Klinische Neurophysiologie 2001; 32(1): 16-21
DOI: 10.1055/s-2001-15410
ORIGINALIA
Originalia
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Temporallappenepilepsie: EEG-Alphafrequenz, Gedächtnisleistungen und Lokalisation von Läsionen

Temporal Lobe EpiIepsy: EEG-Alpha Frequency, Memory Performance and Localization of LesionsB. Ripper1, 2 , E. Trinka3 , H. Schimek1 , U. Wranke1 , G. Ladurner2
  • 1Institut für Psychologie, Universität Salzburg
  • 2Neurologische Abteilung, Christian Doppler Klinik Salzburg
  • 3Universitätsklinik für Neurologie Innsbruck
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 May 2004 (online)

Temporal Lobe EpiIepsy: EEG-Alpha Frequency, Memory Performance and Localization of Lesions

Background: lt has been established that lesions in the temporal lobe of the dominant hemisphere lead to specific deficits in memory performance. Furthermore, there is a relationship between memory performance and alpha frequency. We compared the individually determined dominant alpha frequency of patients with a lesion in the temporal lobe of the dominant hemisphere with those with a lesion in the subdominant hemisphere. Purpose: To investigate the memory performance and alpha peak frequency in patients with temporal lobe epilepsy and to correlate this with side of the lesion. Methods: Nine patients (mean age 29.1, SD 12.6) with unilateral temporal lobe epilepsy (TLE) were examin-ed. The Wechsler Memory Scale (WMS) was used for all patients to test the memory performance. The EEG-alpha peak was determined individually for each patient using a power-spectrum calculated within a 15-minute artifact-free EEG-epoch during a resting condition with eyes closed. Results: The results indicate that patients with a lesion in the dominant hemisphere shows significantly poorer memory performance as compared to patients with a lesion in the subdominant hemisphere. In addition, the group of patients with poorer memory performance show a tendency towards a lower alpha peak. Furthermore, statistical analysis gives evidence of a lower alpha peak in the EEG of patients with a lesion in the dominant hemisphere. Conclusion: We conclude that the localization of the lesion is a predominant factor for memory performance and alpha frequency in patients with unilateral temporal lobe epilepsy.

Zusammenfassung

Zwei bereits mehrfach publizierte Befunde bilden die Grundlage für diese Untersuchung: einerseits die Tatsache, dass bei Temporallappenepilepsien (TLE) (und hier besonders bei Läsionen der sprachdominanten Hemisphäre) wiederholt von Gedächtniseinbußen berichtet wird und andererseits der aktuell fundierte Zusammenhang zwischen der Gedächtnisleistung und der Frequenz des Alphapeaks im EEG. In einer Verbindung dieser beiden Ergebnisse wurde überprüft, ob Patienten mit Läsion in der dominanten Hemisphäre sowohl schlechtere Gedächtnisleistungen zeigen, als auch einen Alphapeak in einem niedrigeren Frequenzbereich aufweisen. Dafür wurden neun Epilepsiepatienten mit unilateraler TLE untersucht (bei fünf Patienten lag der epileptische Fokus in der sprachdominanten Hemisphäre, bei vier in der nicht sprachdominanten Hemisphäre). Zur Erfassung der Gedächtnisleistungen wurde die Wechsler Memory Scale (WMS) angewandt. Um den Alphapeak im EEG zu erheben, wurde ein 15-minütiges artefaktfreies Zeit-intervall, während dem die Patienten im entspannten Wachzustand die Augen geschlossen hielten, als Grundlage für die Berechnung eines Frequenz-Leistungs-Spektrums herangezogen. Die Ergebnisse zeigen, dass Patienten mit Läsion in der sprachdominanten Hemisphäre signifikant schlechtere Gedächtnisleistungen aufweisen als jene Patienten mit Läsion in der nicht dominanten Hemisphäre. Außerdem weist die Gruppe der Patienten mit schlechterer Gedächtnisleistung eine Tendenz zu einem Alphapeak in niedrigerem Frequenzbereich auf. Weiters zeigten sich überzeugende Hinweise für einen niedrigeren Alphapeak bei Patienten mit Läsion in der dominanten Hemisphäre. Obwohl nicht alle Berechnungen statistisch signifikante Ergebnisse zeigen, kann davon ausgegangen werden, dass die Lokalisation funktioneller oder struktureller Läsionen einen entscheidenden Faktor für den Frequenzbereich des Alphapeaks im EEG und für die Gedächtnisleistungen von Patienten mit einer unilateralen TLE darstellt.

Literatur

  • 1 Glaser G H. Natural history of temporal lobe-limbic epilepsy. In: Engel J Jr (eds) Surgical Treatment of the Epilepsies. New York; Raven Press 1987: 13-30
  • 2 Gowers W E. Epilepsy and other Convulsive Diseases. London; Churchill 1881
  • 3 Moore P M, Baker G A. Validation of the Wechsler Memory Scale-Revised in a sample of people with intractable temporal lobe epilepsy.  Epilepsia. 1996;  37 (5) 1215-1220
  • 4 Milner B. Psychological defects produced by temporal-lobe excision.  Res Publ Assoc Nerv Ment Dis. 1958;  36 244-257
  • 5 Milner B. Intellectual functions of the temporal lobes.  Psychol Bull. 1954;  51 42-62
  • 6 Meyer V, Jones H G. Patterns of cognitive test performance as functions of the lateral localization of cerebral abnormalities in the temporal lobe.  J Ment Sci. 1957;  103 758-772
  • 7 Trimble M R. Quality of life and cognitive function. In: Trimble MR, Dodson WE (eds) Epilepsy and Quality of Life. New York; Raven Press 1994: 181-197
  • 8 Jones-Gotman M. Commentary. Psychological evaluation, test-ing hippocampal function. In: Engel J Jr (eds) Surgical Treatment of the Epilepsies. New York; Raven Press 1987: 203-211
  • 9 Klimesch W, Schimke H, Ladurner G, Pfurtscheller G. Alpha frequency and memory performance.  Internat J Psychophysiol. 1990;  4 381-390
  • 10 Klimesch W, Schimke H, Pfurtscheller G. Alpha frequency, cognitive load and memory performance.  Brain Topography. 1993;  5 (3) 241-251
  • 11 Tewes U, Hawie R. Hamburg-Wechsler-Intelligenztest für Erwachsene, Revision 1991; Handbuch und Testanweisung. Bern, Göttingen, Toronto, Seattle; Huber 1994
  • 12 Brickenkamp R. Handanweisung für den d2. Göttingen, Toronto, Zürich; Verlag für Psychologie, Dr. CJ Hogrefe 1962
  • 13 Wechsler D. A standardized memory scale for clinical use.  J Psychol. 1945;  19 87-95
  • 14 Hermann W M, Kubicki S, Künkel H, Lehmann D, Maurer K, Rappelsberger P, Scheuler W. Empfehlungen der deutschen EEG-Gesellschaft für das Mapping von EEG-Parametern (EEG und EP-Mapping).  EEG-EMG. 1989;  20 125-132
  • 15 Ferner U, Horn B, Suchenwirth R. Die Bestimmung der Händigkeit bei Erwachsenen.  Medizinische Welt. 1969;  21 33-35
  • 16 Rasmussen T, Milner B. Clinical and surgical studies of the cerebral speech areas in man. In: Zülch KJ, Creutzfeldt O, Galbraith GC (eds) Cerebral Localisation. Berlin; Springer 1975: 238-257
  • 17 Satz P. Incidence of Aphasia in Left-Handers: A test of some hypothetical models of cerebral speech organisation. In: Herron J (eds) Neuropsychology of Left-Handedness. San Diego, New York; Academical Press 1980
  • 18 Kolb B, Wishaw I Q. Fundamentals of Human Neuropsychology. 2nd Ed. New York; Freeman 1985
  • 19 Rihs F, Gutbrod K, Gutbrod B, Steiger K-J, Sturzenegger M, Mattle H P. Determination of cognitive hemispheric dominance by „Stereo” Transcranial Doppler Sonography.  Stroke. 1995;  26 70-73
  • 20 Delaney R C. Screening for organicity: The problem of subtle neuropsychological deficit and diagnosis.  J Clin Psychol. 1982;  4 843-846
  • 21 Helmstaedter C, Elger C E. The phantom of progressive dementia in epilepsy.  Lancet. 1999;  354 2133-2134

Mag. Barbara Ripper

Institut für Medizinische Psychologie und Verhaltensneurobiologie, MEG-Zentrum

Ottfried-Müller-Straße 47

72076 Tübingen

    >