Fortschr Neurol Psychiatr 2001; 69(12): 611-613
DOI: 10.1055/s-2001-19178
Originalarbeit
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Horner-Syndrom bei spontanem Pneumothorax

Ein FallberichtHorner's Syndrome Occurring with Spontaneous PneumothoraxK.  Kappert1 , A.  Schenkel-Römer1 , W.  Rimpau1
  • 1Abteilung für Neurologie, Park-Klinik Weissensee, Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 December 2001 (online)

Zusammenfassung:

Ein Horner Syndrom tritt als Trias von homolateraler Miosis, Ptosis und Enophthalmus bei Schädigung zentraler oder peripherer sympathischer Fasern auf; so zum Beispiel als Begleiterscheinung von Dysraphien, einem Wallenberg-Syndrom, bei ischämischen Hirninfarkten des Mediastromgebietes, Mediastinaltumoren oder iatrogen verursacht bei Therapie eines Pneumothorax. Wir stellen einen Patienten mit transienter deutlicher Miosis, ohne Ptosis und Enophthalmus vor, die wir als Ausdruck eines inkompletten Horner Syndroms bei spontanem Pneumothorax interpretierten.

Abstract

Horner syndrome is defined as homolateral miosis, ptosis and enophthalmus, and occurs after a lesion of central or peripheral sympathetic pathways. The syndrome is mentioned as side effect for example with dysraphias, the Wallenberg syndrome, ischemic stroke of the middle cerebral artery, mediastinal tumors or iatrogen after pneumothorax interventions. We recently observed a patient with a transient significant miosis, without ptosis and enophthalmus, which we interpreted as an incomplete manifestation of a Horner syndrome occurring with spontaneous pneumothorax.

Literatur

  • 1 Duus P. Neurologisch-topische Diagnostik (Anatomie - Physiologie - Klinik). Stuttgart: Thieme 1995: 137-140
  • 2 Schmidt D. Horner-Trias.  In: Adler G, Burg G (Hrsg). Krankheitsbilder: Die klinischen Syndrome. München: Urban & Schwarzenberg 1996: 363-364
  • 3 De Jong R. The Neurologic Examination. 4. Auflage. Ann Arbor - Michigan, USA 1992
  • 4 Giles C L, Henderson J W. Horner's syndrome: analysis of 216 cases.  Am J Ophth. 1958;  46 289-296
  • 5 Schiffter R, Schliack H. Characteristic neurological syndrome due to ischemia within the supply area of internal carotid and middle cerebral artery. Results of the sweat secretion test following seizures.  Fortschr Neurol Psychiatr Grenzgeb. 1974;  42 555-562
  • 6 Poeck K, Hacke W. Neurologie. 10. Aufl. Berlin, Heidelberg: Springer 1998: 138-142
  • 7 Oppenheim H. Lehrbuch der Nervenkrankheiten; Für Ärzte und Studierende. 7. Aufl. Berlin: S. Karger 1923
  • 8 Sacks O. Migräne. 1. Aufl. Hamburg: Rowohlt 1996
  • 9 Aston S J, Rosove M. Horner's syndrome occurring with spontaneous pneumothorax.  N Engl J Med. 1972;  287 1098
  • 10 Aston S J, Rosove M. Horner's syndrome and spontaneous pneumothorax.  N Engl J Med. 1973;  288 1411
  • 11 Ostermann P O, Osterman K. Reversible Horner's syndrome associated with spontaneous pneumothorax.  Scand J Respir Dis. 1971;  52 230-231
  • 12 Sataline L R, Kraus T. Horner's Syndrome Occurring with Spontaneous Pneumothorax.  New Engl J Med. 1965;  272 1227-1228
  • 13 Cook T, Kietzman L, Leibold R. „Pneumo-ptosis” in the emergency department.  Am J Emerg Med. 1992;  10 431-434
  • 14 Jaffe N S. Localization of lesions causing Horner's syndrome.  Arch Ophth. 1950;  44 710-728
  • 15 Ballon H C, Francis B F. Consequences of variations in mediastinal pressure: mediastinal and subcutaneous emphysema.  Arch Surg. 1929;  19 1627-1659
  • 16 Allgöwer M, Siewert J R. Chirurgie. 4. Aufl. Berlin, Heidelberg: Springer 1992
  • 17 Schettler G, Greten H. Innere Medizin. 9. Aufl. Stuttgart: Thieme 1998
  • 18 Frick T, Buchmann P, Largiader F. Experience with thoracoscopic pleurodesis in the treatment of idiopathic spontaneous pneumothorax.  Helv Chir Acta. 1990;  57 395-398
  • 19 Hausmann M, Keller R. Thoracoscopic pleurodesis in spontaneous pneumothorax.  Schweiz Med Wochenschr. 1994;  124 97-104
  • 20 Maggi G, Ardissone F, Oliaro A, Ruffini E, Cianci R. Pleural abrasion in the treatment of recurrent or persistent spontaneous pneumothorax. Results of 94 consecutive cases.  Int Surg. 1992;  77 99-101

Priv.-Doz. Dr. W. Rimpau

Abteilung für Neurologie
Park-Klinik Weissensee

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