Klin Padiatr 2018; 230(01): 24-30
DOI: 10.1055/s-0043-120526
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Neurodevelopmental Outcome in Children With Single Ventricle After Total Cavopulmonary Connection

Psychologisches Funktionsniveau bei Kindern und Jugendlichen mit univentrikulärer Zirkulation nach operativer Palliation
Nicole Vahsen
1   German Paediatric Heart Centre Sankt Augustin, Paediatric Cardiology, Sankt Augustin, Germany
,
Arndt Bröder
2   University of Mannheim, School of Social Sciences, Mannheim, Germany
,
Viktor Hraska
3   Childrenʼs Hospital of Wisconsin, Cardiothoracic Surgery, Milwaukee, United States
,
Martin Schneider
1   German Paediatric Heart Centre Sankt Augustin, Paediatric Cardiology, Sankt Augustin, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 December 2017 (online)

Abstract

Background The purpose of the present study was to assess a broad range of neuropsychological outcome variables in children with functionally single ventricle hearts after a total cavopulmonary connection and to examine potential risk factors for impaired neurodevelopment.

Patients & Method A total of 104 patients aged 2 to 20 years underwent follow-up standardized psychological testing, including measures of intelligence, motor function, visuospatial abilities, behavioural outcome and health-related quality of life.

Results With a mean fluid intelligence score of 93.0 and a mean crystallized intelligence score of 92.3, patients scored significantly lower on tests of intelligence compared to the general population (p<0.001). Reduced motor function was found in 34% of the patients (p<0.001), impaired visuospatial abilities in 51%; parents reported significantly more behavioural problems (p<0.001). There was no difference in the self-reported quality of life compared to the general population. Risk factors for reduced fluid intelligence were deep hypothermic circulatory arrest times (p=0.03) and complications causing suboptimal brain perfusion prior to the total cavopulmonary connection (e. g. seizures; p=0.04).

Conclusions Patients with functionally single ventricle hearts palliated with a total cavopulmonary connection are at an increased risk of neurodevelopmental delays and behavioural disorders. Nevertheless, they adapt well in terms of quality of life. Early diagnostics and interventions are necessary when developmental delays are suspected.

Zusammenfassung

Hintergrund In der vorliegenden Studie wurde das Funktionsniveau von Patienten mit funktionell univentrikulärem Herzen nach Anlage einer totalen cavopulmonalen Anastomose untersucht. Außerdem wurden mögliche Zusammenhänge zwischen dem Funktionsniveau und verschiedenen medizinischen Risikofaktoren überprüft.

Patienten & Methode Bei insgesamt 104 Kindern zwischen 2 und 20 Jahren wurde das intellektuelle Leistungsvermögen, die koordinativen und visuell-räumlichen Fähigkeiten, Verhaltensauffälligkeiten und die gesundheitsbezogene Lebensqualität erfasst.

Ergebnisse Mit einer mittleren fluiden Intelligenz von 93,0 und einer kristallinen Intelligenz von 92,3 schnitten die Patienten signifikant schlechter im Test ab als die Normstichprobe (p<0,001). 34% wiesen eine motorische Koordinationsstörung, 51% eine Störung der visuell-räumlichen Fähigkeiten auf. Laut Elternurteil war außerdem die Prävalenz von Verhaltenssauffälligkeiten signifikant erhöht (p<0,001). Die selbst eingeschätzte Lebensqualität unterschied sich nicht von der Lebensqualität gesunder Kinder. Hinsichtlich medizinischer Risikofaktoren ergab sich ein signifikant negativer Zusammenhang zwischen der kumulierten Dauer des hypothermen Herzkreislaufstillstands und der fluiden Intelligenz (p=0,03). Außerdem wiesen Patienten mit präoperativen Komplikationen, die eine suboptimale zerebrale Perfusion bewirken, eine signifikant niedrigere fluide Intelligenz auf, als Patienten ohne solche präoperativen Komplikationen (p=0,04).

Schlussfolgerung Insgesamt ist das Risiko für Entwicklungs- und Verhaltensstörungen bei Kindern mit funktionell univentrikulärem Herzen nach Anlage einer totalen cavopulmonalen Anastomose erhöht. Diagnostische und interventive Maßnahmen sollten frühzeitig eingeleitet werden.

 
  • References

  • 1 Achenbach TM, Rescorla LA. Manual for the ASEBA Preschool Forms & Profiles. Burlington: University of Vermont; 2000
  • 2 Bordacova L, Docolomanska D, Masura J. Neuropsychological outcome in children with hypoplastic left heart syndrome. Bratisl Lek Listy 2007; 108: 203-206
  • 3 Brosig CL, Mussatto KA, Kuhn EM. et al. Neurodevelopmental outcome in preschool survivors of complex congenital heart disease: implications for clinical practice. J Pediatr Health Care 2007; 21: 3-12
  • 4 Carpentier MY, Mullins LL, Wagner JL. et al. Examination of the cognitive diatheses-stress conzeptualization of the hopelessness theory of depression in children with chronic illness: the moderating influence of illness uncertainty. Child health care 2007; 36: 181-196
  • 5 Diener E, Suh EM, Lucas RE. et al. Subjective well-being: three decades of progress. Psychol Bull 1999; 125: 276-302
  • 6 Döpfner M, Schmeck K, Berner W. Handbuch: Elternfragebogen über das Verhalten von Kindern und Jugendlichen. Forschungsergebnisse zur deutschen Fassung der Child Behavior Checklist (CBCL). Köln: Arbeitsgruppe Kinder-, Jugend- und Familiendiagnostik; 1994
  • 7 Ekman-Joelsson BM, Berntsson L, Sunnegardh L. Quality of life in children with pulmonary atresia and intact ventricular septum. Cardiol Young 2004; 14: 615-621
  • 8 Ganzeboom HBG, De Graaf PM, Treiman DJ. et al. A standard international socio-economic index of occupational status. Soc Sci Res 1992; 21: 1-56
  • 9 Goldberg CS, Schwartz EM, Brunberg JA. et al. Neurodevelopmental outcome of patients after the Fontan operation: a comparison between children with hypoplastic left heart syndrome and other functional single ventricle lesions. J Pediatr 2000; 137: 646-654
  • 10 Henderson SE, Sugden DA. Movement Assessment Battery for Children, Manual. London: The Psychological Corporation; 1992
  • 11 Heubrock D, Eberl I, Petermann F. Abzeichentest für Kinder (ATK; [Drawing Test for Children]), Manual. Göttingen: Hogrefe; 2004
  • 12 Hoffmann GM, Mussatto KA, Brosig CL. et al. Systemic venous oxygen saturation after the Norwood procedure and childhood neurodevelopmental outcome. J Thorac Cardiovasc Surg 2005; 130: 1094-1100
  • 13 Kirkham FJ. Recognition and prevention of neurological complications in pediatric cardiac surgery. Pediatr Cardiol 1998; 19: 331-345
  • 14 Lambert LM, Minich LL, Newburger JW. et al. Parent- versus child reported functional health status after the Fontan procedure. Pediatrics 2009; 124: e942-e949
  • 15 Lavigne JV, Faier-Routman J. Psychological adjustment to pediatric physical disorders: a meta-analytic review. J Pediatr Psychol 1992; 17: 133-157
  • 16 LeBlanc LA, Goldsmith T, Patel DR. Behavioral aspects of chronic illness in children and adolescents. Pediatr Clin North Am 2003; 50: 859-878
  • 17 Mahle WT, Clancy RR, Moss EM. et al. Neurodevelopmental outcome and lifestyle assessment in school-aged and adolescent children with hypoplastic left heart syndrome. Pediatrics 2000; 105: 1082-1089
  • 18 Marino BS, Lipkin PH, Newburger JW. et al. Neurodevelopmental outcomes in children with congenital heart disease: evalution and management. A scientific statement from the American Heart Association. Circulation 2012; 126: 1143-1172
  • 19 Mattejat F, Remschmidt H. Inventar zur Erfassung der Lebensqualität bei Kindern und Jugendlichen (ILK; [Inventory for the Assessment of the Quality of Life in Children and Adolescents]), Manual. Bern: Huber; 2006
  • 20 McCrindle BW, Williams RV, Mitchell PD. et al. Relationship of patient and medical characteristics to health status in children and adolescents after the Fontan Procedure. Circulation 2006; 113: 1123-1129
  • 21 Melchers P, Preuß U. Kaufman-Assessment Battery for Children (K-ABC, German version). Frankfurt: Swets & Zeitlinger; 2006
  • 22 Melchers P, Schürmann S, Scholten S. Kaufman-Test zur Intelligenzmessung für Jugendliche und Erwachsene (K-AIT; [Kaufman-Adolescent and Adult Intelligence Test]). Leiden: PITS Testuitgeverij; 2006
  • 23 Mellander M, Berntsson L, Nilsson B. Quality of life in children with hypoplastic left heart syndrome. Acta Paediatr 2007; 96: 53-57
  • 24 Miller SP, McQuillen PS, Shannon-Hamrick S. et al. Abnormal brain development in newborns with congenital heart disease. N Engl J Med 2007; 357: 1928-1938
  • 25 Newburger JW, Sleeper LA, Bellinger DC. et al Early developmental outcome in children with hypoplastic left heart syndrome and related anomalies: the single ventricle reconstruction trial. Circulation 2012; 125: 2081-2091
  • 26 Puosi R, Korkman M, Sarajuuri A. et al. Neurocognitive development and behavioral outcome of 2-year-old children with univentricular heart. J Int Neuropsychol Soc 2011; 17: 1094-1103
  • 27 Rogers BT, Msall ME, Buck GM. et al. Neurodevelopmental outcome of infants with hypoplastic left heart syndrome. J Pediatr 1995; 126: 496-498
  • 28 Sarajuuri A, Jokinen E, Puosi R. et al. Neurodevelopmental and neuroradiologic outcomes in patients with univentricular heart aged 5 to 7 years: related risk factor analysis. J Thorac Cardiovasc Surg 2007; 133: 1524-1532
  • 29 Sugimoto A, Ota N, Ibuki K. et al. Risk factors for adverse neurocognitive outcomes in school-aged patients after the Fontan operation. Eur J Cardiothorac Surg 2013; 44: 454-461
  • 30 Upton P, Lawford J, Eiser C. Parent-child agreement across child health-related quality of life instruments: a review of the literature. Qual Life Res 2008; 17: 895-913