Hamostaseologie 2008; 28(S 01): S26-S28
DOI: 10.1055/s-0037-1617113
Original article
Schattauer GmbH

Inhibitor-Immunology-Study

Different HLA-types seem to be involved in the inhibitor development in haemophilia AInhibitor-Immunologie-StudieUnterschiedliche HLA-Typen scheinen in die Inhibitorentstehung der Hämophilie A involviert zu sein
I. Wieland
1   Pädiatrische Hämatologie und Onkologie, Medizinische Hochschule Hannover
,
C. Wermes
1   Pädiatrische Hämatologie und Onkologie, Medizinische Hochschule Hannover
,
B. Eifrig
2   Innere Medizin, Universitätsklinikum Eppendorf, Hamburg
,
K. Holstein
2   Innere Medizin, Universitätsklinikum Eppendorf, Hamburg
,
H. Pollmann
,
B. Siegmund
,
C. Bidlingmaier
4   Hämostaseologie, Universitätskinderklinik, München
,
K. Kurnik
4   Hämostaseologie, Universitätskinderklinik, München
,
A. Nimtz-Talaska
4   Hämostaseologie, Universitätskinderklinik, München
,
C. Niekrens
5   Kinderklinik Frankfurt an der Oder
,
R. Eisert
6   Kinderklinik Delmenhorst
,
A. Tiede
6   Kinderklinik Delmenhorst
,
C. Ebenebe
8   Universitätskinderklinik Göttingen
,
M. Lakomek
8   Universitätskinderklinik Göttingen
,
L. Hoy
9   Biometrie, Medizinische Hochschule Hannover
,
K. Welte
1   Pädiatrische Hämatologie und Onkologie, Medizinische Hochschule Hannover
,
K.-W. Sykora
1   Pädiatrische Hämatologie und Onkologie, Medizinische Hochschule Hannover
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Summary

The development of inhibitors is one of the most important complications of replacement therapy in haemophilia, affecting mortality and morbidity. Inhibitor development is based on complex immunological factors. Cytokines and their receptors, T-cell receptors, and the Major Histocompatibility Complex may play important roles in the development of inhibitors. Earlier studies showed non significant associations between HLA class and inhibitor development. Later studies found an increased risk of inhibitor development if there was a combination between certain factor VIII mutations and HLA antigens. We performed HLA typing in 50 patients with haemophilia A in an effort to find associations with inhibitor development. Results: 25 patients had developed an inhibitor (11 low titre, 14 high titre), and 25 never had. In logistic regression analysis, HLA-A 34, DRB1 0405, DRB1 1301 seemed to be involved in inhibitor development and HLA-A 30, B 13, B15, B 57, Cw 12, DQB1 0303, DPB1 0201 protection against inhibitor development. In our patients, the HLA-associations with inhibitor development were different from those in previous publications.

Zusammenfassung

Die Inhibitorentstehung ist eine der wichtigsten Komplikationen der Substitutionsbehandlung der Hämophilie, die Mortalität und Morbitität beeinflusst. Die Inhibitorentstehung ist ein komplexes immunologische Geschehen, in das Zytokine, deren Rezeptoren, T-Zell-Rezeptoren und der Major-Histokompatibilitätskomplex eine entscheidende Rolle spielen. In frühen Studien konnte kein signifikanter Zusammenhang zwischen Inhibitorentwicklung und HLA-Typ gezeigt werden. Spätere Studien fanden ein höheres Risiko einen Hemmkörper zu entwickeln, wenn eine Kombination bestimmter Mutationen und HLA-Antigenen auftrat. Wir führten eine HLA-Typisierung von 50 Patienten mit Hämophilie A durch, um eine Assoziation zur Inhibitorenstehung zu finden. Ergebnis: 25 Patienten entwickelten einen Inhibitor (11 niedrig titrig, 14 hoch titrig), 25 nicht. In der logistischen Regression scheinen HLA-A 34, DRB1 0405, DRB1 1301 in die Inhibitorentstehung involviert zu sein, während HLA-A 30, B 13, B15, B 57, Cw 12, DQB1 0303, DPB1 0201 protektiv wirken. Unsere Ergebnisse unterscheiden sich von den Daten anderer Arbeitsgruppen.

 
  • Literatur

  • 1 Aly AM, Aledort LM, Lee TD. et al. Histocompatibility antigen patterns in haemophilic patients with factor VIII antibodies. Br J Haematol 1990; 76: 238-241.
  • 2 Astermark J, Oldenburg J, Pavlova A. et al. for the MIBS Study Group. Polymorphisms in the IL10 but not in the IL1beta and IL4 genes are associated with inhibitor development in patients with hemophilia A. Blood 2006; 107: 3167-3172.
  • 3 Astermark J, Oldenburg J, Carlson J. et al. Polymorphisms in the TNFA gene and the risk of inhibitor development in patients with hemophilia A. Blood 2006; 108: 3739-3745.
  • 4 Hay CR, Ollier W, Pepper L. et al. HLA class II profile: a weak determinant of factor VIII inhibitor development in severe haemophilia A. UKHCDO Inhibitor Working Party. Thromb Haemost 1997; 77: 234-237.
  • 5 Kreuz W, Ettingshausen CE, Zyschka A. et al. Inhibitor development in previously untreated patients with hemophilia A: a prospective long-term follow-up comparing plasma-derived and recombinant products. Semin Thromb Hemost 2002; 28: 285-290.
  • 6 Lippert LE, Fisher LM, Schook LB. Relationship of major histocampatibility complex class II genes to inhibitor antibody formation in hemophilia A. Thromb Haemost 1990; 64: 564-568.
  • 7 Mayr WR, Lechner K, Niessner H. et al. HLA-DR and Factor VIII antibodies in hemophilia A. Thromb Haemost 1984; 51: 293.
  • 8 Oldenburg J, Picard JK, Schwaab R. et al. HLA genotype of patients with severe haemophiliaA due to intron 22 inversion with and without inhibitors of factor VIII. Thromb Haemost 1997; 77: 238-242.
  • 9 Ohta H, Takahashi I, Kojima T. et al. Histocompatibility antigens and alleles in Japanese haemophilia A patients with or without factor VIII antibodies. Tissue Antigens 1999; 54: 91-97.
  • 10 Schwaab R, Brackmann HH, Meyer C. et al. Haemophilia A: mutation type determines risk of inhibitor formation. Thromb Haemost 1995; 74: 1402-1406.