Handchir Mikrochir Plast Chir 2013; 45(05): 277-284
DOI: 10.1055/s-0033-1354409
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Auswirkungen einer intraartikulären Substitutionstherapie mit Hyaluronsäure im Rahmen handgelenksarthroskopischer Operationen. Eine randomisierte, kontrollierte, prospektive, unverblindete, monozentrische Vergleichsstudie

Effect of Wrist Arthroscopy with Intraarticular Hyaluronan Substitution Therapy: A Randomised, Controlled, Prospective, Non-Blinded, Single-Centre, Comparative Trial
A. Schütz
1   Sporthopaedicum Straubing, Regensburg
,
P. Dobner
2   Clinical Affairs, TRB Chemedica AG, Haar
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 13 September 2012

akzeptiert 19 August 2013

Publication Date:
02 October 2013 (online)

Zusammenfassung

Ziel:

Die vorliegende Studie untersucht den Effekt einer intra- und postoperativen intraartikulären Hyaluronsäure-Injektion (HS) bei Patienten mit einer Handgelenksarthroskopie.

Patienten und Methoden:

Insgesamt wurden 140 Patienten mit therapieresistenten persistierenden Handgelenksschmerzen, die für eine Handgelenksarthroskopie qualifizierten, in die Studie aufgenommen und prospektiv randomisiert einer der beiden Behandlungsgruppen zugeteilt. 69 Patienten wurden ausschließlich einer therapeutischen Handgelenksarthroskopie unterzogen (A-Gruppe), 70 Patienten wurde am Ende der Operation und 3 Wochen postoperativ zusätzlich je 2 ml einer 1%igen Hyaluronsäure-Lösung intraartikulär (HS-Gruppe) injiziert. Zur Beurteilung der Behandlungsergebnisse wurde der Mayo Wrist Score modifiziert nach Krimmer (MMWS), der DASH-Fragebogen, die dynamometrisch gemessene Griffstärke, die visuelle analoge Schmerzskala (VAS) sowie der Gesamteindruck des Patienten und des Arztes zum Behandlungserfolg (CGI) verwendet. Der Nachbeobachtungszeitraum betrug 6 Monate. Zusätzlich wurde der Therapieerfolg mit der Schwere der zugrundeliegenden pathologischen Veränderung des Handgelenks korreliert.

Ergebnisse:

In beiden Gruppen nahmen die Schmerzen ab und die Funktion des Handgelenks verbesserte sich. Während Patienten mit zusätzlicher HS-Injektion ab 3 Wochen postoperativ sig­nifikant bessere Werte im MMWS aufwiesen als Patienten ohne zusätzliche HS-Injektion, fanden sich für den DASH-Score, die absolute Griffkraft und die Schmerzintensität keine signifikanten Unterschiede. Patienten der HS-Gruppe bewerteten den Therapieerfolg nach 12 und 24 Wochen besser als die der A-Gruppe, wobei Patienten der HS-Gruppe mit geringgradigem oder mittelgradigem Gelenkschaden am meisten profitierten.

Schlussfolgerung:

Der Therapieerfolg einer therapeutischen Handgelenksarthroskopie kann durch die 2-malige intraartikuläre Substitution von Hyaluronsäure im beobachteten Zeitraum signifikant verbessert werden.

Abstract

Purpose:

The present study investigates the effect of an intra- and postoperative intraarticular hyaluronan injection (HS) in patients undergoing wrist arthroscopy.

Patients and Methods:

A total of 140 adults were included and prospectively randomised to one of 2 treatment groups. All patients presented wrist pain resistant to non-operative therapy. 69 patients were assigned to therapeutic wrist arthroscopy without additional treatment (A-group), another 70 patients were assigned to wrist arthroscopy and additional intraarticular instillation of a 1% HS solution (HS-group). The HS administration (2 mL of 1% HS solution each) was performed directly at the end of arthroscopic procedure and a second time 3 weeks after surgery. For outcome assessment, Mayo wrist score (modified according to Krimmer, MMWS), DASH questionnaire, absolute grip strength, VAS pain (visual analogue scale) and clinical global impression (CGI) of patients and investigators were used. The follow-up was 6 months. Furthermore, the correlation between severity of pathological findings and level of postoperative benefit was investigated.

Results:

In both groups, pain decreased and the function of the wrist joint improved. While pa­tients with additional HS injection had significantly better values in MMWS than patients without additional HS injection, no significant differences could be observed for DASH score, absolute grip strength and pain intensity. 12 and 24 weeks after surgery, therapeutic success was rated better in HS-group than in A-group. The highest clinical benefit was obtained for patients in the HS-group with marginal to moderate pathological findings.

Conclusion:

The benefit of therapeutic wrist arthroscopy can be significantly improved by a 2-time intraarticular substitution of hyaluronan.

 
  • Literatur

  • 1 Bulstra SK, Kuijer R, Eerdmans P et al. The effect in vitro of irrigating solutions on intact rat articular cartilage. J Bone Joint Surg 1994; 76: 468-470
  • 2 Reagan BF, McInerny VK, Treadwell BV et al. Irrigating solutions for arthroscopy. A metabolic study. J Bone Joint Surg 1983; 65: 629-631
  • 3 Straehely D, Heller A, Solomons C et al. The effect of arthroscopic irrigating solutions on cartilage and synovium. Trans Orthop Res Soc 1985; 10: 260
  • 4 Berezkin AG. Time required for replenishment of synovial fluid under experimental conditions. Arkh Anat Gistol Embriol 1978; 75: 86-90
  • 5 Hempfling H. Intra-articular hyaluronic acid after knee arthroscopy: a two year study. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 2007; 15: 537-546
  • 6 Mathies B. Effects of Viscoseal, a synovial fluid substitute, on recovery after arthroscopic partial meniscectomy and joint lavage. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 2006; 14: 32-39
  • 7 Hirota W. Intra-articular injection of hyaluronic acid reduces total amounts of leukotriene C4, 6-keto-prostaglandin F2alpha and interleukin-1β in synovial fluid of patients with internal derangement in disorders of the temporomandibular joint. Br J Oral Maxillofac Surg 1998; 36: 35-38
  • 8 Demirag B, Ozturk C. Early hyaluronic acid application after arthroscopic debridement for the treatment of middle-aged osteoarthritic knee. The Internet Journal of Orthopedic Surgery, Volume 2 Number 2 2005;
  • 9 Edelson R, Burks RT, Bloebaum RD. Short-term effects of knee washout for osteoarthritis. Am J Sports Med 1995; 23: 345-349
  • 10 Krimmer H, Wiemer P, Kalb K. Vergleichende Ergebnisbewertung am Handgelenk – mediokarpale Teilarthrodese und Totalarthrodese. Handchir Mikrochir Plast Chir 2000; 32: 369-374
  • 11 Germann G, Wind G, Harth A. Der DASH-Fragebogen – Ein neues Instrument zur Beurteilung von Behandlungsergebnissen an der oberen Extremität. Handchir Mikrochir Plast Chir 1999; 31: 149-152
  • 12 Huskisson EC. Measurement of pain. J Rheumatol 1982; 9: 768-769
  • 13 Ficat RP, Philippe J, Hungerford D. Chondromalacia patellae: a system of classification. Clin Orthop Relat Res 1979; 144: 55-62
  • 14 Palmer AK. Triangular fibrocartilage complex lesions: A classification. J Hand Surg Am 1989; Volume 14: 594-606
  • 15 Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. Academic Press; New York: 1977
  • 16 Abatangelo G, O’Regan M. Hyaluronan: biological role and function in articular joints. Eur J Rheumatol Inflamm 1995; 15: 9-16
  • 17 Adams ME, Atkinson MH, Lussier AJ et al. The role of viscosupplementation with hylan G-F 20 (Synvisc) in the treatment of osteoarthritis of the knee: A Canadian multicenter trial comparing hylan G-F 20 alone, hylan G-F 20 with NSAIDs, and NSAIDs alone. Osteoarthritis Cartilage 1995; 3: 213-226
  • 18 Brandt KD, Smith GN, Simon LS. Intraarticular injections of hyaluronan as treatment for knee osteoarthritis: what is the evidence?. Arthritis Rheum 2000; 43: 1192-1203
  • 19 Lohmander LS, Dalen N, Englund G et al. Intraarticular hyaluronan injections in the treatment of osteoarthritis of the knee: a randomized, double blind, placebo controlled multicenter trial. Ann Rheum Dis 1996; 55: 424-431
  • 20 Pelletier JP, Martel-Pelletier J. The pathophysiology of osteoarthritis and the implication of the use of hyaluronan and hylan as therapeutic agents in viscosupplementation. J Rheumatol Suppl 1993; 39: 19-24
  • 21 Scale D, Wobing M, Wolpert M. Viscosupplementation of osteoarthritic knees with hylan: A treatment study schedule. Curr Ther Res 1994; 55: 220-232
  • 22 Bulstra SK, Kuijer R, Eerdmans P et al. NaCl irrigation of the rat knee inhibits cartilage metabolism; hyaluronan restores this disturbed metabolism to normal. 45th Annual meeting, OARSI, Anaheim, California 1999; S 458
  • 23 Huang MH, Yang RC, Chou PH. Preliminary effects of hyaluronic acid on early rehabilitation of patients with isolated anterior cruciate ligament reconstruction. Clin J Sports Med 2007; 17: 242-250
  • 24 Ishima M, Wada Y, Sonoda M et al. Effects of hyaluronan on the healing of rabbit meniscus injured in the peripheral region. J Orthop Sci 2000; 5: 579-584
  • 25 Suzuki Y, Takeuchi N, Sagehashi Y et al. Effects of hyaluronic acid on meniscal injury in rabbits. Arch Orthop Trauma Surg 1998; 117: 303-306
  • 26 Marshall KW. Intra-articular hyaluronan therapy. Curr Opin Rheumatol 2000; 12: 468-474
  • 27 Goto H, Onodera T, Hiroko H et al. Hyaluronic acid suppresses the reduction of α2 (VI) collagen gene expression caused by interleukin-1α in cultured rabbit articular chondrocytes. Toboku J Exp Med 1999; 187: 1-13
  • 28 Yasui T, Akatsuka M, Tobetto K et al. Effects of hyaluronan on the production of stromelysin and tissue inhibitor of metalloproteinase-1 (TIMP-1) in bovine articular chondrocytes. Biomed Res 1992; 13: 343-348
  • 29 Kvam BJ, Fragonas E, Degrassi A et al. Oxygen-derived free radical (ODFR) action of hyaluronan (HA), on two HA ester derivates, and on the metabolism of articular chondrocytes. Exp Cell Res 1995; 218: 79-86
  • 30 Presti D, Scott JE. Hyaluronan-mediated protective effect against cell damage caused by enzymatically produced hydroxyl (OH · ) radicals is dependent on hyaluronan molecular mass. Cell Biochem Funct 1994; 12: 281-288