Dtsch Med Wochenschr 2004; 129(16): 872-875
DOI: 10.1055/s-2004-823032
Originalien
Diabetologie / Gastroenterologie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Verminderte Insulinwirkung bei subklinischer Leberzellverfettung[1]

Reduced insulin effect in subclinical fatty liverC. Thamer1 , J. Machann2 , M. Haap1 , O. Bachmann1 , B. Wietek2 , D. Dahl1 , O. Tschritter1 , A. Fritsche1 , S. Jacob1 , F. Schick2 , M. Stumvoll1, 3 , H. Häring1
  • 1Abteilung für Klinische Chemie, Stoffwechselkrankheiten und Endokrinologie, Medizinische Universitätsklinik Tübingen
  • 2Abteilung für Radiologische Diagnostik, Sektion für Experimentelle Radiologie, Universität Tübingen
  • 3Medizinische Klinik und Poliklinik III, Medizinische Universitätsklinik Leipzig
Further Information

Publication History

eingereicht: 5.9.2003

akzeptiert: 29.1.2004

Publication Date:
08 April 2004 (online)

Hintergrund und Fragestellung: Klinisch relevante Leberfettung ist mit Insulinresistenz und mit Merkmalen des metabolischen Syndromes assoziiert. In der vorliegenden Studie wurde untersucht, ob der Leberfettgehalt, gemessen mit Magnetresonanzspektroskopie (1H-MRS), bei gesunden Probanden ohne klinische Anzeichen (Hepatomegalie, Transaminasenerhöhung) für eine klinisch relevante Lebererkrankung mit einer verminderten Insulinwirkung korreliert ist.

Patienten und Methoden: Bei 21 Probanden (18 männlich und 3 weiblich, Alter 35 ± 11 Jahre) wurde die Gesamtkörperinsulinwirkung mittels einer euglykämischen hyperinsulinämischen Clamp-Untersuchung ermittelt und der Insulinsensitivitätsindex (ISI) berechnet. Der Leberfettgehalt wurde mittels Magnetresonanzspektroskopie (1H-MRS) bestimmt. Die Kerspin (MR) -Untersuchungen wurden an einem 1,5 Tesla Ganzkörpertomografen (Magnetom Vision, Siemens) durchgeführt. Der Leberfettgehalt wurde als prozentualer Anteil des Fettsignals im Verhältnis zum Gesamtsignal (Fettsignal + Wassersignal) berechnet. Eine klinisch relevante Leberzellverfettung wurde mittels MR-Bildgebung ausgeschlossen. Probanden mit einem anamnestischen Alkoholkonsum von mehr als 40 g/Tag wurden von der Untersuchung ausgeschlossen.

Ergebnisse: In univariater Analyse war der Leberfettgehalt mit dem ISI korreliert (r = 0,7, p = 0,001). Auch nach Korrektur für den Körperfettgehalt in einer zusätzlichen multivariaten Analyse blieb diese Beziehung signifikant (p = 0,01).

Folgerung: Unsere Ergebnisse zeigen, dass der Leberfettgehalt einen wichtigen Einflussfaktor der Gesamtkörperinsulinwirkung bei gesunden Personen darstellt. Dieser Zusammenhang wurde in Abwesenheit einer klinisch relevanten Leberzellverfettung beobachtet und ist unabhängig vom Körperfettanteil.

Background and objective: Steatosis of the liver is known to be associated with impaired insulin action and is considered to be a feature of the metabolic syndrome. In the present study we addressed the question whether liver fat content, as measured by proton MR spectroscopy (1H MRS), in healthy subjects without clinical signs (hepatomegaly, elevation of transaminases) of relevant liver disease correlates with whole-body insulin sensitivity.

Methods: 21 (18males and 3 females, age 35 ± 11 years) non-diabetic subjects underwent the euglycemic-hyperinsulinemic clamp test for determination of whole body insulin action. Liver fat content was measured by means of proton MR spectroscopy (1H MRS). Lipid content was calculated as percentage share of the lipid signal in relation to the entire signal of the spectrum (water and lipid signals). Clinically relevant steatosis of the liver was ruled out by standard magnetic resonance imaging (MRI). Subjects with a history of alcohol intake of more than 40 g/d were excluded from analysis.

Results: In a single correlation analysis percentage liver fat strongly correlated with insulin sensitivity index (ISI) (r = 0.7, p = 0.001). After adjusting for the effects of percentage body fat (PFAT) percentage liver fat remained an independent determinant of ISI (p = 0.01).

Conclusion: Our results suggest that liver fat content is an important predictor of whole-body insulin sensitivity in healthy subjects. The correlation of liver fat content with insulin sensitivity was found in the absence of clinical steatosis and was independent of body fat content.

1 Diese Studie wurde durch Fördermittel der DFG (KFO 114/1, Stu 192/3-1) und der Europäischen Union (QLRT-1999-00674) unterstützt.

Literatur

  • 1 Comert B, Mas M R, Erdem H et al. Insulin resistance in non-alcoholic steatohepatitis.  Dig Liver Dis. 2001;  33 353-358
  • 2 Dixon J B, Bhathal P S, O’Brien P E. Nonalcoholic fatty liver disease: predictors of nonalcoholic steatohepatitis and liver fibrosis in the severely obese.  Gastroenterology. 2001;  121 91-100
  • 3 Garg A, Misra A. Hepatic steatosis, insulin resistance, and adipose tissue disorders.  J Clin Endocrinol Metab. 2002;  87 3019-3022
  • 4 Jacob S, Machann J, Rett K. et al . Association of increased intramyocellular lipid content with insulin resistance in lean nondiabetic offspring of type 2 diabetic subjects.  Diabetes. 1999;  48 1113-1119
  • 5 Marceau P, Biron S, Hould F S. et al . Liver pathology and the metabolic syndrome X in severe obesity.  J Clin Endocrinol Metab. 1999;  84 1513-1517
  • 6 Marchesini G, Brizi M, Bianchi G. et al . Nonalcoholic fatty liver disease: a feature of the metabolic syndrome.  Diabetes. 2001;  50 1844-1850
  • 7 Ryysy L, Hakkinen A M, Goto T. et al . Hepatic fat content and insulin action on free fatty acids and glucose metabolism rather than insulin absorption are associated with insulin requirements during insulin therapy in type 2 diabetic patients.  Diabetes. 2000;  49 749-758
  • 8 Schick F, Forster J, Machann J, Huppert P, Claussen C D. Highly selective water and fat imaging applying multislice sequences without sensitivity to B1 field inhomogeneities.  Magn Reson Med. 1997;  38 269-274
  • 9 Seppala-Lindroos A, Vehkavaara S, Hakkinen A M. et al . Fat accumulation in the liver is associated with defects in insulin suppression of glucose production and serum free fatty acids independent of obesity in normal men.  J Clin Endocrinol Metab. 2002;  87 3023-3028
  • 10 Thamer C, Machann J, Bachmann O. et al . Intramyocellular lipids: anthropometric determinants and relationships with maximal aerobic capacity and insulin sensitivity.  J Clin Endocrinol Metab. 2003;  88 1785-1791
  • 11 Thamer C, Stumvoll M, Niess A. et al . Reduced skeletal muscle oxygen uptake and reduced beta-cell function: two early abnormalities in normal glucose-tolerant offspring of patients with type 2 diabetes.  Diabetes Care. 2003;  26 2126-2132
  • 12 Tiikkainen M, Bergholm R, Vehkavaara S. et al . Effects of identical weight loss on body composition and features of insulin resistance in obese women with high and low liver fat content.  Diabetes. 2003;  52 701-707
  • 13 Virkamaki A, Korsheninnikova E, Seppala-Lindroos A. et al . Intramyocellular lipid is associated with resistance to in vivo insulin actions on glucose uptake, antilipolysis, and early insulin signaling pathways in human skeletal muscle.  Diabetes. 2001;  50 2337-2343

1 Diese Studie wurde durch Fördermittel der DFG (KFO 114/1, Stu 192/3-1) und der Europäischen Union (QLRT-1999-00674) unterstützt.

Prof. Dr. med. Hans-Ulrich Häring

Medizinische Universitätsklinik

Otfried-Müller-Str. 10

72076 Tübingen

Phone: 07071/2983670

Fax: 07071/292784

Email: hans-ulrich.haering@med.uni-tuebingen.de

    >