Zentralbl Chir 2001; 126(Supplement I): 17-21
DOI: 10.1055/s-2001-19192
Originalarbeit

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Ersatzmagenbildung nach Gastrektomie

Ergebnisse experimenteller und klinischer, kontrollierter StudienReconstruction modes following gastrectomy. Results of experimental and clinical controlled trialsM. Fein, K.-H. Fuchs, G. Beese, S. M. Freys, A. Thiede
  • Chirurgische Universitätsklinik Würzburg (Direktor: Prof. Dr. A. Thiede)
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 December 2001 (online)

Reconstruction modes following gastrectomy. Results of experimental and clinical controlled trials

Summary

In animal experiments four reconstruction methods following gastrectomy were compared: Roux-en Y reconstruction with (n = 33) and without pouch (n = 50) and isoperistaltic jejunum interposition with (n = 26) and without pouch (n = 55). The results were mostly influenced by the extent of esophagitis, documenting the reflux reduction by a pouch. Weight gain was slightly higher following jejunum interposition.
Roux-en Y pouch reconstruction with jejunum interposition with pouch was compared in a randomized controlled trial. The additional operative effort of jejunum interposition did not achieve benefits in outcome. Therefore, Roux-en Y reconstruction should be advocated as standard reconstruction.
The second randomized controlled trial compared Roux-en Y reconstruction with and without pouch. After more than three years, there was an advantage in life quality for patients with pouch indicating that patients with a favorable prognosis following gastrectomy should be reconstructed with a pouch.

Zusammenfassung

Tierexperimentell wurden vier Rekonstruktionsmethoden nach Gastrektomie verglichen: Roux-Y-Rekonstruktion ohne (n = 50) und mit Pouch (n = 33) und isoperistaltische Jejunuminterposition ohne (n = 55) und mit Pouch (n = 26). Die Ergebnisse wurden wesentlich durch das Ausmaß der Ösophagitis beeinflusst, wobei die Reflux reduzierende Wirkung eines Pouches dokumentiert wurde. Tendenziell wurde ein etwas besserer Ernährungszustand nach Jejunuminterposition erzielt.
In einer randomisierten klinischen Studie wurde die Roux-Y-Rekonstruktion mit der Jejunuminterposition jeweils mit Pouch verglichen. Für die operationstechnisch aufwendigere Jejunuminterposition konnte hier kein Vorteil dokumentiert werden, so dass die Roux-Y-Rekonstruktion als Standardrekonstruktion zu empfehlen ist.
In der zweiten randomisierten klinischen Studie wurde die Roux-Y-Rekonstruktion mit und ohne Pouch verglichen. Hier zeigte sich nach mehr als drei Jahren für Patienten mit Pouch eine bessere Lebensqualität, so dass Patienten nach Gastrektomie mit guter Prognose mit Pouch rekonstruiert werden sollten.

Literatur

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Priv.-Doz. Dr. Dr. M. Fein

Chirurgische Universitätsklinik

Josef-Schneider-Straße 2

D-97080 Würzburg

Phone: Tel.: 09 31/2 01-1

Fax: Fax: 09 31/2 01-32 25

Email: e-mail: fein@chirurgie.uni-wuerzburg.de

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