Arthritis und Rheuma 2005; 25(01): 11-18
DOI: 10.1055/s-0037-1618484
Qualitätsmanagement in der Rheumatologie
Schattauer GmbH

Evaluation der Prozess- und Outcomequalität der rheumatologischen Versorgung mit Hilfe standardisierter Patientendokumentation

Evaluation of processes and outcomes of rheumatologic care by means of standardised patient documentation
Angela Zink
1   Deutsches Rheuma-Forschungszentrum Berlin, Forschungsbereich Epidemiologie
,
Dörte Huscher
1   Deutsches Rheuma-Forschungszentrum Berlin, Forschungsbereich Epidemiologie
,
Katja Thiele
1   Deutsches Rheuma-Forschungszentrum Berlin, Forschungsbereich Epidemiologie
,
Joachim Listing
1   Deutsches Rheuma-Forschungszentrum Berlin, Forschungsbereich Epidemiologie
,
Matthias Schneider
2   Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Abteilung Nephrologie und Rheumatologie
,
für die Arbeitsgemeinschaft Regionaler Kooperativer Rheumazentren › Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Bereits im Jahr 1993 wurde im Rahmen des Aufbaus und der Evaluation der Regionalen Kooperativen Rheumazentren ein überregionales System zur fortlaufenden Beobach-tung der Versorgungssituation Rheumakranker, zur Erkennung zeitlicher Trends im Therapiegeschehen und zur Analyse der Variabilität der Versorgung etabliert. Darüber hi-naus dient die Dokumentation dazu, Erkenntnisse über die Krankheitslast und Krankheitsverläufe sowie medizinische, soziale und ökonomische Folgen der verschiedenen entzündlich-rheumatischen Krankheiten aufgrund von Beobachtungsdaten aus der täglichen Versorgung zu erhalten. In der rheumatologischen Kerndokumentation werden jährlich rund 25 000 Patienten erfasst, die in einem der 25 Rheumazentren betreut werden. Die Dokumentation be-steht aus einer klinischen Grunddokumentation und einem Patientenfragebogen. Es werden ausgewählte Ergebnisse zur Versorgungssituation vor Zuweisung zum Rheumatolo-gen, zum aktuellen Therapiespektrum und zu Aspekten der Krankheitslastund Folgenbeirheumatoider Arthritis, ankylosierender Spondylitis, Psoriasisarthritis oder systemischem Lupus erythematodes dargestellt.

Summary

Since 1993 German rheumatologists have used a uniform patient database which was implemented in order to evaluate the health care provided by the arthritis centres. The aim of the database is to monitor trends in rheumatologic health care and to gain data on the burden of illness as well as medical, social and economic outcomes of the various inflammatory rheumatic diseases.

In this core documentation annually about 25,000 patients who are being treated in one of the collaborative arthritis centres are recorded with a clinical data sheet and a patient questionnaire. The paper presents selected results concerning the health care situation in specialised and non-specialised care, current therapy and the burden of illness in rheumatoid arthritis, ankylosing spondylitis, psoriatic arthritis or systemic lupus erythematosus.

 
  • Literatur

  • 1 Boers M.. Understanding the window of opportunity concept in early rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 2003; 48 (07) 1771-4.
  • 2 Buttgereit F., da Silva JA., Boers M.. et al Standardised nomenclature for glucocorticoid dosages and glucocorticoid treatment regimens: current questions and tentative answers in rheumatology. Ann Rheum Dis 2002; 61 (08) 718-22.
  • 3 Huscher D., Thiele K., Merkesdal S., Zeidler H., Zink A.. German Collaborative Arthritis Centres. Comparison of the annual direct and indirect costs in arthritis, ankylosing spondylitis and psoriatic arthritis. Arthritis Rheum 2002; 46 (Suppl.) S93.
  • 4 Kirwan JR.. The effect of glucocorticoids on joint destruction in rheumatoid arthritis. The Arthritis and Rheumatism Council Low-Dose Glucocorticoid Study Group. N Engl J Med 1995; 333 (03) 142-6.
  • 5 Landewe RB., Boers M., Verhoeven AC.. et al COBRA combination therapy in patients with early rheumatoid arthritis: long-term structural benefits of a brief intervention. Arthritis Rheum 2002; 46 (02) 347-56.
  • 6 Mau W., Listing J., Zeidler H., Zink A.. the German Collaborative Arthritis Centres. Standardized employment rates in chronic inflammatory rheumatic diseases. Arthritis Rheum 2000; 43 (Suppl.) S163.
  • 7 Minden K., Niewerth M., Listing J., Zink A.. the pediatricians of the German study group of pediatric rheumatologists. Health care provision in pediatric rheumatology in Germany – national rheumatologic database. J Rheumatol (im Druck).
  • 8 Saag KG., Koehnke R., Caldwell JR.. et al Low dose long-term corticosteroid therapy in rheumatoid arthritis: an analysis of serious adverse events. Am J Med 1994; 96 (02) 115-23.
  • 9 Scottish Intercollegiate Guidelines Network. Management of early rheumatoid arthritis. A national clinical guideline. 48. 2000. SIGN Publication.
  • 10 Verstappen SM., Jacobs JW., Bijlsma JW.. et al Five-year followup of rheumatoid arthritis patients after early treatment with disease-modifying antirheumatic drugs versus treatment according to the pyramid approach in the first year. Arthritis Rheum 2003; 48 (07) 1797-1807.
  • 11 Zink A.. Arbeitsgemeinschaft der Regionalen Kooperativen Rheumazentren. Die Kerndokumentation als Instrument zur Erfassung, Steuerung und Qualitätssicherung neuer Therapien der rheumatoiden Arthritis. Z Rheumatol 2001; 60: 469-72.
  • 12 Zink A., Braun J., Listing J., Wollenhaupt J.. Disability and handicap in rheumatoid arthritis and ankylosing spondylitis – Results from the German rheumatological database. Journal of Rheumatology 2000; 27 (03) 613-22.
  • 13 Zink A., Fischer-Betz R., Thiele K.. et al Health care and burden of illness in systemic lupus erythematosus compared to rheumatoid arthritis: results from the national database of the German Collaborative Arthritis Centres. Lupus 2004; 13: 529-36.
  • 14 Zink A., Huscher D.. Long-term studies in rheumatoid arthritis – the German experience. J Rheumatol 2004; 31 (Suppl. 69) Suppl. 22-6.
  • 15 Zink A., Huscher D., Listing J.. Die Kerndokumentation der regionalen kooperativen Rheumazentren als Instrument der klinischen Epidemiologie und der Qualitätssicherung in der rheumatologischen Versorgung. Z ärztl Fortbild Qualsich 2002; 97 (06) 399-405.
  • 16 Zink A., Huscher D., Westhoff G.. Versorgungsforschung im Kompetenznetz Rheuma – Was leistet sie für die Verbesserung der Versorgung?. Z Rheumatol 2002; 61: 3-12.
  • 17 Zink A., Listing J., Klindworth C., Zeidler H.. for the German Collaborative Arthritis Centres. The National Database of the German Collaborative Arthritis Centres. Structure, aims, and patients. Ann Rheum Dis 2001; 60: 199-206.
  • 18 Zink A., Listing J., Niewerth M., Zeidler H.. for the German Collaborative Arthritis Centres. The National Database of the German Collaborative Arthritis Centres – treatment of patients with rheumatoid arthritis. Ann Rheum Dis 2001; 60: 207-13.
  • 19 Zink A., Listing J., Ziemer S., Zeidler H.. for the German Collaborative Arthritis Centres. Practice variation in the treatment of rheumatoid arthritis among German rheumatologists. J Rheumatol 2001; 28 (10) 2201-8.
  • 20 Zink A., Mau W., Schneider M.. Epidemiologische und sozialmedizinische Aspekte entzündlichrheumatischer Systemerkrankungen. Der Internist 2001; 43: 211-22.