Informationen aus Orthodontie & Kieferorthopädie 2014; 46(02): 105-110
DOI: 10.1055/s-0034-1375627
Fallbericht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Osseodistraktion und kieferorthopädische Behandlung bei Ankylose und Infraposition der Frontzähne nach Milchzahntrauma – ein Fallbericht

Distraction Osteogenesis and Orthodontic Treatment of Ankylosed and Infrapositioned Front Teeth after Trauma of Decidious Teeth – Case Report
F. Feltl
1   Fachbereich Kieferorthopädie, Universitätszahnklinik Wien, Medizinische Universität Wien, Österreich
,
P. Ambrositsch
1   Fachbereich Kieferorthopädie, Universitätszahnklinik Wien, Medizinische Universität Wien, Österreich
,
R. Haas
2   Akademie für orale Implantologie, Wien, Österreich
,
K. Zauza
3   Fachbereich Unit–Zahnärztliche Ausbildung, Universitätszahnklinik Wien, Medizinische Universität Wien, Österreich
,
M. Svejda
1   Fachbereich Kieferorthopädie, Universitätszahnklinik Wien, Medizinische Universität Wien, Österreich
,
J. W. Freudenthaler
1   Fachbereich Kieferorthopädie, Universitätszahnklinik Wien, Medizinische Universität Wien, Österreich
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 June 2014 (online)

Zusammenfassung

Schwere Zahntraumata können zu Ersatzgewebsresorption mit folgender Ankylose der betroffenen Zähne führen. Ist das Alveolarfortsatzwachstum des Patienten zum Zeitpunkt des Traumas noch nicht abgeschlossen, kommt es zu einer lokalen Wachstumsstörung. Das betroffene Zahnsegment verbleibt in Infraposition und ­bedingt einen disharmonischen Gingiva- und Knochenverlauf. Eine Osseodistraktion dieses Segmentes, kombiniert mit einer kieferorthopädischen Therapie, kann selbst bei späterem Verlust der betroffenen Zähne gute Gingiva- und Knochenverhältnisse für eine spätere Implantation schaffen.

Der vorliegende Fallbericht zeigt die kieferorthopädisch-chirurgische Behandlung einer 14-jährigen Patientin mit bestehender Wurzelresorption bei Ankylose der Zähne 11 und 12 nach einem Zahntrauma als Kind. Das in Infraposition befindliche Segment 11–12 wurde nach Osteotomie mittels eines externen, an der kieferorthopädischen Apparatur befestigten Distraktors nach kaudal distrahiert. Die aktive Behandlungsdauer betrug 1 Jahr und 11 Monate. Zu Behandlungsende war das Ausmaß der Resorption an Zahn 12 gleich geblieben, die Resorption an Zahn 11 schien vergrößert. Gingivaverlauf und Knochenkontur wurden harmonisiert.

Abstract

Severe dental trauma may cause replacement resorption and ankylosis of teeth. Dental trauma occurring in growing patients compromises vertical growth of alveolar bone in this area. The surrounding area remains in infraposition, leading to a disharmonic gingival margin and poor bone condition. Albeit loss of the affected teeth might be anticipated in the long run, distraction osteogenesis of this segment followed by orthodontic treatment is a viable option for a subsequent implantation.

This case report presents surgical-orthodontic treatment of a female patient with root resorp­tion and ankylosis of the teeth 11 and 12 after an accident. Distraction osteogenesis with an external distractor fixed to the orthodontic appliance moved the infra-positioned segment 11–12 caudally. Active treatment time was 1 year and 11 months. It could be shown radiographically that no further root resorption affected tooth 12, while tooth 11 showed an increased amount of root resorption. Harmonic results were achieved concerning gingival development and bone conditions.

 
  • Literatur

  • 1 Filippi A, von Arx T, Buser D. Externe Wurzelresorptionen nach Zahntrauma: Diagnose, Konsequenzen, Therapie. Schweiz Monatsschr Zahnmed 2000; 110: 7
  • 2 Al-Badri S, Kinirons M, Cole B et al. Factors affecting resorption in traumatically intruded permanent incisors in children. Dent Traumatol 2002; 18: 73-76
  • 3 Anderson L. Dento-alveolar ankylosis and associated root resorption in replanted teeth. Swedish Dent J 1988; 56 Suppl 1-75
  • 4 Malmgren B, Malmgren O. Rate of infraposition of reimplanted ankylosed incisors related to age and growth in children and adolescents. Dent Traumatol 2002; 18: 28-36
  • 5 Andreasen JO. Analysis of pathogenesis and topography of replacement root resorption (ankylosis) after replantation of mature permanent incisors in monkeys. Swed Dent J 1980; 4: 231-240
  • 6 Andreasen JO, Andreasen FM. Avulsions. In: Andreasen JO, Andreasen FM. (eds.) Textbook and colour atlas of traumatic injuries to the teeth. Munksgaard; Kopenhagen: 1994: 383-425
  • 7 Hellsing E, Alatli-Kut I, Hammarström L. Experimentally induced dentoalveolar ankylosis in rats. Int Endod J 1993; 26: 93-98
  • 8 Ne RF, Witherspoon DE, Gutman JL. Tooth resorption. Quintessence Int 1999; 30: 9-25
  • 9 Trope M. Root resorption of dental and traumatic origin: classification based on etiology. Pract Periodont Aesthet Dent 1998; 10: 515-522
  • 10 Huck L, Korbmacher H, Niemeyer K et al. Distraction osteogenesis of ankylosed front teeth with subsequent orthodontic fine adjustement. J Orofac Orthop 2006; 67: 297-307
  • 11 Albers DD. Ankylosis of teeth in the developing dentition. Quintessence Int 1986; 17: 303-308
  • 12 Ebeleseder KA, Friehs S, Ruda C et al. A study of replanted permanent teeth in different age groups. Endod Dent Traumatol 1998; 14: 274-278
  • 13 Takahashi T, Takagi T, Moriyama K. Orthodontic treatment of a traumatically intruded tooth with ankylosis by traction after surgical luxation. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2005; 127: 233-241
  • 14 Turley PK, Crawford LB, Carrington KW. Traumatically intruded teeth. Angle Orthod 1987; 57: 234-244
  • 15 Epker BN, Paulus PJ. Surgical-orthodontic correction of adult malocclusions: single-tooth dento-osseous osteotomies. Am J Orthod 1978; 74: 551-563
  • 16 Kole H. Surgical operations on the alveolar ridge to correct occlusal abnormalities. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 1959; 12: 277-288
  • 17 Medeiros PJ, Bezera AR. Treatment of an ankylosed central incisor by single-tooth dento-osseous osteotomy. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1997; 112: 496-501
  • 18 Isaacson RJ, Strauss RA, Bridges-Poquis A et al. Moving an ankylosed central incisor using orthodontics, surgery and distraction osteogenesis. Angle Orthod 2001; 71: 411-418
  • 19 Kinzinger G, Janicke S, Riedinger D et al. Orthodontic fine adjustment after vertical callus distraction of an ankylosed incisor using the floating bone concept. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2003; 124: 582-590
  • 20 Kofod T, Wurtz V, Melsen B. Treatment of an ankylosed central incisor by single tooth dento-osseous osteotomy and a simple distraction device. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2005; 127: 72-80
  • 21 Razdolsky Y, El-Bialy TH, Dessner S et al. Movement of ankylosed permanent tooth with a distraction device. J Clin Orthod 2004; 38: 612-620
  • 22 Small BW, Engel PS. Alveolar distraction osteogenesis: a case report involving ankylosed maxillary central incisors. Gen Dent 2002; 50: 132-136
  • 23 Cano J, Campo J, Morena LA et al. Osteogenetic alveolar distraction: a review of literature. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 2006; 101: 11-28
  • 24 Gaggl A, Schultes G, Kärcher H. Distraction implants – a new possibility for augmentative treatment of edentulous atrophic mandible: case report. Br J Oral Maxillofac Surg 1999; 37: 481-485
  • 25 Nocini PF, De Santis D, Ferrari F et al. A customized distraction device for alveolar ridge augmentation and alignment of ankylosed teeth. Int J Oral Maxillofac Implants 2004; 19: 133-144
  • 26 Wilmes B, Drescher D. Vertical periodontal ligament distraction – a new method for aligning ankylosed and displaced canines. J Orafac Orthop 2009; 70: 213-223
  • 27 Alcan T. A miniature tooth-borne distractor for the alingment of ankylosed teeth. Angle Orthod 2006; 76: 77-83
  • 28 Kessler P. Vertikale Osseodistraktion. In: Neukam F, Wichmann M, Wiltfang J. (eds.) Zahnärztliche Implantologie unter schwierigen Umständen. Thieme; Stuttgard: 2007. 80ff
  • 29 Susami T, Matsuzaki M, Ogihara Y et al. Segmental alveolar distraction for the correction of unilateral open-bite caused by multiple ankylosed teeth: A case report. J Orthod 2006; 33: 153-159