Handchir Mikrochir Plast Chir 2004; 36(2/03): 117-125
DOI: 10.1055/s-2004-817873
Original Article

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Windblown Hand - Diagnosis, Clinical Picture and Pathogenesis

Windmühlenflügeldeformität der Finger - Diagnose, klinisches Bild und PathogeneseJ. Grünert1 , M. Jakubietz1 , E. Polykandriotis2 , M. Langer3
  • 1Department of Hand and Plastic Surgery (Head: Prof. Dr. J. Grünert), Kantonsspital, St. Gallen, Switzerland
  • 2Department of Hand and Plastic Surgery (Former Head: Prof. Dr. J. Grünert), Friedrich-Alexander-University, Erlangen-Nürnberg, Germany
  • 3Clinic of Traumatology and Hand Surgery (Director: Prof. Dr. M. Raschke), Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Germany
Further Information

Publication History

Received: December 17, 2003

Accepted: December 18, 2003

Publication Date:
26 May 2004 (online)

Zusammenfassung

Unter der angeborenen Windmühlenflügelstellung der Finger wird ein komplexes Fehlbildungssyndrom verstanden, bei dem neben Deformitäten an Kopf und Füßen die Hände in charakteristischer Weise fehlgebildet sind. Es handelt sich um eine konnatale beidseitige Beugekontraktur mit ulnarer Deviation in den Langfingergrundgelenken. Der Daumen ist in typischer Weise (bis in die Hohlhand) adduziert (thumb-in-palm deformity), im Grundgelenk gebeugt und im Endgelenk überstreckt.

Die Ätiologie ist im Wesentlichen unbekannt. Zwei auf evolutionsbiologischer und entwicklungsbiologischer Grundlage erarbeitete Theorien werden vorgestellt. Das atavistische Auftreten von phylogenetisch älteren Muskelgruppen sowie eine Störung in der Extremitätenrotation während der Embryonalentwicklung werden als ursächlich dargestellt.

Abstract

The syndrome of the windblown hand deformity is a complex constellation of malformations affecting not only the head and the feet but also the hands in a quite distinct manner. In the hand, it involves congenital bilateral flexion contracture with ulnar deviation of the metacarpophalangeal joints. The thumb is characteristically adducted (reaching the palm; “thumb-in-palm deformity”) with flexion of the MP joint and hyperextension of the IP joint.

The etiology is basically unknown. We present two theories based on knowledge derived from the disciplines of evolution biology and embryology. We believe that the atavistic appearance of phylogenetically primitive muscle groups in conjunction with an impaired rotation of the extremities during embryological development account for this malformation syndrome.

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Prof. Dr. med. Jörg G. Grünert

Abteilung für Hand- und Plastische Chirurgie, Departement Orthopädische Chirurgie und Traumatologie des Bewegungsapparates
Kantonsspital

Rorschacherstrasse 95

9007 St. Gallen

Switzerland

Email: joerg.gruenert@kssg.ch

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