Flugmedizin · Tropenmedizin · Reisemedizin - FTR 2016; 23(03): 135-143
DOI: 10.1055/s-0042-109502
Flugmedizin
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

MRT-Veränderungen der Wirbelsäule bei asymptomatischen Pilotenanwärtern – Teil 2: Halswirbelsäule

MRI changes of the cervical spine in asymptomatic military pilot applicants
Torsten M Pippig
1   Fachabteilung II Flugmedizinische Begutachtung, Zentrum für Luft- und Raumfahrtmedizin der Luftwaffe, Fürstenfeldbruck (Abteilungsleiter: OTA Dr. Frank Grell)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 June 2016 (online)

In dieser Arbeit werden die MRT-Untersuchungsergebnisse der Halswirbelsäule (HWS) der Jahre 2014 und 2015 von 838 asymptomatischen Bewerbern für die Verwendung als militärische Luftfahrzeugführer vorgestellt und diskutiert. 562 HWS (67,1 %) waren ohne, 276 (32,9 %) waren mit strukturellen abnormen oder krankhaften Veränderungen. Vier Bewerber wurden als „nicht wehrfliegerverwendungsfähig“ wegen bedeutsamer Veränderungen der HWS begutachtet. 60 der 834 tauglichen Bewerber (7,2 %) waren in ihrer Verwendung eingeschränkt. Bisher fehlen MRT-Untersuchungen und Angaben über die Häufigkeit von HWS-Veränderungen am Achsenskelett bei gesunden jungen Männern und Frauen vor Eintritt in das Berufsleben. In dieser Arbeit werden auch die MRT-Ergebnisse der HWS und der LWS vergleichend betrachtet.

Military pilots are exposed to high physical loads. The consequences for the cervical spine are acute or chronic neck pain, injuries of the cervical spine in case of flight accident and degeneration of the cervical spine. Therefore, the MRI diagnostics of the whole spine is an integral part of the process of selecting and evaluating applicants and pilots within the Bundeswehr. This study presents the MRI results of the cervical spine of 838 asymptomatic applicants for 2014 and 2015. Four of all fully tested applicants were examined „unfit“ for all military flying duties of the Bundeswehr. 60 of 834 „fit“ applicants (7.2%) were diagnosed with examined with aeromedical restrictions (no service in jet aircraft and no service in military helicopters) by German military aeromedical standards. 562 of all 838 cervical spines (67.1%) were without any abnormal or pathological changes. If we compare the MRI findings of the cervical and lumbar spine in asymptomatic young applicants before employment, we find less abnormal or pathological findings in the cervical spine (32.9% vs. 51.3%).

 
  • Literatur

  • 1 Pippig T. Verletzungen der Wirbelsäule bei nicht tödlichen Rettungsausstiegen mit dem Schleudersitz. Flug u Reisemed 2015; 22: 20-25
  • 2 Vanderbeek RD. Period prevalence of acute neck injury in U.S. Air Force pilots exposed to high G forces. Aviat Space Environ Med 1988; 59: 1176-1180
  • 3 Hämälainen O, Kuronen P, Vanharanta H. Nackenschmerzen bei Jagdfliegern. Wehrmed Mschr 1995; 39: 52-53
  • 4 Thoolen SJ, van den Oord MH. Modern Air Combat Developments and Their Influence on Neck and Back Pain in F-16 Pilots. Aerosp Med Hum Perform 2015; 86: 936-941
  • 5 Krämer R, Matussek J, Theodoridis T. Bandscheibenbedingte Erkrankungen. 6. Aufl. Stuttgart: Thieme; 2013: 74-74
  • 6 Fardon DF, Williams AL, Dohring EJ et al. Lumbar disc nomenclature: version 2.0: Recommendations of the combined task forces of the North American Spine Society, the American Society of Spine Radiology and the American Society of Neuroradiology. Spine J 2014; 11: 2525-2545
  • 7 Boden SD, McCowin PR, Davis DO et al. Abnormal magnetic-resonance scans of the cervical spine in asymptomatic subjects. A prospective investigation. J Bone Joint Surg Am 1990; 72: 1178-1184
  • 8 Modic MT, Steinberg PM, Ross JS et al. Degenerative disk disease: assessment of changes in vertebral body marrow with MR imaging. Radiology 1988; 166: 193-199
  • 9 Greenspan A. Benigne Tumoren und tumorähnliche Veränderungen IV: Diverse andere Veränderungen. In: Greenspan A, Hrsg. Skelettradiologie. 4. Aufl. München Jena: Urban & Fischer; 2007: 781-827
  • 10 Heyd R, Zamboglou N, Seegenschmiedt MH. Strahlentherapie bei symptomatischen Wirbelkörperhämangiomen. Neurologische Defizite und Schmerzen unter Kontrolle. MMW Fortschr Med 2008; 150: 35-37
  • 11 Hefti F. Kongenitale Fehlbildungen an der Wirbelsäule. Orthopäde 2002; 31: 34-43
  • 12 Freund M. Chronisches spinales Trauma. Radiologie up2date 2005; 5: 53-64
  • 13 Schochat T, Jäckel H. Rückenschmerzen aus epidemiologischer Sicht. Manuelle Medizin 1998; 36: 48-54
  • 14 Murray CJ, Vos T, Lozano R et al. Disability-adjusted life years (DALYs) for 291 diseases and injuries in 21 regions, 1990–2010: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2010. Lancet 2012; 380: 2197-2223
  • 15 Schröter E, Tändler P. Die Berufskrankheiten „Wirbelsäule“ – Leitfaden der Begutachtung. Unfallchirurg 1995; 98: 87-92
  • 16 Krämer J, Ludwig J, Wiese M, Heukamp M. Zur Begutachtung von Berufskrankheiten der Wirbelsäule. Z Orthop Ihre Grenzgeb 2002; 140: 518-522
  • 17 Oakley CJ. Meta-Analysis of Studies on Cervical Degeneration of Figther Pilots. In: Burton R, ed. NATO RTO technical report 4, Cervical Spinal Injury from Repeated Exposures to Sustained Acceleration. Neuilly-Sur-Seine: AGARD/NATO; 1999: 67-70
  • 18 Pippig T. Degenerative Veränderungen der Wirbelsäule bei Piloten. Flug u Reisemed 2015; 22: 228-233
  • 19 Eveland E, Goodyear C. Aviator Performance During +Gz Acceleration: The Role of Helmet-Mounted Systems. 2003: RTO-MP-AVT-097
  • 20 Thompson L. Congressional Panel Warns Aging Ejection Seats Could Kill Pilots. http://www.onforb.es/1jDjsi1
  • 21 Pippig T. MRT-Veränderungen der Wirbelsäule bei asymptomatischen Pilotenanwärtern – Teil 1: Lendenwirbelsäule. Flug u Reisemed 2016; 23: 64-72