Handchir Mikrochir Plast Chir 1999; 31(2): 82-87
DOI: 10.1055/s-1999-13499
Originalarbeit
Hippokrates Verlag Stuttgart

Dorsale intraartikuläre Endphalanxfrakturen

Dorsal Intraarticular Fractures of the Distal PhalanxM. Sauerbier, H. Krimmer, P. Hahn, U. Lanz1
  • Aus der Klinik für Handchirurgie, Abteilung l (Chefarzt: Prof. Dr. U. Lanz), Rhön-Klinikum, Bad Neustadt/Saale
Further Information

Publication History

22.6.1998

Publication Date:
31 December 1999 (online)

Zusammenfassung

In einer retrospektiven klinischen Studie wurden 36 Patienten nach intraartikulärer Endphalanxfraktur nachuntersucht. Je nach Größe des dorsalen Fragmentes sind die Verletzungen als knöcherne Strecksehnenausrisse oder intraartikuläre Luxationsfrakturen einzustufen. Während die ersteren gut konservativ angegangen werden können, sollte bei den letzteren die Gelenkkongruenz operativ wiederhergestellt werden. Im vorliegenden Krankengut wurde 21 mal eine Zuggurtungsosteosynthese durchgeführt, achtmal die Refixation mit einem Hakendraht. Die überwiegend guten Ergebnisse erlauben die Fortführung dieses Therapiekonzeptes.

Abstract

In a retrospective clinical study, thirty-six patients with a dorsal intraarticular fracture of the DIP-joint were examined. The fracture can be classified according to the size of the dorsal fragment as a mallet finger or as an intraarticular fracture with the tendency for dislocation. Subcutaneous tendon ruptures with a small dorsal fragment respond well to conservative treatment. Intraarticular fractures should be treated surgically. Anatomical reduction and joint stability are the treatment aims. In 21 patients, tension band wiring was performed, in tight cases percutaneous treatment with the “Hakendraht” was carried out. Key words: Fractures: phalanges

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