Dialyse aktuell 2012; 16(4): 243-246
DOI: 10.1055/s-0032-1314763
Shuntecke 82
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Therapie des shuntassoziierten Stealsyndroms IV – Die DRIL-Operation

Therapy of the shunt-associated steal syndrome IV – The DRIL-operation
Gerhard Krönung
1   Zentrum für Shuntchirurgie, Stiftung Deutsche Klinik für Diagnostik GmbH, Wiesbaden (leitender Arzt: Prof. Dr. Gerhard Krönung)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 May 2012 (online)

Die shunterhaltende Therapie des Stealsyndroms beim Normo-Flow-Shunt ist die Proximalisierung des arteriellen Lecks ohne Erhöhung des Shuntflusses. Dies kann durch Proximalisierung des arteriellen Lecks mit autologem/alloplastischem Bypass, evtl. mit Kaliberkorrektur (Banding etc.), auf der Shuntseite erreicht werden. Die technisch aufwendigere DRIL-Prozedur bietet hämodynamisch keine Vorteile, hat aber den Nachteil einer gravierenden Läsion des Körperkompartments (Ligatur der anastomosierten Arteria brachialis). Wir favorisieren daher grundsätzlich die ”einfache“ Proximalisierung.

The shunt-saving therapy of a normo-flow-shunt with steal syndrome is the proximalization of the arterial leak without increase of shunt flow. This can be realized by a simple proximalization of the arterial leak with an autologous or allogenic bypass, sometimes in combination with an additional banding. The technically more extensive DRIL-procedure has no hemodynamic advantages, but the disadvantage of a severe lesion of the body compartment (ligation of the distal brachial artery). Therefore, we prefer generally the ”simple“ proximalization.

 
  • Literatur

  • 1 Haug M, Frizen F. Persönliche Mitteilung
  • 2 Gradman WS, Pozrikidis C. Analysis of options for mitigating hemodialysis acess-related ischemic steal phenomena. Ann Vasc Surg 2004; 18: 59-65