Klinische Neurophysiologie 2001; 32(2): 114-118
DOI: 10.1055/s-2001-16164
ORIGINALIA
Originalia
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Motorische Phänomene im Schlaf

Sleep and Motor ActivityM. Rotte
  • Neurologie II, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Sleep and Motor Activity

Motor activity during the night is part of normal sleep behaviour, but irregularities can cause sleep disturbances, which in turn lessen the sleep quality. The following is a systematic description of pathological phenomena of the motor system relevant for clinical routine. Using the international classification of sleep disorders (ICSD) as a guideline, various diseases with motor disturbance during the night are described and different approaches for proper diagnosis are outlined.

Zusammenfassung

Motorische Phänomene im Schlaf beinhalten physiologische Abläufe, die für einen regelrechten Schlaf notwendig sind, und pathologische Abläufe, die den Schlaf stören und somit zu einer Verminderung der Schlafqualität führen. In der folgenden Darstellung sollen pathologische Phänomene systematisch dargestellt werden, um die Orientierung für den klinisch tätigen Kollegen in einem weiten und bisher gering beachteten Feld zu erleichtern. In Anlehnung an die internationale Klassifikation der Schlafstörungen ICSD (1991) werden die verschiedenen Krankheitsbilder, die zu Schlafstörungen führen, dargestellt und häufig vorkommende Phänomene vertieft.

Literatur

  • 1 Fry J M. Treatment modalities for narcolepsy.  Neurology. 1998;  50 43-48
  • 2 Stores G. Recognition and management of narcolepsy.  Arch Dis Child. 1999;  81 519-524
  • 3 Wittmaak T. Pathologie und Therapie der Sensibilität-Neurosen. In: Lehrbuch der Nervenkrankheiten. 1861
  • 4 Ekbom K A. The „restless legs” phenomenon.  Dtsch Med Wschr. 1967;  92 1279-1280
  • 5 Coleman R M, Pollak C P, Weitzman E D. Periodic movements in sleep (nocturnal myoclonus): relation to sleep disorders.  Ann Neurol. 1980;  8 416-421
  • 6 Broughton R, Tolentino M A, Krelina M. Excessive fragmentary myoclonus in NREM sleep: a report of 38 cases.  Electroencephal Clin Neurophysiol. 1985;  61 123-133
  • 7 Kubicki S, Herrmann W M, Höller L, Haag C. On the distribution of REM and NREM sleep under two benzodiazepines with comparable receptor affinity but different kinetic properties.  Pharmacopsychiatry. 1987;  20 270-277
  • 8 Schenck C H, Mahowald M W. Long-term, nightly benzodiazepine treatment of injurious parasomnias and other disorders of disrupted nocturnal sleep in 170 adults.  Am J Med. 1996;  100 333-337
  • 9 Morgan M J. Ecstasy (MDMA): a review of its possible persistent psychological effects.  Psychopharmacology (Berl). 2000;  152 230-248
  • 10 Zucconi M, Oldani A, Ferini-Strambi L, Smirne S. Arousal fluctuations in non-rapid eye movement parasomnias: the role of cyclic alternating pattern as a measure of sleep instability.  J Clin Neurophysiol. 1995;  12 147-154
  • 11 Wise M S. Parasomnias in children.  Pediatr Ann. 1997;  26 427-33
  • 12 Schenck C H, Milner D M, Hurwitz T D, Bundlie S R, Mahowald M W. A polysomnographic and clinical report on sleep-related injury in 100 adult patients.  Am J Psychiatry. 1989;  146 1166-1173
  • 13 de Villard R, Bastuji H, Garde P, Mauguiere F, Dalery J, Maillet J, Revol O. Nocturnus terrors - somnambulism.  Rev Prat. 1989;  39 10-14
  • 14 Schredl M, Blomeyer D, Görlinger M. Nightmares in Factors.  Somnologie. 2000;  4 145-149
  • 15 Schenck C H, Bundlie S R, Ettinger M G, Mahowald M W. Chronic behavioral disorders of human REM sleep: a new category of parasomnia.  Sleep. 1986;  9 293-308
  • 16 Lombroso C T. Nocturnal paroxysmal dystonia due to a subfrontal cortical dysplasia.  Epileptic Disord. 2000;  2 15-20
  • 17 Greulich W, Schäfer D, Georg W M, Schläfke M E. Schlafverhalten bei Patienten mit Morbus Parkinson.  Somnologie. 1998;  2 163-171
  • 18 Razmy A, Shapiro C M. Interactions of sleep and Parkinson's disease.  Semin Clin Neuropsychiatry. 2000;  5 20-32
  • 19 Moller J C, Stiasny K, Cassel W, Peter J H, Kruger H P, Oertel W H. „Sleep attacks” in Parkinson patients. A side effect of nonergoline dopamine agonists or a class effect of dopamine agonists?.  Nervenarzt. 2000;  71 670-676
  • 20 Olanow C W, Schapira A H, Roth T. Waking up to sleep episodes in Parkinson's disease.  Mov Disord. 2000;  15 212-215
  • 21 Schäfer D, Greulich W. Vigilanzschwankungen unter dopmainerger Medikation bei einem Patienten mit Morbus Parkinson: Ein Fallbericht.  Somnologie. 2000;  4 84-92
  • 22 Wetter T C, Collado-Seidel V, Polimacher T, Yassouridis A, Trenkwalder C. Sleep and periodic leg movement patterns in drug-free patients with Parkinson's disease and multiple System atrophy.  Sleep. 2000;  23 361-367
  • 23 Tachibana N, Howard R S, Hirsch N P, Miller D H, Moseley L F, Fish D. Sleep problems in multiple sclerosis.  Eur Neurol. 1994;  34 320-323
  • 24 Clark C M, Fleming J A, Li D, Oger J, Klonoff H, Paty D. Sleep disturbance, depression, and lesion site in patients with multiple sclerosis.  Arch Neurol. 1992;  49 641-643
  • 25 Oldani A, Ferini-Strambi L, Zucconi M. Symptomatic nocturnal frontal lobe epilepsy.  Seizure. 1998;  7 341-343
  • 26 Zucconi M, Oldani A, Ferini-Strambi L, Bizzozero D, Smirne S. Nocturnal paroxysmal arousals with motor behaviors during sleep: frontal lobe epilepsy or parasomnia?.  J Clin Neurophysiol. 1997;  14 513-522

Dr. med. Michael Rotte

Neurologie II
Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg

Leipziger Straße 44

39120 Magdeburg

Email: michael.rotte@medizin.uni-magdeburg.de

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