Der Nuklearmediziner 2003; 26(3): 208-217
DOI: 10.1055/s-2003-44324
CME-Beitrag

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Nuklearmedizinische Nierendiagnostik in der Pädiatrie

Renal Imaging in PaediatricsU. Porn1 , K. Hahn1 , S. Fischer1
  • 1Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin, Ludwig-Maximilians-Universität München
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 November 2003 (online)

Zusammenfassung

Die häufigsten nephrourologischen Erkrankungen in der Pädiatrie umfassen die entzündlichen Veränderungen des Nierenparenchyms, Harnstauungen, Nierenanomalien und Refluxerkrankungen.
Die statische Nierenszintigraphie mit 99mTc-DMSA hat in der Pädiatrie vor allem zur Evaluierung von Narbenbildungen bei Pyelonephritis ihren Stellenwert. Da die tubuläre Speicherung von DMSA proportional dem funktionstüchtigen Nierengewebe erfolgt, wird damit eine genaue Funktionsabschätzung der einzelnen Nieren möglich. Im Vergleich zu Sonographie und Ausscheidungsurographie ist die Sensitivität in der Detektion sowohl akuter als auch chronisch entzündlicher Veränderungen sehr hoch, bei jedoch geringer Spezifität.
Indikationen für die Durchführung einer Nierensequenzszintigraphie im Säuglings- und Kindesalter sind neben der Bestimmung der Nierenfunktion, die Berechnung der seitengetrennten Partialfunktionen und die Beurteilung der Harnabflussverhältnisse bei sonographisch unklarer Dilatation des Nierenhohlraumsystems. Die Analyse der Zeitaktivitätskurven ermöglicht eine gute und für Verlaufskontrollen hervorragend reproduzierbare Beurteilung der Harnabflusssituation. Durch die Diureseszintigraphie kann die funktionelle Relevanz eines Harnabflusshindernisses nachgewiesen werden. Anschließend kann nach Entleerung des Nierenbeckens eine Szintigraphie unter Miktion zum Nachweis eines vesikoureteralen Refluxes (VUR) erfolgen (indirekte Miktionszysturethrographie). Ein Reflux in die Ureteren bzw. in das Nierenbecken ist auf den szintigraphischen Bildern erkennbar und/oder kann durch Zeitaktivitätskurven zusätzlich erhärtet werden. Invasiver kann ein VUR auch mittels einer direkten MCU nachgewiesen werden, indem die Harnblase des Patienten katheterisiert wird. Der Einsatz dieser Methode ist insbesondere zur Verlaufskontrolle nach konservativer oder operativer Therapie des Refluxes angezeigt.

Abstract

The most frequent renal diseases in paediatrics include urinary tract infections, hydronephrosis, kidney anomalies and reflux. The main reason for performing DMSA scintigraphy in paediatrics is the detection of cortical abnormalities related to urinary tract infection. Because the amount of tracer retained in the tubular cells is associated with the distribution of functioning renal parenchyma in the kidney, it is possible, to evaluate the split renal function. In comparison to ultrasound and intravenous urography the sensitivity in the detection of acute as well as chronic inflammatory changes is very high, however less specific.
An indication for a renography in neonates and children is beside an estimation of the total renal function and the calculation of the split renal function, the assessment of renal drainage in patients with unclear dilatation of the collecting system in ultrasound. The analysis of the time activity curve provides, especially for follow-up studies, a reproducible method to assess the urinary outflow. The diuretic scintigraphy allows the detection of urinary obstruction. Subsequently it is possible to image the micturition phase to detect vesico-ureteric reflux (indirect MCU) after drainage of tracer from the renal pelvis. An reflux in the ureters or the pelvicalyceal system is visible on the scintigraphic images and can be confirmed by time activity curves. A more invasive technique is the direct isotope cystography with bladder catheterization. The present paper should give an overview about the role of nuclear medicine in paediatric urology.

Literatur

  • 1 Anderson P J, Rangarjan V, Gordon I. Assessment of drainage in PUJ dilatation: pelvic excretion efficiency as an index of renal function.  Nucl Med Commun. 1997;  18 823-826
  • 2 Chaiwatanarat T, Padhy A K, Bomanji J B. et al . Validation of renal output efficiency as an objective quantitative parameter in the evaluation of upper urinary tract obstruction.  J Nucl Med. 1993;  34 845-848
  • 3 Cremin B J. Observations on vesico-ureteric reflux and intrarenal reflux. A rewie and survey of material.  Clin Radiol. 1979;  30 607-621
  • 4 De Sadeleer C, De Boe V, Keuppens F. et al . How good is technetium-99m mercaptoacetyltroglycine indirect cystography?.  Eur J Nucl Med. 1994;  21 223-227
  • 5 Fettich J, Colarinha P, Fischer S. et al . Empfehlungen zur Durchführung der direkten Radionuklid-Zystographie bei Kindern.  Der Nuklearmediziner. 2002;  25 106-111
  • 6 Fettich J J, Kenda R B. Cyclic direct radionuclide voiding cystography: Increasing reliability in detecting vesicoureteral reflux in children.  Pediatr Radiol. 1992;  22 337-338
  • 7 Gordon I. Indirect radionuclide cystography - the coming of age.  Nucl Med Commun. 1989;  10 457-458
  • 8 Gordon I, Colarinha P, Fettich J. et al . Guidelines for standard and diuretic renography in children.  Eur J Nucl Med. 2001;  28 21-30
  • 9 Gordon I, Piepsz A, Colarinha P. et al . Empfehlungen zur Durchführung der Nierenfunktionsszintigraphie mit und ohne Furosemidbelastung.  Der Nuklearmediziner. 2000;  4 297-309
  • 10 Gordon I, Piepsz A, Colarinha P. et al . Empfehlungen zur Durchführung der indirekten Radionuklidzystographie.  Der Nuklearmediziner. 2000;  23 325
  • 11 Majd M, Kass E J, Belman A B. Radionuclide cystography in children: Comparison of direct (retrograde) and indirect (intravenous) techniques.  Ann Radiol Paris. 1985;  28 322-328
  • 12 Majd M, Rushton H G, Chandra R. et al . Technetium-99m-DMSA renal cortical scintigraphy to detect experimental acute pyelonephritis in piglets: comparison of planar (pinhole) and SPECT imaging.  J Nucl Med. 1996;  37 1731-1734
  • 13 Piepsz A, Blaufox M D, Gordon I. et al . Consensus on renal cortical scintigraphy in children with urinary tract infection. Scientific Committee of Radionuclides in Nephrourology.  Semin Nucl Med. 1999;  29 160-174
  • 14 Piepsz A, Colarinha P, Gordon I. et al . Guidelines for 99mTc-DMSA scintigraphy in children.  Eur J Nucl Med. 2001;  28 37-41
  • 15 Piepsz A, Colarinha P, Gordon I. et al . Empfehlungen zur Durchführung der DMSA-Szintigraphie bei Kindern.  Der Nuklearmediziner. 2000;  23 311-316
  • 16 Piepsz A, Tondeur M, Ham H. NORA a simple and reliable parameter for estimating renal output with or without frusemide challenge.  Nucl Med Commun. 2000;  21 317-323

Dr. med. U Porn

Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin

Ludwig-Maximilians-Universität München

Ziemssenstr. 1

80336 München

Phone: +49-89/51 60-24 23

Fax: +49-89/51 60-45 55

Email: porn@nuk.med.uni-muenchen.de

    >