NOTARZT 2013; 29(03): 106-109
DOI: 10.1055/s-0033-1343125
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Metforminüberdosierung mit fatalem Ausgang

Insidious Metformin Overdosage with Fatal Outcome
M. Hensel
Abteilung Anästhesiologie u. Intensivmedizin, Park-Klinik-Weissensee, Berlin
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 June 2013 (online)

Zusammenfassung

Bei einer älteren Frau mit Diabetes mellitus kam es nach Umstellung der oralen Medikation auf Metformin zu einer zunehmenden Verschlechterung des Allgemeinzustands, einhergehend mit Schwäche, Appetitlosigkeit und abdominellen Beschwerden. Zwei Wochen nach dem auslösenden Ereignis stellten sich zusätzlich Luftnot, Oligurie sowie ein zunehmender Bewusstseinsverlust ein. Dies führte zur sofortigen Krankenhauseinweisung. In der Klinik entwickelten sich lebensbedrohliche Organfunktionsstörungen auf der Basis einer schweren Laktatazidose. Trotz intensivtherapeutischer Maßnahmen gelang es nicht, die Patientin zu stabilisieren, sodass sie letztlich im therapierefraktären Kreislaufversagen verstarb. Der folgende Beitrag beschreibt die Pathophysiologie und Symptomatik der Metforminintoxikation und diskutiert die Behandlungsoptionen.

Abstract

We report a case of an elderly woman with diabetes mellitus wich suffered from weakness, lack of appetite and abdominal pain associated with a change of oral antidiabetic medication. Two weeks after the triggering incident the patient was admitted to hospital because of dyspnea, oliguria and progressive loss of consciousness. Immediately after hospital admission life-threatening organ dysfunctions have been developed caused by a severe lactic acidosis. Inspite of intensive care therapy the patient could not be stabilized. She died of a therapy-refractory circulatory failure. This article describes pathophysiology and symptoms of metformin intoxication. In addition therapeutic options are discussed.

 
  • Literatur

  • 1 American Diabetes Association. Standards of medical care in diabetes 2008. Diabetes Care 2008; 31 (Suppl. 01) S12-S54
  • 2 Hanefeld M, Fischer S. Therapie des Diabetes mellitus. In: Fröhlich JC, Kirch W. Praktische Arzneitherapie. 2.. Auflage. Springer Verlag; 2000: 459-503
  • 3 Seifert R. Pharmaka zur Behandlung von Stoffwechselerkrankungen. In: Oberdisse E, Hackenthal E, Kuschinsky K. Pharmakologie und Toxikologie. 3.. Auflage, Springer Verlag; 2002: 535-547
  • 4 Hasselblatt A, Panten U. Glukosestoffwechsel; Insuline; oral wirksame, blutzuckersenkende Arzneimittel, Therapie des Diabetes mellitus. In: Forth W, Henschler D, Rummel W, Föstermann U, Starke K. Allgemeine und spezielle Pharmakologie und Toxikologie. 8.. Auflage. Urban & Fischer Verlag; 2001: 649-670
  • 5 United Kingdom Prospective Diabetes Study Group. United Kingdom prospective diabetes study 24: a 6-year, randomized, controlled trial comparing sulfonylurea, insulin, and metformin therapy in patients with newly diagnosed type 2 diabetes that could not be controlled with diet therapy. Ann Intern Med 1998; 128: 165-175
  • 6 Top 200 generic drugs by total prescriptions. 2008. http://drugtopics.modernmedicine.com/drugtopics/data/articlestandard//drugtopics/222009/599844/article-pdf
  • 7 L’uso dei Farmaci in Italia. Rapporto Nazionale anno 2007. http://www.agenziafarmaco.it/allegati/rapport_osmed_2007.pdf
  • 8 Protti A, Russo R, Tagliabue P et al. Oxygen consumption is depressed in patients with lactic acidosis due to biguanide intoxication. Critical Care 2010; 14: 1-9
  • 9 Lalau JD, Mourlhon C, Bergeret A et al. Consequence of metformin intoxications. Diabetes Care 1998; 21: 2036-2037
  • 10 Berger W, Mehnert-Aner S, Mülly K et al. 10 Fälle von Laktatazidose unter Biguanidtherapie. Schweiz Med Wschr 1976; 106: 1830-1834
  • 11 El-Mir MY, Nogueira V, Fontaine E et al. Dimethylbiguanide inhibits cell respiration via an indirect effect targeted on the respiratory chain complex I. J Biol Chem 2000; 275: 223-228
  • 12 Bodmer M, Meier C, Krähenbühl S et al. Metformin, sulfonylureas or other antidiabetic drugs and the risk of lactic acidosis or hypoglycemia: a nested case-control analysis. Diabetes Care 2008; 31: 2086-2091
  • 13 Salpeter S, Greyber E, Pasternak G et al. Risk of fatal and nonfatal lactic acidosis with metformin use in type 2 diabetes mellitus. Cochrane Database Syst Rev 2006; 1 CD002967
  • 14 Lalau JD, Race JM. Lactic acidosis in metformin-treated patients. Prognostic value of arterial lactate levels and plasma metformin concentrations. Drug Saf 1999; 20: 377-384
  • 15 Peters N, Jay N, Barraud D et al. Metformin-associated lactic acidosis in an intensive care unit. Crit Care Med 2009; 37: 2191-2196
  • 16 Seidowsky A, Nseir S, Houdret N et al. Metformin-associated lactic acidosis: a prognostic and therapeutic study. Crit Care Med 2009; 37: 2191-2196
  • 17 Moerer O, Barwing J, Neumann P. Lactic acidosis and acute abdomen from biguanide intoxication. Anaesthesist 2004; 53: 153-156
  • 18 Orban JC, Giunti C, Levraut J. Metformin-associated lactic acidosis remains a serious complication of metformin therapy. Ann Fr Anesth Reanim 2003; 22: 461-465
  • 19 Rifkin SI, McFarren C, Juvvadi R et al. Prolonged hemodialysis for severe metformin intoxication. Ren Fail 2011; 33: 459-461