Dtsch Med Wochenschr 2015; 140(13): 992-996
DOI: 10.1055/s-0041-102574
Fachwissen
So wird’s gemacht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Stress-Echokardiografie

How to do a stress echocardiography?
Maximilian von Roeder
1   Herzzentrum Leipzig, Universitätsklinik, Abt. für Kardiologie, Leipzig
,
Ole-Alexander Breithardt
2   Diakonie Kliniken Kassel, Abteilung für Kardiologie und Rhythmologie, Kassel
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 June 2015 (online)

Zusammenfassung

Die Stress-Echokardiografie (SE) dient der bildgebenden kardialen Funktionsdiagnostik unter Belastungsbedingungen, welche entweder physiologisch mittels körperlicher Belastung oder artifiziell mittels pharmakologischer Stimulation herbeigeführt werden kann. Eine Sonderform stellt die in Deutschland eher seltener eingesetzte pharmakologische Belastung mit dem koronaren Vasodilatator Adenosin dar, bei der eine regionale Ischämie über eine Umverteilung der subendokardialen Koronarperfusion im Sinne eines sogenannten „Steal-Effekts“ erzielt wird. Hauptindikation ist die Detektion von myokardialer Ischämie, aber auch Patienten mit strukturellen Herzerkrankungen (z. B. Klappenvitien, hypertrophe obstruktive Kardiomyopathie) können mittels SE untersucht werden. Hauptlimitationen sind die Notwendigkeit eines ausreichenden akustischen Schallfensters und die Untersucher abhängige Interpretation der Ergebnisse.

Abstract

Stress echocardiography (SE) is a powerful functional imaging technique to assess cardiac performance under work conditions. The main indication is the detection of myocardial ischemia due to coronary artery disease (CAD), however it can also be used in patients with structural heart disease (e. g. valvular disease, hypertrophic obstructive cardiomyopathy). Dynamic or pharmacological (dobutamine / adenosine) modalities are available to induce cardiac stress, basically depending on the clinical problem and the patient’s ability to exercise. Exercise on a treadmill or a semi-supine bicycle is the most physiological way to induce stress. Dobutamine stimulation is useful in patients who are unable to exercise and for detection of viable myocardium in hypo- or akinetic segments. Adenosin-induced hyperaemia causes steal effects in myocardial segments with significant CAD. Main limitations of SE are the need for an appropriate acoustic window and the user-dependent variability with regard to the interpretation of the results.

 
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