Klin Padiatr 2016; 228(04): 195-201
DOI: 10.1055/s-0042-102787
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Konzeptanalyse einer stationären und ambulanten psychosozialen familienzentrierten Betreuung in der Neonatologie in Zeiten des G-BA-Beschlusses

Analysis of a Family-centred Care Programme with Follow-up Home-visits in Neonatology – In Times of the Directive from G-BA
B. M. Hüning
1   Department of Neonatology, University Children’s Hospital Essen, Essen
2   Elternberatung „Frühstart“/Bunter Kreis, University Hospital Essen, Essen
,
M. Reimann
2   Elternberatung „Frühstart“/Bunter Kreis, University Hospital Essen, Essen
,
S. Sahlmen
2   Elternberatung „Frühstart“/Bunter Kreis, University Hospital Essen, Essen
,
S. Leibold
2   Elternberatung „Frühstart“/Bunter Kreis, University Hospital Essen, Essen
,
J. C. Nabring
3   University Hospital Controlling, Essen, Essen
,
U. Felderhoff-Müser
1   Department of Neonatology, University Children’s Hospital Essen, Essen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 April 2016 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Versorgung Frühgeborener (FG) hat sich in den letzten Jahrzehnten durch einschneidende medizinische Fortschritte, aber auch auf dem Sektor psychosozialer Betreuung stark gewandelt. Mit dem G-BA-Beschluss erkennt die Politik die Notwendigkeit familienzentrierter Betreuung an.

Ziel der Untersuchung: Notwendige zeitliche und personelle Ressourcen an einem Zentrum mit etablierter sektorübergreifender Betreuung zu evaluieren.

Methodik: Die Elternberatung/Bunter Kreis betreut FG und kranke Neugeborene (NG) von der Risikoschwangerschaft bis nach Hause mit demselben interdisziplinären Team. Konzeptanalyse (2011–2014): 1.) Entwicklung der Fallzahlen/ Inanspruchnahme des Betreuungsangebotes 2.) zeitliche Ressourcen, 3.) personelle Ressourcen, 4.) Finanzierung, 5.) ökonomische Auswirkungen.

Ergebnisse: Vom 1.1.2011–31.12.2014 wurden 441 Fälle (2212 vollstationäre Fälle) beraten. Die Inanspruchnahme durch Familien sehr kleiner FG lag im Mittel (MW) bei 92% (86,4–97,2%). Der zeitliche Aufwand ist bei Kindern mit angeborenen Fehlbildungen am höchsten: Median 13,8 Stunden (h), sehr kleine FG: 11,2 h. Entlassung und ambulante Betreuung beanspruchen die meiste Zeit: Median 7,3 (0–42,5) h. Mit MW 3,1 Vollzeitpflegekräften (mehrere Teilzeitkräfte), können MW 48 Familien/Quartal betreut werden. Komplexe Fälle wurden durch Krankenkassen teilfinanziert (erfolgreiche Anträge sozialmedizinische Nachsorge: MW 92,7 (79,6–97,7)%).

Schlussfolgerung: Die psychosoziale Betreuung sehr kleiner Frühgeborener wird gut von den Eltern angenommen und liegt zeitlich in einem überschaubaren Rahmen.

Abstract

Background: Marked progress in neonatology changed care of very preterm infants (VLBW) over the last decades – but also the attitude towards family-centred care (FCC). With the directive of the German Federal Joined Committee (G-BA), politicians recognize the necessity of neonatal FCC.

Aim: To evaluate time and personnel costs necessary at a centre of established FCC.

Methods: Elternberatung „Frühstart“ is a FCC programme for VLBW and seriously ill neonates from preganancy at risk to follow-up home-visits delivered by one interdisciplinary team. Analysis (2011–2014): 1.) Number of cases /participation in programme, 2.) resources of time, 3) and personnel, 4.) funding, 5) economic impact.

Results: 1.1.2011–31.12.2014: 441 cases (total cases: 2 212) participated in the programme. Participation of VLBW: mean 92% (86.4–97,2%). Costs of time are highest in neonates with congenital malformations: median 13.8 h, VLBW: median 11,2 h. Transition to home is most time intensive: median 7,3 (0–42.5) h. In average of 3.1 full-time nurses (part-time workers) are able to counsel 48 families/quarter. In severe cases funding is partly provided by health care insurances for social medical aftercare: positive applications: mean 92.7% (79.6–97.7%).

Conclusion: Participation in the FCC programme in neonatology is high and costs of time are manageable.

 
  • Literatur

  • 1 Barkemeyer BM. Discharge planning. Pediatr Clin North Am 2015; 62: 545-556
  • 2 Brisch KH. The importance of early traumatic experiences for the development of the infant’s brain. MMW. Fortschr Med 2005; 147: 39-42
  • 3 Bundesausschuss G. Bekanntmachung des Gemeinsamen Bundesausschusses über eine Änderung eines Beschlusses zur Änderung der Richtlinie über Maßnahmen der Qualitätssicherung in Krankenhäusern (QSKH-RL) – Herausnahme der Leistungsbereiche Geburtshilfe und Neonatologie aus der Anlage 2 für 2013. http://www.g-ba.de/informationen/beschluesse/1889/ last accessed on 23 July 2015
  • 4 Cooper LG, Gooding JS, Gallagher J et al. Impact of a family-centered care initiative on NICU care, staff and families. J Perinatol 2007; 27 (Suppl. 02) S32-S37
  • 5 de Kloet ER, Sibug RM, Helmerhorst FM et al. Stress, genes and the mechanism of programming the brain for later life. Neurosci Biobehav Rev 2005; 29: 271-281
  • 6 Gudsnuk KM, Champagne FA. Epigenetic effects of early developmental experiences. Clin Perinatol 2011; 38: 703-717
  • 7 Holditch-Davis D, White-Traut RC, Levy JA et al. Maternally administered interventions for preterm infants in the NICU: effects on maternal psychological distress and mother-infant relationship. Infant Behav Dev 2014; 37: 695-710
  • 8 Huning BM, Reimann M, Beerenberg U et al. Establishment of a family-centred care programme with follow-up home visits: implications for clinical care and economic characteristics. Klin Padiatr 2012; 224: 431-436
  • 9 Jaekel J, Pluess M, Belsky J et al. Effects of maternal sensitivity on low birth weight children’s academic achievement: a test of differential susceptibility versus diathesis stress. J Child Psychol Psychiatry 2014;
  • 10 Johnson S, Hennessy E, Smith R et al. Academic attainment and special educational needs in extremely preterm children at 11 years of age: the EPICure study. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 2009; 94: F283-F289
  • 11 Kantake M, Yoshitake H, Ishikawa H et al. Postnatal epigenetic modification of glucocorticoid receptor gene in preterm infants: a prospective cohort study. BMJ open 2014; 4: e005318
  • 12 Kaufman J, Charney D. Effects of early stress on brain structure and function: implications for understanding the relationship between child maltreatment and depression. Dev Psychopathol 2001; 13: 451-471
  • 13 Kissgen R, Carlitscheck J, Rapp C et al. Psychosocial care in institutional neonatology in Germany: a quantitative-empirical inventory from the medical professionals’ perspective. Z Geburtshilfe Neonatol 2012; 216: 259-268
  • 14 Marlow N, Hennessy EM, Bracewell MA et al. Motor and executive function at 6 years of age after extremely preterm birth. Pediatrics 2007; 120: 793-804
  • 15 Marlow N, Wolke D, Bracewell MA et al. Neurologic and developmental disability at six years of age after extremely preterm birth. N Engl J Med 2005; 352: 9-19
  • 16 Mehler K, Wendrich D, Kissgen R et al. Mothers seeing their VLBW infants within 3 h after birth are more likely to establish a secure attachment behavior: evidence of a sensitive period with preterm infants?. J Perinatol 2011; 31: 404-410
  • 17 Milgrom J, Newnham C, Anderson PJ et al. Early sensitivity training for parents of preterm infants: impact on the developing brain. Pediatr Res 2010; 67: 330-335
  • 18 Neuffer M. Case Management, Soziale Arbeit mit Einzelnen und Familien Beltz Juvena. Weinheim: Basel; 2013
  • 19 Reichert J, Poets C, Kribs A et al. Psychologisch-sozialmedizinische Versorgung in der Neonatologie. Monatsschrift Kinderheilkunde 2014; 2014/11: 1010-1017
  • 20 Saigal S. Functional outcomes of very premature infants into adulthood. Semin Fetal Neonatal Med 2013;
  • 21 Samara M, Marlow N, Wolke D. Pervasive behavior problems at 6 years of age in a total-population sample of children born at</=25 weeks of gestation. Pediatrics 2008; 122: 562-573
  • 22 Shaw RJ, Deblois T, Ikuta L et al. Acute stress disorder among parents of infants in the neonatal intensive care nursery. Psychosomatics 2006; 47: 206-212
  • 23 Tau GZ, Peterson BS. Normal development of brain circuits. Neuropsychopharmacology 2010; 35: 147-168
  • 24 Volpe JJ. Brain injury in premature infants: a complex amalgam of destructive and developmental disturbances. Lancet Neurol 2009; 8: 110-124
  • 25 Volpe JJ, Kinney HC, Jensen FE et al. Reprint of „The developing oligodendrocyte: key cellular target in brain injury in the premature infant“. Int J Dev Neurosci 2011; 29: 565-582
  • 26 Weiss SJ, Seed MS. Precursors of mental health problems for low birth weight children: the salience of family environment during the first year of life. Child Psychiatry Hum Dev 2002; 33: 3-27
  • 27 Welch MG, Firestein MR, Austin J et al. Family Nurture Intervention in the Neonatal Intensive Care Unit improves social-relatedness, attention, and neurodevelopment of preterm infants at 18 months in a randomized controlled trial. J Child Psychol Psychiatry 2015;
  • 28 Werner EE. Wenn Menschen trotz widriger Umstände gedeihen- und was man daraus lernen kann. In: Weleter-Enderlin RH. (Hrsg.) Resilienz: Gedeihen trotz widriger Umstände. Carl Auer; Heildelberg: 2008
  • 29 WHO . Born too soon: The global action report on preterm birth. http://www.who.int/pmnch/media/news/2012/preterm_birth_report/en/ last accessed on 23 July 2015
  • 30 Zaers S, Waschke M, Ehlert U. Depressive symptoms and symptoms of post-traumatic stress disorder in women after childbirth. J Psychosom Obstet Gynaecol 2008; 29: 61-71