53
  • 28 Francois J. Cornea verticillata.  Bull Soc Belge Ophtalmol. 1968;  150 656-670
  • 29 Garrett S N, Kearney J J, Schiffman J S. Amiodarone optic neuropathy.  J Clin Neuroophthalmol. 1988;  8 105-110
  • 30 Gibson J M, Fielder A R, Garner A. et al . Severe ocular side effects of perhexilene maleate: case report.  Br J Ophthalmol. 1984;  68 553-560
  • 31 Gittinger J W, Asdourian G K. Papillopathy caused by amiodarone.  Arch Ophthalmol. 1987;  105 349-351
  • 32 Ghosh M, McCulloch C. Amiodarone-induced ultrastructural changes in human eyes.  Can J Ophthalmol. 1984;  19 178-186
  • 33 Gobbele R, Dahlke C, Mull M. et al . Amiodaron induzierte bilaterale Optikusneuropathie.  Nervenarzt. 1999;  70 565-566
  • 34 Greene H L, Graham E L, Werner J A. et al . Toxic and therapeutic effects of amiodarone in the treatment of cardiac arrhythmias.  J Am Coll Cardiol. 1983;  2 (6) 1114-1128
  • 35 Harris L, Mckenna W J, Rowland E. et al . Side effects and possible contraindications of amiodarone use.  Am Heart J. 1983;  106 916-922
  • 36 Harris L, Mckenna W J, Rowland E. et al . Side effects of long-term Amiodarone Therapy.  Circulation. 1983;  67 (1) 45-51
  • 37 Heger J J, Prystowsky E N, Zipes D P. Relationships between amiodarone dosage, drug concentrations, and adverse side effects.  Am Heart J. 1983;  106 931-935
  • 38 Huismans H. Bilaterales (toxisches?) Papillenödem bei Chloroquintherapie wegen primär chronischer Polyarthritis.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1982;  181 36-37
  • 39 Hyatt R H, Sinha B, Vallon A. et al . Noncardic side-effects of long-term oral amiodarone in the elderly.  Age Ageing. 1988;  17 116-122
  • 40 Ikaheimo K, Kettunen R, Mantyjarvi M. Visual functions and adverse ocular effects in patients with amiodarone medication.  Acta Ophthalmol Scand. 2002;  80 (1) 59-63
  • 41 Ingram D V, Jaggarao N SV, Chamberline D A. Ocular changes resulting from therapy with amiodarone.  Br J Ophthalmol. 1982;  66 676-679
  • 42 Ingram D V. Ocular effects in long-term amiodarone therapy.  Am Heart J. 1983;  106 902-905
  • 43 Kaplan L J, Cappaert W E. Amiodarone keratopathy. Correlation to dosage and duration.  Arch Ophthalmol. 1982;  100 601-602
  • 44 Kerin N Z, Aragon E, Faitel K. et al . Long-term efficacy and toxicity of high- and low-dose amiodarone regimens.  J Clin Pharmacol. 1989;  29 418-423
  • 45 Klaua J, Bredehorn T, Holzhausen H J. et al . Tamoxifen: Funktionelle Veränderungen der Mäuseretina nach chronischer Gabe von Tamoxifen.  Ophthalmologe. 2000;  97 (Suppl 1) 21
  • 46 Krieg P, Schipper I. Bilaterale Opticusneuropathie nach Amiodaron-Therapie.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1992;  200 128-132
  • 47 Kristin N, Ulbig M. Akutes Papillenödem.  Ophthalmologe. 2001;  98 212-213
  • 48 Latini R, Tognoni G, Kates R E. Clinical Pharmacokinetics of Amiodaron.  Clin Pharmacokinet. 1984;  9 136-156
  • 49 Leifert D, Hansen L L, Gerling J. Amiodaron-optikusneuropathie: ein eigenständiges Krankheitsbild?.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2000;  217 171-177
  • 50 Lüllman H, Lüllman-Rausch R, Wasserman O. Drug-induced phospholipidoses.  CRC Crit Rev Toxicol. 1975;  4 185-218
  • 51 Lüllmann-Rauch R. Drug induced lysosomal storage disorders. Dingle JT, Jacques PJ, Shaw IH Lysosomes in applied biology and therapeutics Amsterdam, New York, Oxford; North-Holland Publishing Company 1979: 49-123
  • 52 Macaluso D C, Shults W T, Fraunfelder F T. Features of Amiodarone-induced neuropathy.  Am J Ophthalmol. 1999;  127 (5) 611-612
  • 53 Mansour A M, Puklin J E, O’Grady R. Optic nerve ultrastructure following amiodarone therapy.  J Clin Neuroophthalmol. 1988;  8 231-237
  • 54 Mantyjarvi M, Tuppurainen K, Ikaheimo K. Ocular side effects of amiodarone.  Surv Ophthalmol. 1998;  42 (4) 360-366
  • 55 Martin W J, Rosenow E C. Amiodarone pulmonary toxicity: recognition and pathogenesis.  Chest. 1988;  93 1067-1074
  • 56 Mason J W. Toxicity of amiodarone.  Circulation. 1985;  72 (Suppl 3) 272
  • 57 Mindel J M. Amiodarone and optic neuropathy - medicolegal issue.  Surv Opthalmol. 1998;  42 358-359
  • 58 Nagra P K, Foroozan R, Savino P J. et al . Amiodarone induced optic neuropathy.  Br J Ophthalmol. 2003;  87 420-422
  • 59 Nazarian S M, Jay W M. Bilateral optic neuropathy associated with amiodarone therapy.  J Clin Neuro-Ophthalmol. 1988;  8 (1) 25-28
  • 60 Nielsen C, Andersen F, Bjerregaard P. Amiodarone induced cornea verticillata.  Acta ophthalmol. 1983;  61 474-480
  • 61 Orlando R G, Dangel M E, Schaal S F. Clinical experience and grading of amiodarone keratopathy.  Ophthalmology. 1984;  91 (10) 1184-1187
  • 62 Palakurthy P R, Iyer V, Meckler R I. Unusual neurotoxicity associated with amiodarone therapy.  Arch Int Med. 1987;  147 881-884
  • 63 Palimar P, Cota N. Bilateral anterior ischaemic optic neuropathy following amiodarone.  Eye. 1998;  12 894-896
  • 64 Podrid P J, Lown B. Amiodarone therapy in symtomatic sustained refractory atrial and ventricular tachyarrhythmias.  Am Heart J. 1981;  101 374-379
  • 65 Polak B C, Nolthenius Tutein P A, Rietveld E. Visual impairment due to optic neuropathy in 2 patients on amiodarone therapy, i. e. ethambutol and isoniazide.  Ned Tijdschr Geneeskd. 2001;  145 (12) 922-926
  • 66 Pollak P T. Clinical organ toxicity of antiarrhythmic compounds: ocular and pulmonary manifestations.  Am J Cardiol. 1999;  84 (9A) 37R-45R
  • 67 Raeder E A, Podrid P J, Lown B. Side effects and complications of amiodarone therapy.  Am Heart J. 1985;  109 975-983
  • 68 Reifler D M, Verdier D D, Davy C L. et al . Multiple chalazia and rosacea in a patient treated with amiodarone.  Am J Ophthalmol. 1987;  103 (4) 594-595
  • 69 Ramsey M S, Fine B S. Chloroquine toxicity in the human eye. Histopathologic observations by electronmicroscopy.  Am J Ophthalmol. 1972;  73 (2) 229-235
  • 70 Santoro L, Barbieri F, Nucciotti R. et al . Amiodarone-induced experimental acute neuropathy in rats.  Muscle nerve. 1992;  15 (7) 788-795
  • 71 Schmidt D. Visuelle Prognose bei Amiodaronbehandlung.  Klein Monatsbl Augenheilkd. 2003;  220 774-786
  • 72 Sedwick L A. Getting to the heart of visual loss: when cardiac medication may be dangerous to the optic nerves.  Surv Ophthalmol. 1992;  35 (5) 366-372
  • 73 Seemongal-Dass R R, Spencer S R. Bilateral optic neuropathy linked with amiodarone.  Eye. 1998;  12 474-477
  • 74 Selby G. Subycute myelo-optic neuropathy in Australia.  Lancet. 1972;  1 123-125
  • 75 Simon E, Duncker G IW, Bredehorn T. Amiodaron: funktionelle und morphologische Untersuchungen der Retina der Maus.  Ophthalmologe. 2001;  98 (Suppl 1) 166
  • 76 Smith W M, Lubber W F, Whitlock R M. et al . Long-term tolerance of amiodarone treatment for cardiac arrhytmias.  Am J Cardiol. 1986;  57 1288-1293
  • 77 Sobol S M, Rakita L. Pneumonitis and pulmonary fibrosis associated with amiodarone treatment: a possible complication of a new antiarrhythmic drug.  Circulation. 1982;  65 819-824
  • 78 Späth G. Amiodaron: Antiarrhythmikum für therapieresistente Rhythmusstörungen. Berlin, New York; Walter de Gruyter 1984
  • 79 Speicher M A, Goldman M H, Chrousos G A. Amiodarone optic neuropathy without disc edema.  J Neuroophthalmol. 2000;  20 (3) 171-172
  • 80 Sreih A G, Schoenfeld M H, Marieb M A. Optic neuropathy following amiodarone therapy.  Pacing Clin Electrophysiol. 1999;  22 (7) 1108-1110
  • 81 Thylefors B, Rolland A. The risk of optic atrophy following suramin treatment of ocular onchocersiasis.  Bull WHO. 1979;  57 479-480
  • 82 Thystrup J D, Fledelius H C. Retinal maculopathy possibly associated with amiodarone medication.  Acta Ophthalmol. 1994;  72 639-641
  • 83 Tisdale J E, Pharm D. Risk factors for the development of Specific noncardiovascular advers effects associated with Amiodarone.  J Clin Pharmacol. 1995;  35 351-356
  • 84 Uebermuth C A, Gerke E. Zunächst einseitige, später beidseitige Optikopathie Amiodaron als Ursache?.  Der Ophthalmologe. 2002;  6 (99) 470-473
  • 85 Verin P, Sekkat A. A new drug-induced eye disease: „amiodaron-thesaurismosis”.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1973;  162 (5) 675-680
  • 86 Vrobel T R, Miller P E, Mostow N D. et al . A general over-view of amiodarone toxicity: its prevention, detection, and management.  Prog Cardiovasc Dis. 1989;  31 393-426
  • 87 Weber K, Tesnau R, Danielczuk M M. et al . Durch Amiodaron induzierte Optikusneuropathie: Ein Fallbericht.  Der Ophthalmologe. 2000;  97 (Suppl 1) 77
  • 88 Watillon M, Lavergne G, Weekers J F. Corneal lesions during treatmnet with cordarone (amiodarone hydrochloride).  Bull Soc Belge Ophthalmol. 1968;  150 715-726
  • 89 Wilson J S, Podrid P J. Side effects from amiodarone.  Am Heart J. 1991;  121 158-171

Dr. Gulay Turdumambetova

Universitätsklinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg

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