physioscience 2015; 11(02): 47-52
DOI: 10.1055/s-0034-1399637
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zehn Jahre nach Einführung des evidenzbasierten Arbeitens in den Therapiediensten des Universitätsspitals Basel

Befragung der Therapeuten zu Förderfaktoren und BarrierenTen Years after the Implementation of Evidence-based Therapy at the Therapy Services of the University Hospital BaselSurvey of the Therapists on Promotive Factors and Barriers
P. Suter
1   EBT-Fachgruppe, Therapie-Dienste, Universitätsspital Basel, CH-Basel
,
L. Hemelaers
1   EBT-Fachgruppe, Therapie-Dienste, Universitätsspital Basel, CH-Basel
,
U. Witte
1   EBT-Fachgruppe, Therapie-Dienste, Universitätsspital Basel, CH-Basel
,
S. von Felten
2   Clinical Trial Unit Universitätsspital Basel, CH-Basel
,
K. Benkler
1   EBT-Fachgruppe, Therapie-Dienste, Universitätsspital Basel, CH-Basel
,
M. Geiger
1   EBT-Fachgruppe, Therapie-Dienste, Universitätsspital Basel, CH-Basel
,
C. Spänhauer
1   EBT-Fachgruppe, Therapie-Dienste, Universitätsspital Basel, CH-Basel
,
U. Weick
1   EBT-Fachgruppe, Therapie-Dienste, Universitätsspital Basel, CH-Basel
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

04 September 2014

27 March 2015

Publication Date:
28 May 2015 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Evidenzbasierte Therapie (EBT) genießt bei Therapeuten generell einen hohen Stellenwert und Akzeptanz. Die Anwendung von EBT in der Praxis unterliegt jedoch einigen Hindernissen.

Ziel: Die Studie untersuchte den Stellenwert von EBT bei den Mitarbeitern der Therapiedienste des Universitätsspitals Basel und identifizierte die wichtigsten Hinderungsgründe, die die Implementierung von EBT im Alltag erschweren.

Methode: Befragung der Mitarbeiter mit einem Selbstbeurteilungsfragebogen über die Einstellung zu EBT, die Häufigkeit der Anwendung und Hinderungsgründe.

Ergebnisse: 54 Fragebogen wurden zurückgesandt (Rücklaufquote: 79 %). 96 % der Befragten bestätigen die Notwendigkeit von EBT und 94 % erachten die Berücksichtigung von Forschungsergebnissen und Fachliteratur in der täglichen Arbeit als notwendig. Für 86 % ist der Journal Club ein wichtiger Bestandteil von EBT. Ein großer Teil der Mitarbeiter (63 %) wurde intern geschult, und 70 % würden weiterführende Schulungen besuchen. Zwischen der Erfahrung und Einstellung der Mitarbeiter zu EBT und der Anzahl der Berufsjahre findet sich kein Zusammenhang. Häufigster Hinderungsgrund, EBT in die praktische Arbeit zu integrieren, ist die fehlende Zeit (85 %), gefolgt von fehlender Übertragbarkeit (50 %) und fehlender klinischer Relevanz (38 %).

Schlussfolgerungen: Die Mitarbeiter haben mehrheitlich eine positive Einstellung zu EBT. Bedeutendster intrinsischer Faktor, der die Implementierung des evidenzbasierten Arbeitens begünstigt, ist die persönliche Erfahrung und Einstellung zu EBT. Zeitmangel wird als wichtigster extrinsischer Hinderungsgrund genannt. Interne Schulung und regelmäßige Journal Clubs sind wichtige Voraussetzungen für evidenzbasiertes Arbeiten in den Therapiediensten des Universitätsspitals Basel. Die Kenntnisse der Mitarbeiter in Bezug auf Suchen und Bewerten von wissenschaftlichen Arbeiten sollten verbessert werden.

Abstract

Background: Evidence-based therapy (EBT) generally enjoys a high status and acceptance among therapists. However, the use of EBT in practice is subject to various barriers.

Objective: The study examined the value of EBT among employees of the therapy services at the University Hospital Basel and identifies key barriers hindering the implementation of EBT in daily practice.

Method: Survey of employees with a 24 item self-completion questionnaire on the attitude to EBT, the frequency of application and barrier reasons.

Results: 54 questionnaires were returned (response rate: 79 %). 96 % of the respondents confirm the necessity of EBT and 94 % consider the use of literature and research results in their daily work to be essential. For 86 % the journal club is an important part of EBT. The majority of employees (63 %) had in-house schooling and 70 % would attend advanced education. No relationship is found between the experience and attitude towards EBT and the number of years of employment. The most common barrier to integrating EBT into therapeutic practice is lack of time (85 %) followed by lack of transferability (50 %) and the absence of clinical relevance (38 %).

Conclusions: The majority of the employees have a positive attitude to EBT. The most important intrinsic factor promoting the implementation of evidence-based work is the personal experience and attitude to EBT. Lack of time is referred to as the most important extrinsic barrier. In-house training and regularly held journal clubs are important requirements for EBT in daily practice at the therapy services of the University Hospital Basel. Furthermore, the knowledge of the employees in regard to internet searches and evaluating scientific work should be improved.

 
  • Literatur

  • 1 Bhandari M, Montori V, Devereaux PJ et al. Challenges to the practice of evidence-based medicine during residents’ surgical training: a qualitative study using grounded theory. Academic Medicine 2003; 78: 1183-1190
  • 2 Bridges PH, Bierema LL, Valentine T. The propensity to adopt evidence-based practice among physical therapists. BMC 2007; 7: 103
  • 3 Byham-Gray LD, Gilbride JA, Dixon LB et al. Evidence-based practice: what are dietitians’ perceptions, attitudes, and knowledge?. Journal of the American Dietetic Association 2005; 105: 1574-1581
  • 4 Elkins MR, Moseley AM, Sherrington C et al. Growth in the Physiotherapy Evidence Database (PEDro) and use of the PEDro scale. British Journal of Sports Medicine 2013; 47: 188-189
  • 5 Grimmer-Somers K, Lekkas P, Nyland L et al. Perspectives on research evidence and clinical practice: a survey of Australian physiotherapists. Physiotherapy Research International 2007; 12: 147-161
  • 6 Guyatt GH, Haynes RB, Jaeschke RZ et al. Users’ Guides to the Medical Literature: XXV. Evidence-based medicine: principles for applying the Users’ Guides to patient care. Evidence-Based Medicine Working Group. JAMitarbeiter 2000; 284: 1290-1296
  • 7 Haynes B, Haines A. Getting research findings into practice – Barriers and bridges to evidence based clinical practice. BMJ 1998; 317: 273-276
  • 8 Iles R, Davidson M. Evidence based practice: a survey of physiotherapists’ current practice. Physiotherapy Research International 2006; 11: 93-103
  • 9 Jette DU, Bacon K, Batty C et al. Evidence-based practice: beliefs, attitudes, knowledge, and behaviors of physical therapists. Physical Therapy 2003; 83: 786-805
  • 10 Lizarondo L, Grimmer-Somers K, Kumar S. A systematic review of the individual determinants of research evidence use in allied health. Journal of Multidisciplinary Healthcare 2011; 4: 261-172
  • 11 Lizarondo LM, Grimmer-Somers K, Kumar S et al. Does journal club membership improve research evidence uptake in different allied health disciplines: a pre-post study. BMC 2012; 5: 588
  • 12 Lizarondo L, Grimmer K, Kumar S. Exploring the individual determinants of evidence uptake in allied health using a journal club as a medium. Advances in Medical Education and Practice 2013; 4: 43-53
  • 13 Maher CG, Sherrington C, Elkins M et al. Challenges for evidence-based physical therapy: accessing and interpreting high-quality evidence on therapy. Physical Therapy 2004; 84: 644-654
  • 14 Nelson TD, Steele RG. Predictors of practitioner self-reported use of evidence-based practices: practitioner training, clinical setting, and attitudes toward research. Administration and Policy in Mental Health 2007; 34: 319-330
  • 15 Page J, Raithel J, Luomajoki H et al. Evidence-based Practice: Einstellungen, Kompetenzen und Barrieren bei Ergo- und Physiotherapeuten. Ergebnisse einer Kursevaluation an der Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften (ZHAW), Schweiz. physioscience 2010; 6: 161-167
  • 16 Sackett DL, Rosenberg WM, Gray JA et al. Evidence based medicine: what it is and what it isn’t. BMJ 1996; 312: 71-72
  • 17 Salbach NM, Guilcher SJT, Jaglal SB et al. Factors Influencing Information Seeking by Physical Therapists Providing Stroke Management. Physical Therapy 2009; 89: 1039-1050