Dtsch Med Wochenschr 2015; 140(22): e231-e236
DOI: 10.1055/s-0041-106869
Fachwissen
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Verfügbarkeit von Patientenverfügungen in einer interdisziplinären Notaufnahme

Ergebnisse einer PatientenbefragungThe availability of living wills in an interdisciplinary emergency department: results of a patient survey
M. Christ
1   Medizinische Klinik II, Marienhospital Herne, Ruhr – Universität Bochum, Deutschland
,
J. Liebeton
1   Medizinische Klinik II, Marienhospital Herne, Ruhr – Universität Bochum, Deutschland
,
I. M. Breker
1   Medizinische Klinik II, Marienhospital Herne, Ruhr – Universität Bochum, Deutschland
,
M. Grett
1   Medizinische Klinik II, Marienhospital Herne, Ruhr – Universität Bochum, Deutschland
,
K. I. von Auenmüller
1   Medizinische Klinik II, Marienhospital Herne, Ruhr – Universität Bochum, Deutschland
,
H.-J. Trappe
1   Medizinische Klinik II, Marienhospital Herne, Ruhr – Universität Bochum, Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 November 2015 (online)

Zusammenfassung

Einleitung | Patientenverfügungen besitzen einen herausragenden Stellenwert, obwohl ihre tatsächliche Bedeutung für die Patientenversorgung in der Notaufnahme eines Krankenhauses unklar ist.

Material und Methode | Alle Patienten, die zwischen dem 24. September 2014 und dem 23. November 2014 notfallmäßig in unserem Krankenhaus aufgenommen wurden, wurden befragt, ob sie eine Patientenverfügung besitzen und ob sie diese vorzeigen könnten.

Ergebnisse | 496 Patienten (229 Männer [46,2 %], 267 Frauen [53,8 %]) mit einem durchschnittlichen Alter von 64,9 ± 18,8 Jahren wurden in diese Befragung eingeschlossen. 138 Patienten (27,8 %) gaben an, eine Patientenverfügung zu besitzen. Doch lediglich 16 Patienten (3,2 %) konnten diese bei Aufnahme vorzeigen.

Insgesamt nahm die Existenz der Patientenverfügungen mit zunehmendem Patientenalter zu; nur 5 von insgesamt 117 Patienten im Alter von 50 Jahren oder jünger (4,3 %) hatten eine Patientenverfügung, jedoch 133 von 379 Patienten jenseits des 50. Lebensjahrs (35,1 %).

Diskussion und Schlussfolgerungen | Trotz einer offensichtlich breiten Akzeptanz der Patientenverfügungen insbesondere in der älteren Bevölkerung ergeben sich bislang kaum Konsequenzen für die Patientenversorgung in der Notaufnahme, da kaum ein Patient seine Patientenverfügung bei Aufnahme vorzeigen kann.

Wir sehen daher die Notwendigkeit für eine weitere Aufklärungsarbeit damit die Patientenverfügung auch in der alltäglichen Praxis einen angemessenen Stellenwert in der Patientenversorgung einer Notaufnahme bekommt.

Abstract

Introduction: Despite an increasing attention to living wills, the effects of such living wills on patient care in the emergency departments remains unknown.

Material and methods: All patients who were admitted to our emergency department between September 24th, 2014 and November 23th, 2014 were asked, whether they have signed living wills previously and if so, whether they have it on hand at admission.

Results: 496 patients (229 men (46.2 %), 267 women (53.8 %)) with a mean age of 64.9 ± 18.8 years were included in this survey. 138 patients (27.8 %) had a living will but only 16 patients (3.2 %) had it on hand.

Altogether, the existence of living wills increased with an increasing patient`s age; only 5 of 117 patients aged 50 years old or younger (4,3 %) had a living will, but 133 of 379 patients older than 50 years (35,1 %).

Discussion and Conclusion: Despite an obviously broad acceptance of living wills especially in the elderly population, there are hardly any consequences on the daily patient care in an emergency department by now, as hardly any patient has hers or his living will on hand at admission. We therefore see the need for further educational work to guarantee that living wills get adequate priority in patient care at emergency departments.

Supporting Information

 
  • Literatur

  • 1 § 630 d, Absatz 1 S. 1, Bürgerliches Gesetzbuch
  • 2 § 1901a, Absatz. 1, Bürgerliches Gesetzbuch
  • 3 Berufsordnung der Ärztekammer Westfalen-Lippe. vom 15. November 2003. https://recht.nrw.de/lmi/owa/br_bes_text?anw_nr=1&gld_nr=2&ugl_nr=21220&bes_id=1586&val=1586&ver=7&sg=0&aufgehoben=N&menu=1 Letzter Zugriff am 22.09.2015
  • 4 World Medical Association. World Medical Association Declaration of Helsinki: ethical principles for medical research involving human subjects. JAMA 2013; 310: 2191-2194
  • 5 Ahmad S, O’Mahony MS. Where older people die: a retrospective population-based study. QJM 2005; 98: 865-870
  • 6 Wilson DM, Truman CD, Thomas R et al. The rapidly changing location of death in Canada, 1994–2004. Soc Sci Med 2009; 68: 1752-1758
  • 7 Djärv T, Castrén M, Mårtenson L, Kurland L. Decreased general condition in the emergency department: high in-hospital mortality and a broad range of discharge diagnoses. Eur J Emerg Med 2015; 22: 241-246
  • 8 Alaithan AM, Memon JI, Rehmani RS et al. Chronic obstructive pulmonary disease: hospital and intensive care unit outcomes in the Kingdom of Saudi Arabia. Int J Chron Obstruct Pulmon Dis 2012; 7: 819-823
  • 9 Hasegawa W, Yamauchi Y, Yasunaga H et al. Factors affecting mortality following emergency admission for chronic obstructive pulmonary disease. BMC Pulm Med 2014; 14: 151
  • 10 Geier F, Greve Y, Popp S et al. Versorgungsprozesse von Patienten mit Verdacht auf Sepsis in einer deutschen Notaufnahme. Dtsch Med Wochenschr 2014; 139: 1869-1875
  • 11 Tang Y, Choi J, Kim D et al. Clinical predictors of adverse outcome in severe sepsis patients with lactate 2–4 mM admitted to the hospital. QJM 2015; 108: 279-287
  • 12 Innocenti F, Coppa A, Del Taglia B et al. Prognosis and health-related quality of life in elderly patients after a mild to moderate trauma. Intern Emerg Med 2014; 9: 467-474
  • 13 Bundesministerium der Justiz und für Verbraucherschutz. Patientenverfügung Leiden – Krankheit – Sterben. http://www.bmj.de/SharedDocs/Downloads/DE/Broschueren/DE/Patientenverfuegung.pdf?__blob=publicationFile Letzter Zugriff am 22.09.2015
  • 14 Bundesärztekammer. Umgang mit Vorsorgevollmacht und Patientenverfügung in der ärztlichen Praxis. http://www.bundesaerztekammer.de/downloads/Empfehlungen_BAeK-ZEKO_Vorsorgevollmacht_Patientenverfuegung_19082013l.pdf Letzter Zugriff am 22.09.2015
  • 15 Kocher KE, Haggins AN, Sabbatini AK et al. Emergency Department Hospitalization Volume and Mortality in the United States. Ann Emerg Med 2014; 64: 446-457
  • 16 Bhatia RS, Austin PC, Stukel TA et al. Outcomes in patients with heart failure treated in hospitals with varying admission rates: population-based cohort study. BMJ Qual Saf 2014; 23: 981-988
  • 17 Gaieski DF, Edwards JM, Kallan MJ et al. The Relationship between Hospital Volume and Mortality in Severe Sepsis. Am J Respir Crit Care Med 2014; 190: 665-674
  • 18 Conway R, Byrne DG, O’Riordan D, Silke B. Improved outcomes of high-risk emergency medical admissions cared for by experienced physicians. QJM 2015; 108: 119-125
  • 19 Kyriacos U, Jelsma J, Jordan S. Monitoring vital signs using early warning scoring systems: a review of the literature. J Nurs Manag 2011; 19: 311-330
  • 20 Churpek MM, Yuen TC, Edelson DP. Risk stratification of hospitalized patients on the wards. Chest 2013; 143: 1758-1765
  • 21 Yu S, Leung S, Heo M et al. Comparison of risk prediction scoring systems for ward patients: a retrospective nested case-control study. Crit Care 2014; 18: R132
  • 22 Petersen JA, Mackel R, Antonsen K, Rasmussen LS. Serious adverse events in a hospital using early warning score – What went wrong?. Resuscitation 2014; 85: 1699-1703
  • 23 Christ M, Dierschke W, von Auenmueller KI et al. Cardiac arrest teams and time of day: effects on surviving in-hospital resuscitation. Int J Gen Med 2014; 7: 319-323
  • 24 Missler M, Stroebe M, Geurtsen L et al. Exploring death anxiety among elderly people: a literature review and empirical investigation. Omega (Westport) 2011- 2012; 64: 357-379
  • 25 Rietjens JA, van der Heide A, Onwuteaka-Philipsen BD et al. Preferences of the Dutch general public for a good death and associations with attitudes towards end-of-life decision-making. Palliat Med 2006; 20: 685-692
  • 26 Lloyd-Williams M, Kennedy V, Sixsmith A, Sixsmith J. The end of life: a qualitative study of the perceptions of people over the age of 80 on issues surrounding death and dying. J Pain Symptom Manage 2007; 34: 60-66