Klin Monbl Augenheilkd 2001; 218(5): 298-304
DOI: 10.1055/s-2001-15885
ÜBERSICHT

Georg Thieme Verlag Stuttgart ·New York

Nichtorganische Störungen in der Ophthalmologie: Übersicht der Diagnostik und Therapie[1]

Nonorganic diseases in ophthalmology: diagnosis and therapyDaniel  S. Mojon1 , Thomas  E. Schläpfer2, 3
  • 1 Abteilung für Strabologie und Neuroophthalmologie, Kantonsspital, St. Gallen, Kantonsspital St. Gallen, CH-9007 St. Gallen (Leitung: PD Dr. D. Mojon), E-mail: daniel.mojon@kssg.ch
  • 2 Psychiatrische Universitätspoliklink, Inselspital, Bern
  • 3 Division of Psychiatric Neuroimaging, Johns Hopkins Hospital, Baltimore
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Psychogene (somatoforme) Störungen betreffen häufig das visuelle System und kommen in der augenärztlichen Praxis häufig vor.

Methode In diesem Artikel wird auf die zur Diagnostik und Therapie notwendigen Kenntnisse eingegangen.

Ergebnisse Im Gegensatz zu organischen Erkrankungen, finden sich bei psychogenen (somatoformen) Störungen und willkürlicher Generation von Symptomen (Simulation) keine organischen Ursachen. Deshalb wird diese Krankheitsgruppe auch unter dem Begriff „nichtorganische Erkrankungen” zusammengefasst. Eine verspätete Diagnose kann die Prognose wesentlich verschlechtern, da die Therapie chronifizierter Fälle schwieriger ist.

Schlussfolgerung Aus therapeutischen Gründen sollten die nichtorganischen Störungen möglichst rasch diagnostiziert werden.

Background Nonorganic diseases may be psychogenic (somatoform diseases) or due to malingering. Both occur frequently in the ophthalmologic practice.

Methods This article reviews the different diagnostic and therapeutic procedures in nonorganic ocular diseases.

Results After presenting the general symptoms, the origins of psychogenic diseases are discussed. Then, the specific tests used in ophthalmology to diagnose nonorganic diseases and the organic eye diseases most frequently confused with nonorganic diseases will be reported. At the end, we will discuss the treatment and the prognosis of psychogenic diseases.

Conclusion An early diagnosis of nonorganic diseases is important, since a delayed diagnosis may worsen their prognosis.

1 Die Autoren haben keine finanziellen Interessen an den in diesem Artikel beschriebenen diagnostischen Verfahren.

Literatur

1 Die Autoren haben keine finanziellen Interessen an den in diesem Artikel beschriebenen diagnostischen Verfahren.

  • 01 Lazare  A. Current concepts in psychiatry. Conversion symptoms.  N Engl J Med. 1981;  305 745-748
  • 02 Black  D W. Somatoform disorders.  Prim Care. 1987;  14 711-723
  • 03 Fava  G A. The concept of psychosomatic disorder.  Psychother Psychosom. 1992;  58 1-12
  • 04 Kuhn  K U, Maier  W. Depression in patients with somatic diseases.  Mod Probl Pharmacopsychiatry. 1997;  25 167-180
  • 05 Billings  C K. Anxiety and physical illness.  Psychiatr Med. 1990;  8 149-162
  • 06 Tien  A, Schlaepfer  T, Fisch  H. Self-reported somatization symptoms associated with risk for extreme alcohol use.  Arch Family Medicine. 1998;  7 33-37
  • 07 Cohen  S, Rodriquez  M S. Pathways linking affective disturbances and physical disorders.  Health Psychol. 1995;  14 374-380
  • 08 Kramer  K K, La Piana  F G, Appleton  B. Ocular malingering and hysteria: diagnosis and management.  Surv Ophthalmol. 1979;  24 89-96
  • 09 Miller  N R, Keane  J R. Neuro-Ophthalmologic ManifestatioNichtorganische Störungen of Nonorganic Disease. In Walsh and Hoyt's Clinical Neuro-Ophthalmology. Eds. Miller NR, Newman N., 5th edition. Wiliam and Wilkins, Baltimore; 1998: 1765-1785
  • 10 Trauzettel-Klosinski  S. Untersuchungsstrategien bei Simulation und funktionellen Sehstörungen.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1997;  211 73-83
  • 11 Clarke  D M, Smith  G C. Management of somatoform disorders.  Aust Fam Physician. 2000;  29 115-119
  • 12 Rittelmeyer  L F, Jr. Coping with the chronic complainer.  Am Fam Physician. 1985;  31 211-215
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