Zentralbl Chir 2001; 126(2): 84-92
DOI: 10.1055/s-2001-12415
Originalarbeiten und Übersichten

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Prävention postoperativer Wundinfektionen

„Evidence-based”-EmpfehlungenPrevention of surgical site infections. What is evidence-based?Christine Geffers1, 3 , Petra Gastmeier1, 3 , F. Daschner2, 3 , H. Rüden1, 3
  • 1Institut für Hygiene (Direktor: Prof. Dr. H. Rüden) der Freien Universität Berlin
  • 2Institut für Umweltmedizin und Krankenhaushygiene (Direktor: Prof. Dr. F. Daschner) Universitätsklinikum Freiburg
  • 3Nationales Referenzzentrum für Krankenhaushygiene (Leitung: Prof. Dr. H. Rüden), Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Prevention of surgical site infections. What is evidence-based?

Summary

Among all hospitalized patients, surgical site infections (SSI) are the third most frequently hospital-acquired-infection. SSIs remain a substantial cause of morbidity and mortality among surgical patients. This may be partially explained by the emergence of antimicrobial-resistant pathogens and the increased numbers of patients who are elderly and/or have a wide variety of chronic, debilitating, or immunocompromising underlying diseases. This is why it is essential to implement SSI prevention measures. In April 1999 the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) presented the “Guideline for Prevention of Surgical Site Infection”. The recommendations represent the consensus of the Hospital Infection Control Practices Advisory Committee (HICPAC) regarding strategies for the prevention of SSIs. Whenever possible, the recommendations are based on data from well-designed scientific studies. This guideline is a major step forward and is also essential to optimize the management of surgical patients in Germany.

Zusammenfassung

Postoperative Wundinfektionen sind auch heute noch die dritthäufigste nosokomiale Infektionsart und erhöhen die Morbidität und Letalität chirurgischer Patienten. Teilweise läßt sich dies durch das Auftreten multiresistenter Erreger und das vermehrte Vorliegen prädisponierender Faktoren bei den Patienten, wie erhöhtes Alter und/oder chronische und das Immunsystem schwächende Grundkrankheiten, erklären. Daher ist die Einführung von Präventionsmaßnahmen zur Reduktion postoperativer Wundinfektionen von besonderer Bedeutung. Im April 1999 veröffentlichten die Centers for Disease Control and Prevention (CDC) aus den USA Empfehlungen zur Prävention von Wundinfektionen. Diese Empfehlungen wurden vom Hospital Infection Control Practices Advisory Committee (HICPAC) zur Vermeidung von Wundinfektionen in der Chirurgie entwickelt. Die Empfehlungen basieren im wesentlichen auf Erkenntnissen aus gut geplanten wissenschaftlichen Studien. Sie stellen einen großen Fortschritt bei der Entwicklung von Präventionsmaßnahmen dar und werden, da sie auch für die Behandlung chirurgischer Patienten in Deutschland essentiell sind, hier vorgestellt.

Literatur

  • 1 Ayliffe G A. Role of the environment of the operating suite in surgical wound infection.  Rev Infect Dis. 1991;  13 800-804
  • 2 Bennett S N, McNeil M M, Bland L A, Arduino M J, Villarino M E, Perotta D M, Burwen D R, Welbel S F, Pegues D A, Stroud L. Postoperative infections traced to contamination of an intravenous anasthetic, propofol.  N Engl J Med. 1995;  333 147-154
  • 3 Centers for Disease Control . Postsurgical infections associated with nonsterile implantable devices.  MMWR Morb Mortal Wkly Rep. 1992;  41 263
  • 4 Charnley J. Post-operative infection after total hip replacement with special reference to contamination in the operating room. Internal Publication 38, Centre for Hip Surgery, Wrightington Hospital, Wigan, Lancs., UK
  • 5 Committee on Control of Surgical Infections of the Committee on Pre- and Postoperative care, American College of Surgeons .Manuel on control of infection in surgical patients. Lippincott, Philadephia 1984
  • 6 Drinkwater C J, Neil M J. Optimal timing of wound drain removal following total joint arthroplasty.  J Arthroplasty. 1995;  10 185-189
  • 7 Emori T G, Culver D H, Horan T C, Jarvis W R, White J W, Olson D R, Banerjee S, Edwards J R, Martone W J, Gaynes R P. National Nosocomial Infection Surveillance System (NNIS): description of surveillance methodology.  Am J Infect Control. 1991;  19 19-35
  • 8 Garner J S,  . CDC guideline for prevention of surgical wound infections, 1985 Supercedes guideline for prevention of surgical wound infections published in 1982. (Originally published in 1995).  Revised. Infect Control. 1986;  7 193-200
  • 9 Gastmeier P, Geffers C, Koch J, Sohr D, Nassauer A, Daschner F, Rüden H. Surveillance nosokomialer Infektionen: Das Krankenhaus-Infektions-Surveillance-System (KISS).  J Lab Med. 1999;  23 173-178
  • 10 Haley R W, Culver D H, White J W, Morgan W M, Emori T G, Munn V P, Hooton T. The efficacy of infection surveillance and control programs in preventing nosocomial infections in US hospitals.  Am J Epidemiol. 1985;  121 182-205
  • 11 Heiss M M, Mempel W, Jauch K W, Delanoff C, Mayer G, Mempel M, Eissner H, Schildberg F W. Beneficial effect of autologous blood transfusion on infectious complications after colorectal cancer surgery.  Lancet. 1993;  342 1328-1333
  • 12 Herwaldt La, Pottinger J, Coffin S A. Nosocomial infections associated with anesthesia. In: Mayhall CG (ed). Hospital epidemiology and infection control. Williams & Wilkins, Baltimore, S 655-675 1996
  • 13 Horan T C, Gaynes R P, Martone W J, Jarvis W R, Emori T G. CDC definitions of nosocomial surgical site infections, 1992: a modification of CDC definitions of surgical wound infections.  Infect Control Hosp Epidemiol. 1992;  13 606-608
  • 14 Jensen L S, Kissmeyer-Nielsen P, Wolff B, Qvist N. Randomised comparison of leucocyte-depleted versus buffy-coat-poor blood transfusion and complications after colorectal surgery.  Lancet. 1996;  348 841-845
  • 15 Kappstein I, Schulgen G, Waninger J, Daschner F. Mikrobiologische und ökonomische Untersuchungen über verkürzte Verfahren für die chirurgische Händedesinfektion.  Chirurg. 1993;  64 400-405
  • 16 Leigh D A, Stronge J L, Marriner J, Sedgwick J. Total body bathing with “Hibiscrub” (chlorhexidine) in surgical patients: a controlled trial.  J Hosp Infect. 1983;  4 229-235
  • 17 Lidwell O M, Elson R A, Lowbury E J, Whyte W, Blowers R, Stanley S J, Lowe D. Ultraclean air and antibiotics for prevention of postoperative infection. A multicenter study of 8.052 joint replacement operations.  Acta Orthop Scand. 1987;  58 4-13
  • 18 Mangram A J, Horan T C, Pearson M L, Silver L C, Jarvis XXX. Guideline for prevention of surgical site infection, 1999. Hospital Infection Control Practices Advisory Committee.  Infect Control Hosp Epidemiol. 1999;  27 97-134
  • 19 Mastro T D, Farley T A, Elliott J A, Facklam R R, Perks J R, Hadler J L, Good R C, Spika J S. An outbreak of surgical-wound infections due to group A streptococcus carried on the scalp.  N Engl J Med. 1990;  323 968-972
  • 20 Nichols R L. The operating room. In: Bennett JV, Brachmann PS (eds). Hospital infections. 3rd edn Little, Brown, Boston, S 461-473 1992
  • 21 Nicolai P, Aldam C H, Allen P W. Increased awareness of glove perforation in major joint replacement. A prospective, randomised study of Regent Biogel Reveal gloves.  J Bone Joint Surg [Br]. 1997;  79 371-373
  • 22 Passaro D J, Waring L, Armstrong R, Bolding F, Bouvier B, Rosenbergv J, Reingold A W, McQuitty M, Philpott S M, Jarvis W R, Werner S B, Tompkins L S, Vugia D J. Postoperative Serratia marcescens wound infections traced to an out-of-hospital source.  J Infect Dis. 1997;  174 992-995
  • 23 Rehork B, Rüden H. Investigations into the efficacy of different procedures for surgical hand disinfection between consecutive operations.  J Hosp Infect. 1991;  19 115-127
  • 24 Rotter M L, Larsen S O, Cooke E M, Dankert J, Daschner F, Greco D, Gronross P, Jepsen O B, Lystad A, Nystrom B. A comparison of the effects of preoperative whole-body bathing with detergent alone and with detergent containing chlorhexidine gluconate on the frequency of wound infections after clean suregery. The European Working Party on Control of Hospital Infections.  J Hosp Infect. 1988;  11 310-320
  • 25 Rüden H, Gastmeier P, Daschner F, Schumacher M. Nosocomial and community-acquired infections in Germany. Summary of the results of the first national prevalence study. (NIDEP).  Infection. 1997;  25 199-202
  • 26 Seropian R, Reynolds B M. Wound infections after preoperative depilatory versus razor preparation.  Am J Surg. 1971;  121 251-254
  • 27 Simmons B P. Guideline for prevention of surgical wound infections.  Infect Control. 1982;  2 185-196
  • 28 Taylor G J, Bannister G C, Leeming J P. Wound disinfection with ultraviolet radiation.  J Hosp Infect. 1995;  30 85-93
  • 29 Tunevall T G. Postoperative wound infections and surgical face masks: a controlled study.  World J Surg. 1991;  15 383-388
  • 30 Vamvakas E C, Carven J H, Hibberd P L. Blood transfusion and infection after colorectal cancer surgery.  Transfusion. 1996;  36 1000-1008
  • 31 Mitteilung der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention am Robert-Koch-Institut. Anforderung der Hygiene bei Operationen und anderen invasiven Eingriffen.  Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz. 2000;  43 644-648

1 1 Zusammengefaßte Übersetzung der 1999 veröffentlichten HICPAC-Empfehlungen zur Prävention postoperativer Wundinfektionen

2 2 Weiterführende Informationen hierzu können unter der Autorenadresse angefordert werden

Christine Geffers

Zentralbereich Krankenhaushygiene und Infektionsprävention
Charité

Heubnerweg 6 (Haus II)

D-14059 Berlin

Phone: Tel.: 0 30/45 06 10 01

Fax: Fax: 0 30/45 06 19 00

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