Kinder- und Jugendmedizin 2018; 18(03): 182-189
DOI: 10.1055/s-0038-1660972
Endokrinologie
Schattauer GmbH

Unterschiedliche Wachstumsverläufe von Kindern mit Übergewicht im Vergleich zu normalgewichtigen Kindern

Different growth processes in obese children compared to normal-weight children prepubertal, obese children are taller due to higher birthweight and IGF1 serum levels
T. Vogel
1   Pädiatrisches Forschungszentrum, Klinik und Poliklinik für Kinder und Jugendliche, Universitätsklinikum Leipzig AöR
,
E. Kempf
1   Pädiatrisches Forschungszentrum, Klinik und Poliklinik für Kinder und Jugendliche, Universitätsklinikum Leipzig AöR
,
J. Stanik
2   Department für Kinderheilkunde, Medizinische Fakultät der Comenius Universität und DIABGENE Labor, Institut für experimentelle Endokrinologie, Biomedizinisches Forschungszentrum, Slowakische Akademie der Wissenschaften, Bratislava, Slowakei
,
A. Körner
1   Pädiatrisches Forschungszentrum, Klinik und Poliklinik für Kinder und Jugendliche, Universitätsklinikum Leipzig AöR
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingereicht am: 12 March 2018

angenommen am: 23 March 2018

Publication Date:
05 June 2018 (online)

Zusammenfassung

Kontext: Körpergröße und Wachstum sind wichtige Parameter der kindlichen Entwicklung, die durch Genetik und Umwelt beeinflusst werden. Ein Umwelteinfluss ist die Ernährung. Bei steigernder, kindlicher Adipositas-Prävalenz kommt der Untersuchung des Zusammenhangs zwischen Wachstum und Übergewicht daher besondere Bedeutung zu.

Design: Analyse anthropmetrischer Daten und IGF-1-Serumspiegel von 7968 Probanden mit 24 561 Messungen zwischen 3–20 Jahren aus verschiedenen Kohorten der Universität Leipzig

Ergebnisse: Übergewichtige Kinder sind bis zur Pubertät größer als schlanke Kinder. Diese Wachstumsunterschiede sind mit einer leicht erhöhten Geburtslänge und präpubertär erhöhten IGF-1-Serumspiegel-SDS assoziiert. Auch die Wachstumsgeschwindigkeit scheint eine Rolle zu spielen: Übergewichtige Kinder haben präpubertär eine höhere Wachstumsgeschwindigkeit als schlanke Kinder. Jedoch ist der pubertätstypische Wachstumsschub trotz normaler IGF-1-Serumspiegel vermindert ausgeprägt. So können die schlanken Kinder die Körpergrößenunterschiede wieder ausgleichen, die sich mit Abschluss der Pubertät nivellieren.

Summary

Context: Height and growth are two important parameters of child development, which are influenced by genetics and environmental factors. One environmental influence is nutrition. Thus, research regarding the correlation of growth and overweight is of importance when regarding rising obesity prevalence in children.

Design: Analysis of anthropmetric data and IGF-1-serum levels of 24 561 samples from a group of 7968 children aged three to twenty years old

Results: In the prepubescent phase, overweight children are taller than normalweight peers. This goes along with a slightly bigger birth size and elevated IGF-1-serum level-SDS in prepubescent times. Moreover, the growth velocity seems to play a role: in the prepubescent phase, overweight children have a faster growth rate than normalweight children. However, the pubertal growth spurt that is typical in prepubescent times is blunted – despite normal IGF-1-serum level-SDS. Thus, normal-weight children can compensate for the difference in height, which is leveling off when they reach the end of puberty.

 
  • Literatur

  • 1 Alberti KG, Zimmet PZ. Definition, diagnosis and classification of diabetes mellitus and its complications. Part 1: diagnosis and classification of diabetes mellitus provisional report of a WHO consultation. Diabet Med 1998; 15: 539-553.
  • 2 Argente J, Caballo N, Barrios V. et al. Multiple endocrine abnormalities of the growth hormone and insulin-like growth factor axis in prepubertal children with exogenous obesity: effect of shortand long-term weight reduction. The Journal of clinical endocrinology and metabolism 1997; 82: 2076-2083.
  • 3 Ballerini MG, Ropelato MG, Domene HM. et al. Differential impact of simple childhood obesity on the components of the growth hormone-insulinlike growth factor (IGF)-IGF binding proteins axis. Journal of pediatric endocrinology & metabolism 2004; 17: 749-757.
  • 4 Bouhours-Nouet N, Gatelais Fdr, Boux de Casson F. et al. The Insulin-Like Growth Factor-I Response to Growth Hormone Is Increased in Prepubertal Children with Obesity and Tall Stature. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2007; 92: 629-635.
  • 5 Brandt I, Reinken L. Die Wachstumsgeschwindigkeit gesunder Kinder in den ersten 16 Lebensjahren: Longitudinale Entwicklungsstudie Bonn – Dortmund. Klin Padiatr 1988; 200: 451-456.
  • 6 Brener A, Bello R, Lebenthal Y. et al. The Impact of Adolescent Obesity on Adult Height. Hormone research in paediatrics 2017; 88: 237-243.
  • 7 De Leonibus C, Marcovecchio ML, Chiavaroli V. et al. Timing of puberty and physical growth in obese children: a longitudinal study in boys and girls. Pediatric obesity 2014; 09: 292-299.
  • 8 De Simone M, Farello G, Palumbo M. et al. Growth charts, growth velocity and bone development in childhood obesity. International journal of obesity and related metabolic disorders. Journal of the International Association for the Study of Obesity 1995; 19: 851-857.
  • 9 Denzer C, Weibel A, Muche R. et al. Pubertal development in obese children and adolescents. International journal of obesity 2007; 31: 1509-1519.
  • 10 He Q, Karlberg J. Bmi in childhood and its association with height gain, timing of puberty, and final height. Pediatric research 2001; 49: 244-251.
  • 11 Herting MM, Sowell ER. Puberty and structural brain development in humans. Front Neuroendocrinol 2017; 44: 122-137.
  • 12 Holmgren A, Niklasson A, Nierop AF. et al. Pubertal height gain is inversely related to peak BMI in childhood. Pediatric research 2017; 81: 448-454.
  • 13 Kleiser C, Schaffrath Rosario A, Mensink GB. et al. Potential determinants of obesity among children and adolescents in Germany: results from the cross-sectional KiGGS Study. BMC Public Health 2009; 09: 46.
  • 14 Kromeyer-Hauschild K, Wabitsch M, Kunze D. et al. Percentiles of body mass index in children and adolescents evaluated from different regional German studies. Monatsschr Kinderheilkd 2001; 149: 807-818.
  • 15 Liang S, Hu Y, Liu C. et al. Low insulin-like growth factor 1 is associated with low high-density lipoprotein cholesterol and metabolic syndrome in Chinese nondiabetic obese children and adolescents: a cross-sectional study. Lipids in Health and Disease 2016; 15: 112.
  • 16 Marshall WA, Tanner JM. Variations in the Pattern of Pubertal Changes in Boys. Archives of Disease in Childhood 1970; 45: 13-23.
  • 17 Marshall WA, Tanner JM. Variations in pattern of pubertal changes in girls. Archives of Disease in Childhood 1969; 44: 291-303.
  • 18 Ong K, Kratzsch J, Kiess W, Dunger D. Circulating IGF-I Levels in Childhood Are Related to Both Current Body Composition and Early Postnatal Growth Rate. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2002; 87: 1041-1044.
  • 19 Reinehr T, Holl RW, Wabitsch M. The German Working Group of Obesity in Childhood and Adolescence (AGA): improving the quality of care for overweight and obese children in Germany. Obesity facts 2008; 01: 26-32.
  • 20 Reinken L, van Oost G. Longitudinale Körperentwicklung gesunder Kinder von 0 bis 18 Jahren. Klin Padiatr 1992; 204: 129-133.
  • 21 Shalitin S, Kiess W. Putative Effects of Obesity on Linear Growth and Puberty. Hormone research in paediatrics 2017; 88: 101-110.
  • 22 Stovitz SD, Demerath EW, Hannan PJ. et al. Growing into obesity: patterns of height growth in those who become normal weight, overweight, or obese as young adults. American journal of human biology: the official journal of the Human Biology Council 2011; 23: 635-641.
  • 23 Traggiai C, Stanhope R. Disorders of pubertal development. Best practice & research. Clinical obstetrics & gynaecology 2003; 17: 41-56.
  • 24 Voigt M, Fusch C, Olbertz D. et al. Analyse des Neugeborenenkollektivs der Bundesrepublik Deutschland. Geburtshilfe Frauenheilkd 2006; 66: 956-970.