Dialyse aktuell 2013; 17(10): 535-539
DOI: 10.1055/s-0034-1367705
Dialyse
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Lipoproteinapherese – Wie sieht die Praxis aus?

Lipoprotein apheresis – What is the practice?
Josef Leebmann
1   Medizinische Klinik, Klinikum Passau (Chefarzt: Prof. Dr. Matthias Wettstein)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 January 2014 (online)

Zusammenfassung

Die extrakorporalen Verfahren der selektiven Lipoproteinapherese (Synonym Lipidapherese) sind als Fortentwicklung des Plasmaaustauschs in Deutschland im Gegensatz zu vielen anderen Ländern seit Jahrzehnten etabliert und fester Bestandteil der Eskalation lipidsenkender Maßnahmen, wenn Diät und kombinierte medikamentöse Therapie nicht ausreichen. War über lange Zeit hauptsächlich die Absenkung des LDL-Cholesterins im Zentrum des Interesses, hat sich in den letzten Jahren der Blick auf weitere Faktoren der Atherosklerose wie Lipoprotein(a) (Lp(a)) und Triglyzeride erweitert. Für Hochrisikopatienten mit familiärer oder schwerer therapierefraktärer Hypercholesterinämie oder isolierter Lp(a)-Hyperlipoproteinämie (Lp(a)-HLP) mit progredienter kardiovaskulärer Gefäßerkrankung ist die Lipoproteinapherese mangels effizienter medikamentöser Möglichkeiten unverzichtbar. Die Behandlung von schweren Hypertriglyzeridämien mittels Lipoproteinapherese ist Bestandteil der klinischen Praxis, wenn diese in der Schwangerschaft auftreten oder als Komplikation eine akute Pankreatitis eintritt. Darüber hinaus hat die Lipoproteinapherese auch in der Langzeittherapie des seltenen Refsum-Syndroms ihren Stellenwert.

Summary

Selective extracorporeal lipoprotein apheresis has been replacing plasma exchange in particular in Germany within recent decades as highly effective and approved therapy, representing the final step of escalating lipid-lowering treatment for patients not adequately responding to diet and drug therapy. Until recently, mainly reduction of LDL cholesterol has been in the focus of interest, this has been expanded to lipoprotein(a) (Lp(a)) and triglycerides. For high-risk patients suffering from familial or severe hypercholesterolemia refractory to diet and drug therapy or isolated Lp(a) hyperlipoproteinemia and progressive cardiovascular disease lipoprotein apheresis must be considered as the only therapeutic option. Lipoprotein apheresis treatment of severe acute or chronic hypertriglyceridemia associated with pregnancy or pancreatitis has also been established in clinical practice. Extracorporeal elimination of lipoprotein phytanic acid complexes by lipoprotein apheresis represents a pathophysiologically guided therapeutic approach, resulting in significant decrease of hospitalization and long-term improvement or stabilization of overall rehabilitation in patients with severe Refsum's disease.

 
  • Literatur

  • 1 Dihazi H, Koziolek MJ, Söllner T et al. Protein adsorption during LDL-apheresis: proteomic analysis. Nephrol Dial Transplant 2008; 23: 2925-2935
  • 2 Jaeger BR, Goehring P, Schirmer J et al. Consistent lowering of clotting factors for the treatment of acute cardiovascular syndromes and hypercoagulability: A different pathophysiological approach. Ther Apher 2001; 5: 252-259
  • 3 Julius U, Parhofer KG, Heibges A et al. Dextran-sulfate-adsorption of atherosclerotic lipoproteins from whole blood or separated plasma for lipid-apheresis--comparison of performance characteristics with DALI and Lipidfiltration. J Clin Apher 2007; 22: 215-223
  • 4 Otto C, Berster J, Otto B et al. Effects of two whole blood systems (DALI and Liposorber D) for LDL apheresis on lipids and cardiovascular risk markers in severe hypercholesterolemia. J Clin Apher 2007; 22: 301-305
  • 5 Tasaki H, Yamashita K, Saito Y et al. Low-density Lipoprotein Apheresis Therapy with a direct hemoperfusion column: A Japanese multicenter clinical trial. Ther Apher Dial 2006; 10: 32-41
  • 6 Thompson GR. Thompson GR, HEART-UK LDL Apheresis Working Group. Recommendations for the use of LDL apheresis. Atherosclerosis 2008; 198: 247-255
  • 7 Grundy SM, Cleeman JI, Merz CN et al. National Heart, Lung, and Blood Institute. Implications of recent clinical trials for the National Cholesterol Education Program Adult Treatment Panel III guidelines. Circulation 2004; 110: 227-239
  • 8 Thompson GR, Miller JP, Breslow JL. Improved survival of patients with familial hypercholesterolaemia treated with plasma exchange. Br Med J 1985; 291: 1671-1673
  • 9 Higashikata T, Mabuchi H. Long-term effect of low-density lipoprotein apheresis in patients with heterozygous familial hypercholesterolemia. Ther Apher Dial 2003; 7: 402-407
  • 10 Bundesausschuss der Ärzte und Krankenkassen. Richtlinie zu Untersuchungs- und Behandlungsmethoden der vertragsärztlichen Versorgung (MVV-RL) in der Fassung vom 17. Januar 2006, mit den Änderungen vom 19.06.2008, 24.11.2011 und zuletzt am 17.1.2013 bzgl. ambulante Durchführung der Apheresen als extrakorporales Hämotherapieverfahren. BAnz AT 08.04.2013; B7 1-3
  • 11 Nordestgaard BG, Chapman MJ, Ray K et al. Lipoprotein(a) as a cardiovascular risk factor: current status. Eur Heart J 2010; 31: 2844-2853
  • 12 Jaeger BR, Richter Y, Nagel D et al. Longitudinal cohort study on the effectiveness of lipid apheresis treatment to reduce high lipoprotein(a) levels and prevent major adverse coronary events. Nat Clin Pract Cardiovasc Med 2009; 6: 229-239
  • 13 Leebmann J, Röseler E, Julius U et al. for the Pro(a)LiFe-study group. Lipoprotein apheresis in patients with maximally tolerated lipid lowering therapy, Lp(a)-hyperlipoproteinemia and progressive cardiovascular disease: prospective observational multicenter study. Circulation 2013; 20 Sep 20 [Epub ahead of print]
  • 14 Klingel R, Göhlen B, Schwarting A et al. Differential indication of lipoprotein apheresis during pregnancy. Ther Apher Dial 2003; 7: 359-364
  • 15 Tsuang W, Navaneethan U, Ruiz L et al. Hypertriglyceridemic pancreatitis: presentation and management. Am J Gastroenterol 2009; 104: 984-991
  • 16 Zolotov D, Wagner S, Kalb K et al. Long-term strategies for the treatment of Refsum's disease using therapeutic apheresis. J Clin Apher 2012; 27: 99-105