Handchir Mikrochir Plast Chir 2004; 36(1): 37-46
DOI: 10.1055/s-2004-815751
Übersichtsartikel

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die kindliche Armplexusparese - Eine aktuelle Übersicht sekundärer Operationsverfahren

Secondary Procedures in Obstetric Brachial Plexus LesionsJ. Bahm1
  • 1Bereich Plastische Wiederherstellungschirurgie am St. Franziskus Krankenhaus Aachen
Further Information

Publication History

Eingang des Manuskriptes: 3. September 2003

Angenommen: 31. Oktober 2003

Publication Date:
13 April 2004 (online)

Zusammenfassung

Sekundäreingriffe nach kindlicher Plexuslähmung werden normalerweise zwischen dem 2. und 6. Lebensjahr durchgeführt, bei Spätvorstellungen auch danach. Sie beinhalten Kontrakturlösungen und Muskel- sowie Sehnenverlagerungen. Die Indikationsstellung muss individuell ausführlich besprochen und geprüft werden; als Erfolg kann nur eine wirkliche Funktionsbesserung im Alltag gelten.

Wir beschreiben übliche Verfahren nach topografischer Region geordnet und stellen eine Übersicht unserer Resultate vor. Diese Kenntnisse sollten die Entscheidung zu jedem Korrektureingriff bei Plexuskindern beeinflussen.

Abstract

Secondary surgery following obstetric brachial plexus palsy is usually performed between two and six years of age, but also later when the patient presents later. Surgery consists of contracture releases and transpositions of muscles and tendons. Indication for surgery must be assessed and discussed individually. Only a real functional improvement in ADL is a success.

We describe usual techniques according to topography and present an overview of our results. This knowledge should influence all decisions about reconstructive surgery in these children.

Literatur

  • 1 Bahm J, Gilbert A. Behandlungsstrategie bei geburtstraumatischen Plexusparesen.  Monatsschr Kinderheilkd. 1997;  145 1040-1045
  • 2 Bahm J, Becker M, Pallua N. Geburtstraumatische Läsion des Plexus brachialis. Primäre und sekundäre chirurgische Wiederherstellung.  Monatsschr Kinderheilkd. 2000;  148 383-386
  • 3 Bahm J, Uphoff R. Der geburtstraumatische Plexusschaden. Ein interdisziplinärer Ratgeber. Aachen; Shaker 2000
  • 4 Bahm J, Gilbert A. Surgical correction of supination deformity in children with obstetric brachial plexus palsy.  J Hand Surg [Br]. 2002;  27 20-23
  • 5 Bahm J, Becker M. The dorsal approach to the suprascapular nerve in children with obsteric brachial plexus palsy.  Plast Reconstr Surg. (eingereicht); 
  • 6 Baliarsing A, Doi K, Hattori Y. Bilateral elbow flexion reconstruction with functioning free muscle transfer for obstetric brachial plexus palsy.  J Hand Surg [Br]. 2002;  27 484-486
  • 7 Birch R, Chen L. The medial rotation contracture of the shoulder in obstetric brachial plexus palsy.  J Bone Joint Surg [Br]. 1996;  73 (Suppl) 68
  • 8 Birch R. Medial rotation contracture and posterior dislocation of the shoulder. Gilbert A Brachial Plexus Injuries. London; Martin Dunitz 2001
  • 9 Chen L, Gu Y D, Hu S N. Applying transfer of trapezius and/or latissimus dorsi with teres major for reconstruction of abduction and external rotation of the shoulder in obstetrical brachial plexus palsy.  J Reconstr Microsurg. 2002;  18 275-280
  • 10 Chuang D C, Hattori Y, Ma H S. et al . The reconstructive strategy for improving elbow function in late obstetric brachial plexus palsy.  Plast Reconstr Surg. 2002;  109 116-126 discussion 127-129
  • 11 Comtet J J, Herzberg G, Al Naasan. Biomechanical basis of transfers for shoulder paralysis.  Hand Clinics. 1989;  5 1-14
  • 12 Disselhorst-Klug C. Erkennung pathologischer Veränderungen in der elektrischen Aktivität motorischer Einheiten mittels der nichtinvasiven räumlich hochauflösenden Elektromyographie. Aachen; Shaker 1997
  • 13 Disselhorst-Klug C, Bahm J, Ramaekers V, Trachterna A, Rau G. Non- invasive approach of motor unit recording during muscle contractions in humans.  Europ J Applied Physiol. 2000;  83 144-150
  • 14 Doi K, Sakai K, Kuwata N, Ihara K, Kawai S. Reconstruction of finger and elbow function after complete avulsion of the brachial plexus.  J Hand Surg [Am]. 1995;  16 796-803
  • 15 Doi K, Kuwata N, Muramatsu K. et al . Double muscle transfer for upper extremity reconstruction following complete avulsion of the brachial plexus.  Hand Clinics. 1999;  15 757-767
  • 16 Doi K, Hattori Y, Tan S H, Dhawan V. Basic science behind functioning free muscle transplantation.  Hand Clinics. 2002;  29 483-496
  • 17 Fairbank H AT. Subluxation of shoulder joint in infants and young children.  Lancet. 1913;  1 1217-1223
  • 18 Gilbert A, Romana C, Ayatti R. Tendon transfers for shoulder paralysis in children.  Hand Clinics. 1988;  4 633-642
  • 19 Gilbert A. Brachial Plexus Injuries. London; Martin Dunitz 2001
  • 20 Hoffer M M, Wickenden R, Roper B. Brachial plexus birth palsies - Results of tendon transfers to the rotator cuff.  J Bone Joint Surg [Am]. 1978;  60 691-695
  • 21 Hoffer M M, Phipps G J. Closed reduction and tendon transfer for treatment of dislocation of the glenohumeral joint secondary to brachial plexus birth palsy.  J Bone Joint Surg [Am]. 1998;  80 997-1001
  • 22 Krimmer H, van Schoonhoven J, Lanz U. Transplantation des M. gracilis zur Wiederherstellung der Handfunktion.  Orthopäde. 1998;  27 445-450
  • 23 Liggio F J, Tham S, Price A. et al . Outcome of surgical treatment for forearm pronation deformities in children with obstetric brachial plexus injuries.  J Hand Surg [Br]. 1999;  24 43-45
  • 24 Manktelow R T, McKee N H. Free muscle transplantation to provide active finger flexion.  J Hand Surg. 1984;  9 416-426
  • 25 Manktelow R T, Zuker R M, McKee N H. Functioning free muscle transplantation.  J Hand Surg [Am]. 1984;  9 32-39
  • 26 Manktelow R T. Microvascular Reconstruction. Berlin; Springer 1986
  • 27 Price A, Tidwell M, Grossman J A. Improving shoulder and elbow function in children with Erb's palsy.  Semin Pediatr Neurol. 2000;  7 44-51
  • 28 Rau G, Disselhorst-Klug C, Schmidt R. Movement biomechanics goes upwards: from the leg to the arm.  J Biomechanics. 2000;  33 1207-1216
  • 29 Rollnik J D, Hierner R, Schubert M, Shen Z L, Johannes S, Tröger M, Wohlfarth K, Berger A C, Dengler R. Botulinum toxin treatment of cocontractions after birth-related brachial plexus lesions.  Neurology. 2000;  55 112-114
  • 30 Scarfone H, McComas A J, Pape K, Newberry R. Denervation and reinnervation in congenital brachial palsy.  Muscle Nerve. 1999;  22 600-607
  • 31 Terzis J K, Papakonstantinou K C. Outcomes of scapula stabilization in obstetrical brachial plexus palsy: a novel dynamic procedure for correction of the winged scapula.  Plastic Reconstr Surg. 2002;  109 548-561
  • 32 Van der Sluijs J A, van Ouwerkerk W J, de Gast A. et al . Deformities of the shoulder in infants younger than 12 months with an obstetric lesion of the brachial plexus.  J Bone Joint Surg [Br]. 2001;  83 551-555
  • 33 Van der Sluijs J A, van Ouwerkerk W J, de Gast A. et al . Retroversion of the humeral head in children with an obstetric brachial plexus lesion.  J Bone Joint Surg [Br]. 2002;  84 583-587
  • 34 Van Egmond C, Tonino A J, Kortleve J W. Steindler flexoplasty of the elbow in obstetric brachial plexus injuries.  J Ped Orthopaed. 2001;  21 169-173
  • 35 Waters P M, Smith G R, Jaramillo D. Glenohumeral deformity secondary to brachial plexus birth palsy.  J Bone Joint Surg. 1998;  80 668-677

Dr. med. Jörg Bahm

Bereich Plastische Wiederherstellungschirurgie
St. Franziskus Krankenhaus Aachen

Morillenhang 27

52074 Aachen

Email: jorg.bahm@belgacom.net

    >