Z Orthop Ihre Grenzgeb 2004; 142(6): 673-678
DOI: 10.1055/s-2004-820380
Totalendoprothetik

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Risikofaktoren der perioperativen Gabe von Blutkonserven bei der Implantation von Endoprothesen des Hüftgelenks

Risk Factors for the Determination of Transfusion Requirements during Implantation of Hip EndoprosthesesJ. Sauer1 , R. Sauer2 , T. Weyer2 , F. Marusch3
  • 1Chirurgische Klinik, HELIOS Kliniken Schwerin
  • 2Chirurgische Abteilung, Loreley-Kliniken Oberwesel
  • 3Chirurgische Klinik, Carl-Thiem-Klinikum Cottbus
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 December 2004 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: In der prospektiven Beobachtungsstudie sollten die präoperativen Risikofaktoren für eine Transfusion bei Hüftgelenksendoprothesenimplantation gefunden werden. Methode: 47 Patienten wurden untersucht. Perioperative Transfusionen, Infusionen, Blutverluste, Retransfusionen und operationsspezifische Variablen wurden erfasst. Zusätzlich wurden patientenspezifische Daten (Alter, Body-Mass-Index, Nebenerkrankungen, Hämoglobinwerte) ermittelt. Die Daten wurden nach Transfusionen und Retransfusionen gruppiert und statistisch ausgewertet. Ergebnisse: Die Transfusionsfrequenz lag bei 25,5 %. Alter über 74 Jahre, ASA-Score 3 und 4 wurden als signifikante Risikofaktoren für eine Transfusion identifiziert. Nach Ausschluss der Risikogruppen wird eine Transfusionsfrequenz von 5,6 % erreicht. Schlussfolgerung: Bei Hüftendoprothesenimplantationen wird eine Eigenblutspende nur für Patienten mit ASA 3 prinzipiell empfohlen, für Patienten ohne Risikofaktoren ist keine Eigenblutspende notwendig. Für alle Patienten sollten homologe Blutkonserven (Kreuzprobe, Reservierung von 2 Erythrozytenkonzentraten) vorbereitet werden.

Abstract

Aim: We have carried out an observational study to determine the pre-operative risk factors for transfusion in patients undergoing implantation of a hip prosthesis. Method: 47 patients were recruited to the study. The following parameters were recorded: peri-operative transfusions, infusions, blood and secretion losses, re-transfusions and other operative variables. In addition, patient-specific data (age, body mass index, co-existing conditions, haemoglobin) were determined. The data were grouped by transfusions and re-transfusions and submitted to statistical analysis. Results: The transfusion incidence in knee endoprosthesis implantation procedures was low at 25.5 %. Age above 74 years, ASA 3 and 4 were identified as significant risk factors for transfusion. If the significant risk groups identified in this study are left aside, a transfusion incidence of 5.6 % is found. Conclusion: For the implantation of an artificial hip joint, we recommend autologous blood donation only for patients with ASA 3. For other patients it is recommended that homologous banked blood (2 units of cross-matched concentrated red cells) be held in readiness.

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Dr. med. Jörg Sauer

Chirurgische Klinik · HELIOS Kliniken Schwerin

Wismarsche Str. 393-397

19055 Schwerin

Phone: 03 85/5 20 22 26

Fax: 03 85/5 20 35 20

Email: joerg_sauer@gmx.net

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