Cent Eur Neurosurg 2004; 65(4): 198-202
DOI: 10.1055/s-2004-820353
Case Report

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Prognostic Value of Improved Intraoperative Motor Evoked Potentials. A Case Report

Die prognostische Aussagekraft einer intraoperativen Verbesserung motorischer Antwortpotenziale. FallberichtT. Kombos1 , O. Suess1 , M. Brock1
  • 1Department of Neurosurgery, Charité-Universitätsmedizin Berlin, Campus Benjamin Franklin, Berlin, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 November 2004 (online)

Abstract

This unusual case involves intraoperative registration of improved motor evoked potentials accompanied by postoperative improvement of the motor status.
Case report: A 51-year-old patient undergoing surgery for a right postcentral glioma was first submitted to phase reversal of somatosensory potentials for intraoperative localization of the central sulcus. During subsequent monopolar electric stimulation of the precentral gyrus, motor evoked potentials (MEPs) could not be recorded initially but only following extirpation of the tumor fraction in the central sulcus. The amplitudes of the registered potentials increased during the further clinical course. The preoperative arm-preponderant hemiparesis already improved on the first postoperative day.
Conclusion: This intraoperative electrophysiological observation correlated with the postoperative neurological status, thus documenting functional recovery of the motor system through the intervention.

Zusammenfassung

Einleitung: Im Folgenden wird über einen ungewöhnlichen Fall berichtet, bei dem intraoperativ eine Besserung der motorischen Antwortpotentiale registriert wurde, welche mit einer postoperativen Besserung des motorischen Status einherging.
Fallbericht: Bei dem 51-jährigen Patienten mit einem rechts postzentral gelegenen Gliom wurde intraoperativ zuerst der Sulcus centralis mit Hilfe der Phasenumkehr der somatosensorischen Potenziale lokalisiert. Bei der unmittelbar danach durchgeführten monopolaren elektrischen Stimulation des Gyrus precentralis konnten zunächst keine motorischen Antwortpotenziale (MAP) abgeleitet werden. Nachdem der Tumoranteil im Sulcus centralis exstirpiert wurde, waren erstmalig MAPs ableitbar. Im weiteren Verlauf nahmen die Amplituden der registrierten Potenziale zu. Schon am ersten postoperativen Tag hat sich die präoperative armbetonte Hemiparese gebessert.
Schlussfolgerung: Diese intraoperative elektrophysiologische Beobachtung korrelierte mit dem postoperativen neurologischen Status und erlaubte somit die Dokumentation der funktionellen Erholung des motorischen Systems durch den Eingriff.

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Priv.-Doz. Dr. med. Theodoros Kombos

Neurochirurgische Klinik · Charité-Universitätsmedizin Berlin · CBF

Hindenburgdamm 30

12200 Berlin

Germany

Phone: +49/30-84 45 22 73

Fax: +49/30-84 45 42 56

Email: theodoros.kombos@charite.de

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