Fortschr Neurol Psychiatr 2014; 82(11): 640-645
DOI: 10.1055/s-0034-1385278
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

DemTect 40– und DemTect 80+: Neue Auswertungsroutinen für diese Altersgruppen

DemTect 40– and DemTect 80+: New Scoring Routines for These Age Groups
J. Kessler
1   AG Neuropsychologie, Klinik und Poliklinik für Neurologie, Uniklinik Köln
,
S. Fengler
1   AG Neuropsychologie, Klinik und Poliklinik für Neurologie, Uniklinik Köln
2   Psychologische Gerontologie & Center für Neuropsychologische Diagnostik und Intervention (CeNDI), Universität Vechta
,
S. Kaesberg
1   AG Neuropsychologie, Klinik und Poliklinik für Neurologie, Uniklinik Köln
2   Psychologische Gerontologie & Center für Neuropsychologische Diagnostik und Intervention (CeNDI), Universität Vechta
,
K. Müller
1   AG Neuropsychologie, Klinik und Poliklinik für Neurologie, Uniklinik Köln
,
P. Calabrese
3   Neurocenter of Southern Switzerland, Institut für Psychologie & Department of Neuropsychology and Behavioral Psychology, Universität Basel
,
T. Ellwein
4   Institut für Psychologie, Universität Salzburg
,
E. Kalbe
1   AG Neuropsychologie, Klinik und Poliklinik für Neurologie, Uniklinik Köln
2   Psychologische Gerontologie & Center für Neuropsychologische Diagnostik und Intervention (CeNDI), Universität Vechta
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

19 March 2012

15 September 2014

Publication Date:
10 November 2014 (online)

Zusammenfassung

Bei seiner Entwicklung zeigte sich bereits, dass die Ergebnisse des DemTect, eines im deutschsprachigen Raum häufig genutzten kognitiven Screeningverfahrens, alters-, aber nicht bildungsabhängig sind. Bislang standen deshalb Auswertungsroutinen für Über- und Unter-60-Jährige zur Verfügung. Um den Alterseffekt umfassender beschreiben zu können, wurde der DemTect nun bei Unter-40-Jährigen (n = 105; Altersmedian 33 Jahre [18 – 39]) und Über-80-Jährigen (n = 68; Altersmedian 83 Jahre [80 – 93]) durchgeführt und entsprechende Auswertungsroutinen wurden erstellt. Nach einer Transformierung der Rohwerte, die sich wie gehabt an den Mittelwerten und Standardabweichungen der jeweiligen Referenzgruppe orientiert, konnte eine Punktezuordnung vorgenommen werden, nach der die Gruppen im transformierten Gesamtwert sowie den transformierten Subtestwerten nicht mehr statistisch unterscheidbar sind. Der Median des transformierten Gesamtwerts liegt bei 16 [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] für die jüngeren und bei 15 [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] für die älteren Probanden. Die neue Punktevergabe stellt eine Ergänzung zu den DemTect-Auswertungsmöglichkeiten für die Gruppen der Unter-40- und der Über-80-Jährigen dar.

Abstract

The DemTect, a frequently used cognitive screening tool for the German-speaking population, has been proven to be age-, but not education-dependent. To date, scoring routines for persons under and over 60 years of age have been available. In order to describe the age-effect more specifically, the DemTect was administered to persons under 40 (n = 105; median 33 years [18 – 39]) and over 80 years of age [n = 68; median 83 years [80 – 93}). After transformation of the raw scores, which are based on the mean and standard deviation of the respective reference group, an adequate attribution of scores could be achieved and no differences between the groups can be observed in the total score or the subtest scores. The median of the transformed total score was 16 [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] for the younger and 15 [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] for the older age group. The new scoring routines supplement the scoring procedures of the DemTect for these age groups. 

 
  • Literatur

  • 1 Kessler J, Calabrese P, Kalbe E et al. DemTect: ein neues Screening-Verfahren zur Unterstützung der Demenzdiagnostik. Psycho 2000; 26: 343-347
  • 2 Kalbe E, Kessler J, Calabrese P et al. DemTect: A new sensitive cognitive screening test to support the diagnosis of mild cognitive impairment and early dementia. Int J Geriatr Psych 2004; 19: 136-143
  • 3 Kessler J, Calabrese P, Kalbe E. DemTect B: A parallel test version to the cognitive screening instrument DemTect A. Fortschr Neurol Psyc 2010; 78: 532-535
  • 4 Kalbe E, Kessler J. DemTect. In: Larner AJ, ed. Cognitive Screening Instruments: a practical approach. London: Springer; 2012: 153-164
  • 5 Kalbe E, Calabrese P, Fengler S et al. DemTect, PANDA, EASY and MUSIC: Cognitive Screening Tools with age correction and weighting of subtests according to their sensitivity and specificity. J Alzheimers Dis 2013; 34: 813-834
  • 6 Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde (DGPPN) und Deutsche Gesellschaft für Neurologie (DGN). S3-Leitlinien „Demenzen“. Berlin: 2009
  • 7 Feldman HH, Jacova C, Robillard A et al. Diagnosis and treatment of dementia: 2. Diagnosis. Can Med Assoc J 2008; 178: 825-836
  • 8 Chertkow H, Massoud F, Nasreddine Z et al. Diagnosis and treatment of dementia: 3. Mild cognitive impairment and cognitive impairment without dementia. Can Med Assoc J 2008; 178: 1273-1285
  • 9 Jascova C, Kertesz A, Blair M et al. Neuropsychological testing and assessment for dementia. Alzheimers Dement 2007; 3: 299-317
  • 10 Perneczky R. Die Eignung einfacher klinischer Tests für die Erkennung der leichten kognitiven Störung und der leichtgradigen Demenz. Aktuel Neurol 2003; 30 (03) 114-117
  • 11 Scheurich A, Müller MJ, Siessmeier T et al. Validating the DemTect with 18-fluoro-2-deoxy-glucose positron emission tomography as a sensitive neuropsychological screening test for early Alzheimer disease in patients of a memory clinic. Dement Geriatr Cogn 2005; 20: 271-277
  • 12 Woost T, Dukart J, Frisch S et al. Neural correlates of the DemTect in Alzheimer’s disease and frontotemporal lobar degeneration – A combined MRI& FDG-PET study. NeuroImage: Clin 2013; 2: 746-758
  • 13 Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR. “Mini-mental state” A practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiat Res 1975; 12 (03) 189-198
  • 14 Kaesberg S, Kalbe E, Kessler J. MMST versus DemTect – DemTect versus MMST: Mit Regressionsanalysen belegte Transformationen. . Beitrag anlässlich des 85. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Neurologie (DGN) vom 26. bis 29. 09. 2012 in Hamburg 2012
  • 15 Bickel H. Epidemiologie und Gesundheitsökonomie. In: Wallesch CW, Förstl H, , Hrsg Demenzen. 2. Aufl. Stuttgart: Thieme; 2012: 18-35
  • 16 Wimo A, Jönsson L, Bond J et al. Alzheimer Disease International. The worldwide economic impact of dementia 2010. Alzheimer‘s & Dementia 2013; 9: 1-11
  • 17 Petermann F, Lepach AC. Wechsler Memory Scale – Fourth Edition, German Edition. Manual. 4. Aufl. Frankfurt: Pearson Assessment; 2012
  • 18 Petermann F Hrsg. Wechsler Adult Intelligence Scales – Revision IV (Deutsche Adaption). Frankfurt: Pearson; 2012
  • 19 Oswald WD, Fleischmann UM. Nürnberger Altersinventar. 4. Aufl. Göttingen: Hogrefe Verlag; 2000
  • 20 Weidlich S, Derouiche A, Hartje W. Diagnosticum für Cerebralschädigung. Ein visueller Lern- und Gedächtnistest nach F. Hillers. Bern: Hans Huber Verlag; 2011
  • 21 Fahrenberg J, Hampel R, Selg H. Freiburger Persönlichkeitsinventar (FPI-R). 8. Aufl. Göttingen: Hogrefe; 2010
  • 22 Franke HF. Brief Symptom Inventory von L. R. Derogatis – Deutsche Version. Göttingen: Beltz Test GmbH; 2000
  • 23 Stixrud WR. Why stress is such a big deal. JME 2012; 36 (02) 135-142
  • 24 Monsch AU, Thalmann B. The Consortium to Establish a Registry for Alzheimer’s disease (CERAD).Testbatterie. Basel: Eigendruck; 1997
  • 25 Schmitt M, Altstötter-Gleich C, Hinz A et al. Normwerte für das vereinfachte Beck-Depressions-Inventar (BDI-V). Diagnostica 2006; 52 (02) 51-59
  • 26 Chandler MJ, Lacritz LH et al. “A total score for the CERAD neuropsychological battery.”. Neurology 2005; 65 (01) 102-106
  • 27 Sollberger M, Monsch A. Diagnostic manual for Dementia. Memory Clinic Neuropsychology Center, University Hospital Basel; 2007
  • 28 Courchesne E, Chisum HJ, Townsend J et al. Normal brain development and aging: quantitative analysis at in vivo MR imaging in healthy volunteers. Radiology 2000; 216 (03) 672-682
  • 29 Chapman SB, Aslan S, Spence JS et al. Neural mechanisms of brain plasticity with complex cognitive training in healthy seniors. Cereb Cortex 2013; Advance online publication DOI: 10.1093/cercor/bht234.
  • 30 Kalbe E, Kessler J. Gerontoneuropsychologie – Grundlagen und Pathologie. In: Sturm W, Hermann M, Wallesch CW, , Hrsg Lehrbuch der klinischen Neuropsychologie. 2. überarbeitete Aufl. Frankfurt: Swets und Zeitlinger; 2009: 789-819
  • 31 McEwen BS. Stress, adaption, and disease. Allostasis and allostatic load. Ann NY Acad Sci 1998; 840: 33-44
  • 32 Koenig JI, Walker C, Romeo RD et al. Effects of stress across the lifespan. Stress 2011; 14: 475-480
  • 33 Sapolsky RM. Why stress is bad for your brain. Science 1996; 273: 749-750
  • 34 Kuhlmann S, Piel M, Wolf O et al. Impaired memory retrieval after psychosocial stress in healthy young men. J Neurosci 2005; 25: 2977-2982
  • 35 Finsterwald C, Alberini CM. Stress and glucocorticoid receptor-dependent mechanisms in long-term memory: From adaptive responses to psychopathologies. Neurobiol Learn Mem 2013; [Epub ahead of print]