Endoskopie heute 2013; 26(3): 226-229
DOI: 10.1055/s-0033-1335759
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Gastrokolische Fistel nach PEG-Anlage, Verschluss mit Over-The-Scope-Clip

Gastro-Colic Fistula after PEG, Closure with Over-the-Scope-Clip
C. Becker
,
U. Möhler
,
A. Seelhoff
,
E. Späth-Schwalbe
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 October 2013 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Die Fadendurchzugsmethode ist als das Standardverfahren zur Anlage einer PEG-Sonde anzusehen. Seit seiner Einführung 2006 findet das Over-The-Scope-Clipsystem (OTSC, Oveso Endsocopy, Tübingen, Deutschland) Erwähnung in einigen veröffentlichten Kasuistiken und Fallserien. Es wird u. a. zur Therapie von Perforationen, Fisteln und Blutungen des Gastrointestinaltrakts verwendet. Wir berichten von einer Anwendung eines OTSC-Clips zur Therapie einer ungewöhnlichen Komplikation nach PEG-Anlage.

Kasuistik: Ein 23-jähriger Patient wurde zur Abklärung einer hochgradigen Eisenmangelanämie und einer Kachexie in unsere Klinik eingewiesen. Es bestand der Z. n. PEG-Sondenanlage nach Fadendurchzugsmethode und komplikationslosem Sondenwechsel nach gleicher Methode. Als Ursache von Anämie und Kachexie fand sich eine gastrokolische Fistel mit konsekutivem Malabsorptionssyndrom. Die Fistel war entstanden, nachdem die primär akzidentell transkolisch platzierte PEG-Sonde in das Kolon disloziert war. Mit einem OTSC-Clip wurde die gastrokolische Fistel verschlossen.

Diskussion: Die Fadendurchzugsmethode ist als sicheres Verfahren bei einer PEG-Anlage anerkannt. Dennoch sind potenzielle Komplikationen, wie in unserem Fall eine Koloninterposition bei Erstanlage, bei Indikationsstellung zu berücksichtigen. Die Nutzung eines OTSC-Clips zum Verschluss der kologastralen Fistel ermöglichte eine minimalinvasive Therapie des Malabsorptionssyndroms.

Abstract

Introduction: The Pull method can be considered the method of choice for percutaneous endoscopic gastrostomy (PEG). Since its introduction in 2006 the use of the over-the-scope-clip-system (OTSC, Ovesco Endoscopy, Tübingen, Germany) has been reported in several case series and case reports. Among its applications are perforation, fistula and gastrointestinal bleeding. Here we report the application of an OTSC-clip for therapy of an unusual complication after PEG insertion.

Case Report: A 23 year old male has been referred to our hospital for severe iron deficiency anaemia and cachexia. He had previously undergone percutanous gastrostomy using the pull-method and subsequently change of the feeding tube according to the same method. As the cause of anaemia and cachexia a gastrocolic fistula was identified causing malabsorption syndrome. The fistula had arisen subsequent to dislocation into the colon of the feeding tube that had initially been accidentally placed transcolonically. Closure of the gastrocolic fistula was accomplished with the aid of an OTSC-clip.

Discussion: The Pull-method has been recognized as a safe means of percutaneous endoscopic gastrostomy. However, potential complications, such as colonic interposition during the primary procedure like in this case report, have to be considered at the time of indication. The use of an OTSC-clip for the closure of a gastrocolic fistula allowed minimal invasive therapy of the malabsorption syndrome.

 
  • Literatur

  • 1 Gauderer MWL, Ponsky JL, Izant RJ. Gastrostomy without laparotomy: a percutaneous endoscopic technique. J Paediatr Surg 1980; 15: 872-875
  • 2 Schapiro GD, Edmundowicz SA. Complications of percutaneous endoscopic gastrostomy. Gastrointest En- dosc Clin N Am 1996; 6: 409-422
  • 3 Gossner L, Ludwig J, Hahn EG et al. Risiken der perkutanen endoskopischen Gastrostomie. Dtsch Med Wochenschr 1995; 120: 1768-1772
  • 4 Löser C. Endoskopische Anlage von Sondensyste- men (PEG-/PEJ-Sonde) für die enterale Ernährung. Dtsch Med Wochenschr 2000; 125: 805-809
  • 5 Kirschniak A. OTSC-Clipsystem – Klinische Anwendungen und Experimentelle Erfahrungen – Systematischer Review. Endo heute 2011; 24: 195-200
  • 6 Friedmann R, Feldman H, Sonnenblick M. Misplacement of percutaneously inserted gastrostomy tube into the colon: report of 6 cases and review of the literature. J Parenter Enteral Nutr 2007; 31 (06) 469-476
  • 7 Aschl G, Fritz E, Stadler B et al. Kolokutane Fistel nach PEG-Anlage mittels Introducer-Technik mit Gastropexie. Z Gastroenterol 2010; 48: 760-762
  • 8 Hwang JH, Kim HW, Kang DH et al. A case of endoscopic treatment for gastrocolocutaneous fistula as a complication of percutaneous endoscopic gastrostomy. Clin Endosc 2012; 45 (01) 95-98 [Epub 2012 Mar 31]
  • 9 Alsayari K, Masoodi I. Endoscopic glue injection with application of hemostatic clips: a novel method of closing a gastro colonic fistula after PEG tube complication. Niger J Med 2011; 20 (01) 163-165
  • 10 Lohiya GS, Tan-Figueroa L, Krishna V. Intermittent diarrhea as a delayed presentation of percutaneous endoscopic gastrostomy (PEG)-associated fistula. J Am Board Fam Med 2010; 23 (05) 681-684
  • 11 Melmed GY, Kar S, Geft I et al. A new method for endoscopic closure of gastrocolonic fistula: novel application of a cardiac septal defect closure device (with video). Gastrointest Endosc 2009; 70 (03) 542-545
  • 12 Emmett DS, Polter DE. Colocutaneous fistula after a PEG. Gastrointest Endosc 2008; 68 (04) 770 discussion 770. [Epub 2008 Jun 25]
  • 13 Okutani D, Kotani K, Makihara S. A case of gastrocolocutaneous fistula as a complication of percutaneous endoscopic gastrostomy. Acta Med Okayama 2008; 62 (02) 135-138
  • 14 Kim HS, Lee DK, Baik SK et al. Endoscopic management of colocutaneous fistula after percutaneous endoscopic gastrostomy. Endoscopy 2002; 34 (05) 430
  • 15 Albert JG, Friedrich-Rust M, Woeste G et al. Benefit of a clipping device in use in intestinal bleeding and intestinal leakage. Gastrointest Endosc 2011; 74: 389-397
  • 16 von Renteln D, Denzer UW, Schachschal G et al. Endoscopic closure of GI fistulae by using an over-the-scope clip (with videos). Gastrointest Endosc 2010; 72: 1289-1296