Notfall & Hausarztmedizin (Hausarztmedizin) 2004; 30(9): 414-417
DOI: 10.1055/s-2004-837362
Praxis

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Chronische Migräne und chronischer Spannungskopfschmerz mit und ohne Medikamentenmissbrauch

Z. Katsarava1 , H.-C. Diener1
  • 1Neurologische Universitätsklinik, Essen
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 December 2004 (online)

Zusammenfassung

Chronische Kopfschmerzen umfassen chronische Migräne und chronischen Spannungskopfschmerz mit und ohne Medikamentenmissbrauch. Der Begriff „chronisch” wurde durch die Internationale Kopfschmerzgesellschaft als eine Kopfschmerzfrequenz von >14 Tagen/Monat definiert. Chronische Migräne und chronische Spannungskopfschmerzen, die infolge eines Medikamentenmissbrauchs auftreten, werden als „Medikamenteninduzierter Kopfschmerz” (MIKS, engl. Medication overuse headache) bezeichnet. Typischerweise entwickeln die Patienten mit dem Analgetika-Missbrauch einen MIKS vom Spannungstyp, Patienten mit Triptan-Missbrauch, dagegen einen täglichen migräneartigen Dauerkopfschmerz oder eine Zunahme der Migräneattackenfrequenz. Methode der Wahl zur Therapie des MIKS ist der Entzug der missbrauchten Substanzen. Möglichst früh sollte eine medikamentöse Prophylaxe des primären Kopfschmerzes eingeleitet werden. Die Rückfallrate beträgt etwa 30 %. Die Prädiktoren für den Rückfall sind Spannungskopfschmerz und Missbrauch der Kombinationsanalgetika oder Opioide. Neben den idiopathischen chronischen Kopfschmerzen müssen symptomatische Ursachen ausgeschlossen werden.

Summary

Chronic headaches has been defined by the International Headache Society as headache occurring on more than 14 days per month. The definition of „chronic headaches” includes chronic migraine and chronic tension-type headache with or without overuse of acute headache medication. Overuse of any kind of headache drugs may lead to the development of the medication overuse headache (MOH). Clinical features of MOH depend on the substance class that has been overused. Overuse of analgesics leads to a chronic tension-type like headache, the overuse of triptans, in contrast, to daily migraine-like headache or to the increase of migraine frequency. Treatment includes withdrawal followed by structured acute therapy and initiation of specific prophylactic treatment for the underlying primary headache. The relapse rate after a successful withdrawal is about 30 %. Predictors for relapse are tension-type headache as the primary headache and the overuse of analgesics in combination with codeine or opioids. Idiopathic chronic headaches have to differentiated from symptomatic headaches.

Literatur

  • 1 Bahra A, Walsh M, Menon S, Goadsby PJ. Does chronic daily headache arise de novo in association with regular analgesic use?.  Headache. 2004;  44 375
  • 2 Baumgartner C, Wessely P, Bingöl C, Maly J, Holzner F. Longterm prognosis of analgesic withdrawal in patients with drug-induced headaches.  Headache. 1989;  29 510-514
  • 3 Castillo J, Munoz P, Guitera V, Pascual J. Epidemiology of chronic daily headache in the general population.  Headache. 1999;  39 190-196
  • 4 Diener HC, Dahlöf CGH. Headache associated with chronic use of substances. In: Olesen J, Tfelt-Hansen P, Welch KMA (eds.). The Headaches, 2nd edition, Lippincott. Philadelphia: Williams & Wilkins 1999: 871-878
  • 5 Diener HC, Dichgans J, Scholz E, Geiselhart S, Gerber WD, Bille A. Analgesic-induced chronic headache: long-term results of withdrawal therapy.  J Neurol. 1989;  236 9-14
  • 6 Evers S, Bauer B, Suhr B, Wieser T, Husstedt I. The epidemiology of sumatriptan abuse. In: Olesen J, Tfelt-Hansen P (eds.) Headache treatment: trial methodology and new drugs. Philadelphia: Lippincott-Raven 1997: 149-152
  • 7 Fisher MA, Glass S. Butorphanol (Stadol): A study in problems of current drug information and control.  Neurology. 1997;  48 1156-1160
  • 8 Fritsche G, Eberl A, Katsarava Z, Limmroth V, Diener HC. Drug-induced headache: long-term follow-up of withdrawal therapy and persistence of drug misuse.  Eur Neurol. 2001;  45 229-35
  • 9 Gaist D. Use and overuse of sumatriptan. Pharmacoepidemiological studies based on prescription register and interview data.  Cephalalgia. 1999;  19 735-761
  • 10 Granella F, Farina S, Malferrari G, Manzoni GC. Drug abuse in chronic headache: a clinico-epidemiologic study.  Cephalalgia. 1987;  7 15-19
  • 11 Headache Classification Committee of the International Headache Society . Classification and diagnostic criteria for headache disorders, cranial neuralgias and facial pain.  Cephalalgia. 1988;  8 1-96
  • 12 Katsarava Z, Fritsche G, Muessig M, Diener HC, Limmroth V. Clinical features of withdrawal headache following overuse of triptans and other headache drugs.  Neurology. 2001;  57 1694-1698
  • 13 Katsarava Z, Limmroth V, Finke M, Diener HC, Fritsche G. Rates and predictors for relapse in medication overuse headache: a 1-year prospective study.  Neurology. 2003;  60 1682-1683
  • 14 Katsarava Z, Schneeweiss S, Kurth T, Kroener U, Fritsche G, Eikermann A, Diener HC, Limmroth V. Incidence and predictors for chronicity of headache in patients with episodic migraine.  Neurology. 2004;  62 788-790
  • 15 Limmroth V, Katsarawa S, Fritsche G, Diener HC. Headache after frequent use of new 5-HT agonists zolmitriptan and naratriptan.  Lancet. 1999;  353 378
  • 16 Limmroth V, Katsarava Z, Fritsche G, Przywara S, Diener HC. Features of medication overuse headache following overuse of different acute headache drugs.  Neurology. 2002;  59 1011-1014
  • 17 Pini LA, Bigarelli M, Vitale G, Sternieri E. Headaches associated with chronic use of analgesics: a therapeutic approach.  Headache. 1996;  36 433-439
  • 18 Scher AI, Stewart WF, Ricci JA, Lipton RB. Factors associated with the onset and remission of chronic daily headache in a population-based study.  Pain. 2003;  106 81-89
  • 19 Schnider P, Aull S, Baumgartner C, Marterer A, Wober C, Zeiler K, Wessely P. Long-term outcome of patients with headache and drug abuse after inpatient withdrawal: five year follow-up.  Cephalalgia. 1996;  16 481-485
  • 20 Suhr B, Evers S, Bauer B, Gralow I, Grotemeyer KH, Husstedt IW. Drug-induced headache: long-term results of stationary versus ambulatory withdrawal therapy.  Cephalalgia. 1999;  19 44-49
  • 21 Tribl G, Schnider P, Wober C, Aull S, Auterith A, Zeiler K, Wessely P. Are there predictive factors for long-term outcome after withdrawal in drug-induced chronic daily headache?.  Cephalalgia. 2001;  21 691-696

Anschrift des Verfassers

Dr. med. Zaza Katsarava

Klinik und Poliklinik für Neurologie

Universitätsklinikum Essen

Hufelandstraße 55

45122 Essen

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