Gesundheitswesen 2017; 79(12): 1024-1030
DOI: 10.1055/s-0035-1564266
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Rolle psychologischer und technikbezogener Persönlichkeitsmerkmale sowie individueller Wissensbestände von Ärztinnen und Ärzten für die Adoption des Telemonitorings in der medizinischen Versorgung

The Role of Psychological and Technology-related Personality Traits and Knowledge Levels as Factors Influencing Adoption of Telemonitoring by Medical Professionals
C. Dockweiler
1   Fakultät für Gesundheitswissenschaften, Universität Bielefeld, Bielefeld
,
C. Hornberg
1   Fakultät für Gesundheitswissenschaften, Universität Bielefeld, Bielefeld
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 November 2015 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Informations- und Kommunikationstechnologien gewinnen im Gesundheitswesen zunehmend an Bedeutung. Insbesondere Leistungen des Telemonitorings zeigen im Rahmen randomisierter klinischer Studien erste medizinische Evidenz mit Blick auf die Steigerung der Versorgungsqualität, die Verringerung stationärer Aufenthalte und die Reduzierung von Behandlungskosten. Für die Erschließung der angedeuteten Potenziale und die langfristige Implementation in die Versorgungspraxis ist eine nutzerinnen- und nutzerorientierte Technikentwicklung unter Berücksichtigung häufig komplexer Strukturen der Technikakzeptanz erforderlich.

Methden: Einstellungen und Haltungen sowie die vorliegenden Wissensbestände zum Telemonitoring vonseiten klinisch tätiger Ärztinnen und Ärzte (Zufallsstichprobe, N=614) wurden im Rahmen einer online-basierten Erhebung mit einer Rücklaufquote von 21% (n=133) ermittelt. Zur Analyse der Herausbildung positiver Haltungsmuster gegenüber Telemonitoringanwendungen wurden Wirkungszusammenhänge zwischen psychologischen und technikbezogenen Persönlichkeitsmerkmalen sowie den wahrgenommenen Wissensbeständen ermittelt.

Ergebnisse: Positive Einstellungsmuster gegenüber dem Telemonitoring werden maßgeblich durch das individuelle Wissen und die Verträglichkeit (als Persönlichkeitsmerkmal, welches stark durch altruistische Züge und zwischenmenschliches Vertrauen geprägt ist) eines Individuums beeinflusst. Die Einstellungen zum Telemonitoring sind mit dem Ziel einer qualitativen Verbesserung der Versorgungssituation klar nutzwertorientiert und unterscheiden sich nach Versorgungssektor und Geschlecht. Insgesamt fühlen sich nur 57% der befragten Ärztinnen und Ärzte ausreichend über den Einsatz des Telemonitorings informiert.

Schlussfolgerung: Vor dem Hintergrund der Nutzwertorientierung im Rahmen der Einstellungsbildung kommt der evidenzbasierten Entwicklung der Telemedizin eine besondere Bedeutung für eine gelingende Adoption zu. Hierfür bedarf es zukünftig deutlicherer Bemühungen im Wissenstransfer, im Austausch von Best-Practice-Lösungen und der Verankerung der Telemedizin in Aus- und Fortbildung.

Abstract

Objectives: Information and communication technologies are becoming increasingly important in health care. Randomized clinical trials have shown that telemonitoring in particular leads to improved quality of care as well as shortened hospital stays and reduced health care costs. For its long-term anchoring in medical care, user-oriented technology needs to be developed, taking into account the complex structures of technology acceptance

Methods: Knowledge of and attitudes towards telemonitoring amongst medical professionals were investigated using an online-based approach with a random sample of n=614; the response rate was 21% (n=133). The emergence of positive attitude patterns towards telemonitoring was analyzed using the relationships between psychological and technology-related personality traits, and perceived knowledge was determined using a regression model.

Results: Positive attitudes towards telemonitoring are significantly influenced by the individual’s knowledge and agreeableness, which is strongly characterized by altruistic traits and interpersonal trust. There is a strong association with an improvement in the quality of care, while there are differences in attitudes towards telemonitoring between health care sectors and gender. Overall, only 57% of the physicians surveyed feel sufficiently informed about the use of telemonitoring.

Conclusion: Medical evidence is crucial for the further development of telemedicine in general and telemonitoring in particular. Improvements need to be made in knowledge transfer, the exchange of best practice solutions and the anchoring of telemedicine in education and training.

 
  • Literatur

  • 1 Kleinert S, Horton R. Health in Europe – successes, failures, and new challenges. The Lancet 2013; 9872: 1073-1074
  • 2 Gaddi A, Capello F. The Debate Over eHealth. In: Gaddi A, Capello F, Manca M. (Eds.). eHealth, Care and Quality of Life. New York: Springer; 2014: 1-15
  • 3 World Health Organisation (WHO). Telemedicine. Opportunities and developments in Member States. Report on the second global survey on eHealth (04.05.2015). Genf: WHO; Im Internet http://www.who.int/goe/publications/goe_telemedicine_2010.pdf accessed
  • 4 Meystre S. The Current State of Telemonitoring: A Comment on the Literature. Telemedicine and e-Health 2005; 11: 63-69
  • 5 Güler NF, Ubeyli ED. Theory and applications of telemedicine. Journal of Medical Systems 2002; 26: 199-220
  • 6 Omboni S, Guarda A. Impact of home blood pressure telemonitoring and blood pressure control: a meta-analysis of randomized controlled studies. American Journal of Hypertension 2011; 24: 989-998
  • 7 Vitacca M, Bianchi L, Guerra A. et al. Tele-assistance in chronic respiratory failure patients: a randomised clinical trial. European Respiratory Journal 2009; 33: 411-418
  • 8 McLean S, Chandler D, Nurmatov U. et al. Telehealthcare for asthma: a Cochrane review. CMAJ 2011; 183: 733-742
  • 9 Agarwal R, Bills JW, Hecht TJ. et al. Role of home blood pressure monitoring in overcoming therapeutic inertia and improving hypertension control: a systematic review and meta-analysis. Hypertension 2011; 57: 29-38
  • 10 Inglis SC, Clark RA, Cleland JG. Telemonitoring in patients with heart failure. New England Journal of Medicine 2011; 364: 1078-1080
  • 11 De Toledo P, Jiménez S, del Prozo F. et al. Telemedicine experience for chronic care in COPD. Transactions on Information Technology in Biomedicine 2006; 10: 567-573
  • 12 Maric B, Kaan A, Ignaszewski A. et al. A systematic review of telemonitoring technologies in heart failure. European Journal of Heart Failure 2009; 11: 506-517
  • 13 Klersy C, De Silvestri A, Gabutti G. et al. Economic impact of remote patient monitoring: an integrated economic model derived from a meta-analysis of randomized controlled trials in heart failure. European Journal of Heart Failure 2011; 13: 450-459
  • 14 Davis FD. Perceived usefulness, perceived ease of use and user acceptance of information technology. MIS Quarterly 1998; 13: 319-339
  • 15 Venkatesh V, Morris MG, Davis FD. et al. User acceptance of information technology. Toward a unified view. MIS Quarterly 2003; 27: 425-478
  • 16 Orruño E, Gagnon MP, Asua J. et al. Evaluation of teledermatology adoption by health-care professionals using a modified Technology Acceptance Model. Journal of Telemedicine and Telecare 2011; 17: 303-307
  • 17 Holden RJ, Karsh BT. The Technology Acceptance Model: Its past and its future in health care. Journal of Biomedical Informatics 2010; 43: 159-172
  • 18 Djamasbi S, Fruhling A, Loiacono ET. The influence of affect, attitude and usefulness in the acceptance of telemedicine systems. Journal of Information Technology Theory and Application 2009; 1: 41-58
  • 19 Chau PYK, Hu PJW. Investigating healthcare professionals’ decisions to accept telemedicine technology: an empirical test of competing theories. Information & Management 2002; 39: 297-311
  • 20 Xiaofei Z, Xitong G, Kee-hung L. et al. Understanding gender differences in m-Health adoption: a modified Theory of Reasoned Action Model. Telemedicine and e-Health 2013; 20: 39-46
  • 21 Ziefle M, Schaar AK. Gender differences in acceptance and attitudes towards an invasive medical stend. Journal of Health Informatics 2011; 6: 1-17
  • 22 Wilkowska W, Gaul S, Ziefle M. A Small but Significant Difference – The Role of Gender on Accpetance of Medical Assistive Technologies. In: Leitner G, Hitz M, Holzinger A. editors. HCI in Work and Learning. 6th Symposium of the Workshop Human-Computer Interaction and Usability Engineering. Berlin: 2010: 82-100
  • 23 Deng Z, Xiuting M, Liu S. Comparison of the middle-aged and older users’ adoption of mobile health services in China. International Journal of Medical Informatics 2014; 83: 210-224
  • 24 Maarop N, Win KT, Singh SSH. Understanding Demographics Influence on Teleconsultation Acceptance in Hospitals: A Mixed-Method Study. Journal of Advanced Management Science 2014; 2: 117-122
  • 25 Kerai P, Wood P, Martin M. A pilot study on the views of elderly regional Australians of personally controlled electronic health records. International Journal of Medical Informatics 2014; 83: 201-209
  • 26 Wewer A, Dockweiler C, Beckers R. et al. Alter und Geschlecht als wesentliche Einflussfaktoren für die Akzeptanz telemedizinischer Verfahren bei Patientinnen und Patienten. In: Duesberg F. (Hrsg.) e-Health 2013. Solingen: Medical Future; 2012: 216-221
  • 27 Alajlani M, Clarke M. Effect of culture on acceptance of telemedicine in Middle Eastern Countries: case study of Jordan and Syria. Telemedicine and e-Health 2013; 19: 305-311
  • 28 Sánchez RA, Hueros AD. Motivational factors that influence the acceptance of Moodle using TAM. Computers in human behavior 2010; 26: 1632-1640
  • 29 Schmidt S, Koch U. Telemedizin aus medizinpsychologischer Perspektive–Der Einfluss von Telematikanwendungen auf die Arzt-Patientenbeziehung. Zeitschrift für Medizinische Psychologie 2003; 12: 105-117
  • 30 Goldberg LR. The structure of phenotypic personality traits. American Psychologist 1993; 48: 26-34
  • 31 Bundesärztekammer. Arztsuche in Deutschland (04.05.2015). 2014; Im Internet http://www.bundesaerztekammer.de/page.asp?his = 2.5511accessed 24 July 2014
  • 32 Rammstedt B, John OP. Kurzversion des Big Five Inventory (BFI-K). Diagnostica 2005; 51: 195-206
  • 33 Karrer K, Glaser C, Clemens C. et al. Technikaffinität erfassen – der Fragebogen TA-EG. In: Lichtenstein A, Stößel C, Clemens C. (Hrsg.) Der Mensch im Mittelpunkt technischer Systeme. 8. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme. Düsseldorf: VDI Verlag GmbH; 2009: 196-201
  • 34 Salomon K. Akzeptanz von Dienstleistungsinnovationen. Eine empirische Untersuchung am Beispiel der Telemedizin. Lichtenberg: Harland; 2008
  • 35 Schultz C, Kock A. Telemedizinakzeptanz im Doc2Doc Bereich. In: Schultz C, Gemünden HG, Salomo S. editors. Akzeptanz der Telemedizin. Darmstadt: Minerva; 2005: 277-304
  • 36 Bundesärztekammer. eHealth-Report (04.05.2015). Im Internet: http://www.bundesaerztekammer.de/page.asp?his = 1.134.3421.8696 2010