Klin Padiatr 2001; 213(1): 17-20
DOI: 10.1055/s-2001-11267
ORIGINALARBEIT

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Körperbeschwerden und Neurotizismus bei pädiatrischen Rheumapatienten

>Body complaints and neuroticism in pediatric rheumatic disease.P.  Weber1 , G.  Nieße2 , G.  Ganser3 , K.  P.  Zimmer2
  • 1Universitäts-Kinderspital beider Basel, Basel
  • 2Universitäts-Kinderklinik Münster, Münster
  • 3Nordwestdeutsches Zentrum für Rheumatologie Abteilung für Kinderrheumatologie, Sendenhorst
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Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung.

Hintergrund: In der Betreuung chronisch kranker Kinder und Jugendlicher sind Körperbeschwerden nicht nur als objektive Befunde, sondern auch als subjektive Krankheitssicht und Erfahrungswelt zu berücksichtigen. Wir haben versucht, das Ausmaß subjektiven Beschwerdeerlebens an einer Gruppe pädiatrischer Rheumapatienten zu erfassen und mit Persönlichkeitsmerkmalen zu korrelieren. Patienten und Methode: Wir befragten 31 Kinder und Jugendliche im Alter von 8 - 18 Jahren (Durchschnittsalter 12 Jahre) mittels eines standardisierten Beschwerdefragebogens (Gießener Beschwerdebogen) und einem standardisierten Persönlichkeitsfragebogen (Hamburger Neurotizismus- und Extraversionsskala). Zur Untersuchungsgruppe gehörten 9 Jungen und 22 Mädchen. 14 Patienten litten an einer chronischen Oligoarthritis, 9 an einer chronischen Polyarthritis, 8 an einer anderen rheumatischen Erkrankung. Als auffällig wurden Prozentrangwerte > 89. Perzentile bezogen auf die Normkollektive bewertet. Ergebnisse: 28 % der Patienten wiesen erhöhte Werte auf den Skalen „Erschöpfung” und „Magenschmerzen”, 25 % auf der Skala „Gliederschmerzen” auf. Nur 3 resp. 2 Patienten zeigten erhöhte Werte auf den Beschwerdeskalen „Herz” und „Erkältungssymptome”. 28 % wiesen erhöhte Werte auf der Gesamtskala „Beschwerdedruck” auf. 35 % der Patienten wiesen erhöhte Neurotizismuswerte auf, 61 % Werte > 89. Perzentile auf der Skala „Extravertiertheit”. Es besteht ein auf dem 0,1 %-Niveau signifikanter Zusammenhang zwischen erhöhtem Beschwerdedruck und erhöhten Neurotizismuswerten. Ein Zusammenhang zur Krankheitsdauer besteht nicht. Schlussfolgerung: Erfahrung körperlicher Beschwerden sind nicht nur durch die isolierten Symptome der chronischen Grunderkrankung gestaltet, sondern auch mit übergreifenden Persönlichkeitsmerkmalen assoziiert.

Background: Pain and aches are part of subjective experience. Caring for chronically ill children and adolescents not only objective results but also the children s subjective perception of theit illness should be taken into consideration. We have tried to record the extent of subjective suffering of a group of pediatric rheumatic patients and to correlate our findings with personality traits. Patients and method: We interviewed thirty-one 8 to 18 years old children and adolescents (average age 12 years) by means of a standardized questionnaire (Giessener Beschwerdefragebogen) and of a standardized personality questionnaire (HANES,KJ). The tested group comprised of 9 boys and 22 girls. 14 patients suffered from a chronic oligoarthritis, 9 from a chronic polyarthritis, 8 from a other rheumatic disease. Percentiles of more than 89 percent have been considered significant compared to norm collectives. Results: 28 % of the patients showed augmented values on the scales “exhaustion” and “intestinal pain”, 25 % on the scale “pain in joints”. Only 3 respectively 2 patients showed augmented values on the scales “heart” and “symptoms of cold”. 28 % showed augmented values on the overall scale “feeling of discomfort”. 35 % showed augmented values on neuroticism, 61 % values > 89. percentile on the scale “extraversion”. There is a significant connection between augmented strong feelings of discomfort and augmented values of neuroticism on the level 0.1 %. A context to the duration of the illness was not found. Conclusion: Experience of physical pains is not only limited to isolated symptoms of the basic illness but also associated with general features of personality.

Literatur

  • 01 Affleck  G, Tennen  H, Urrows  S, Higgins  P. Neuroticism and the pain-mood relation in rheumatoid arthritis: insights from a prospective daily study.  Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1992;;  60 119-126
  • 02 Andre  M, Hedengren  E, Hagelberg  S, Stenström  H. Perceived ability to manage juvenile chronic arthritis among adolescents and parents: development of a questionnaire to assess medical issues, exercise, pain, and social support.  Arthritis Care and Research. 1999;;  12 229-237
  • 03 Barsky  A J, Orav  E J, Ahern  D K, Rogers  M P, Gruen  S D, Liang  M H. Somatic style and symptom reporting in rheumatoid arthritis.  Psychosomatics. 1999;;  40 396-403
  • 04 Brähler  E. Gießener Beschwerdebogen für Kinder und Jugendliche. Huber, Göttingen; 1992:
  • 05 Buggle  F, Baumgärtel  F. Hamburger Neurotizismus- und Extraversionsskala für Kinder und Jugendliche. Hogrefe, Göttingen; 1975:
  • 06 Clark  L A, Watson  D, Mineka  S. Temperament, personality, and the mood and anxiety disorders.  Journal of Abnormal Psychology. 1994;;  103 103-116
  • 07 Dobler-Mikola  A, Binder  J, Angst  J. Soziale Netzwerke und Krankheitsverhalten: Eine Analyse des Umgangs mit psychischen und psychosomatischen Störungen bei jungen Erwachsenen. In: Angermeyer MC, Klusmann D (Hrsg). Soziales Netzwerk. Springer, Berlin; 1989;: 164-176
  • 08 Huyser  B, Parker  J C. Stress and rheumatoid arthritis: an integrative review.  Arthritis Care and Research. 1998;;  11 135-145
  • 09 Marcenaro  M, Prete  C, Badini  A, Sulli  A, Magi  E, Cutolo  M. Rheumatoid arthritis, personality, stress response style, and coping with illness - a preliminary survey.  Annals New York Academy of Sciences. 1999;;  22 419-425
  • 10 Newman  S P, Fitzpatrick  R, Lamb  R, Shipley  M. The origins of depressed mood in rheumatoid arthritis.  Journal of Rheumatology. 1989;;  16 740-744
  • 11 Nieße  G, Weber  P, Brune  T, Zimmer  K P, Ganser  G. Gastrointestinale Nebenwirkungen antirheumatischer Medikation im Kindesalter.  Monatsschrift für Kinderheilkunde. 1999;;  147 197
  • 12 Perquin  C W, Hazebroek-Kampschreur  A A, Hunfeld  J A, Bohnen  A M, van Suijlekom-Smit  L W, Passchier  J, van der Wouden  J C. Pain in children and adolescents: a common experience.  Pain. 2000;;  87 51-58
  • 13 Persson  L O, Berglund  K, Sahlberg  D. Psychological factors in chronic rheumatic diseases - a review.  Scandinavian Journal of Rheumatology. 1999;;  28 137-144
  • 14 Sathananthan  R, David  S. The adolescent with rheumatic disease.  Archives of Disease in Childhood. 1997;;  77 355-358
  • 15 Wolfe  F, Hawley  D J. The relationship between clinical activity and depression on rheumatoid arthritis.  Journal of Rheumatology. 1993;;  20 2032-2037
  • 16 Zautra  A J, Hoffman  J M, Matt  K S, Yocum  D, Potter  P T, Castro  W L, Roth  S. An examination of individual differences in the relationship between interpersonal stress and disease activity among women with rheumatoid arthritis.  Arthritis Care and Research. 1998;;  11 271-279

Dr. med. Peter Weber

Universitäts-Kinderspital beider Basel

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