Dtsch Med Wochenschr 2012; 137(27): 1406
DOI: 10.1055/s-0032-1305085
DMW Falldatenbank | Case report
Gastroenterologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

42-jährige Patientin mit portaler Hypertension – Fall 6/2012

42-year-old patient with portal hypertension – case 6/2012
J. Leibold
1   Medizinische Klinik, Innere Medizin I, Universitätsklinikum Tübingen
,
S. Karakaya
2   Medizinische Klinik, Innere Medizin II, Universitätsklinikum Tübingen
,
B. Federmann
2   Medizinische Klinik, Innere Medizin II, Universitätsklinikum Tübingen
,
M. Rockenstiehl
3   Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Tübingen
,
S. Heller
4   Radiologische Klinik, Universitätsklinikum Tübingen
,
J. Feucht
5   Kinderklinik, Universitätsklinikum Tübingen
,
N. Malek
1   Medizinische Klinik, Innere Medizin I, Universitätsklinikum Tübingen
,
U. M. Lauer
1   Medizinische Klinik, Innere Medizin I, Universitätsklinikum Tübingen
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Publication History

Publication Date:
28 June 2012 (online)

Zusammenfassung

Anamnese: Eine 42-jährige Patientin wurde mit einer oberen gastrointestinalen Blutung bei ausgeprägten Magenfundusvarizen und portaler Hypertension unklarer Genese stationär aufgenommen.

Untersuchungen: In den Untersuchungen fielen zunächst eine Splenomegalie, Magenfundusvarizen, eine portale Hypertension und ein erniedrigter Hämoglobin-Wert auf. In weiteren bildgebenden Untersuchungen zeigten sich multiple arteriovenöse Malformationen mit Ausbildung arterioportaler/arteriovenöser Shunts innerhalb der Leber und eine daraus resultierende volumenbedingte portale Hypertension. Die genetische Untersuchung zeigte keine Mutation im Endoglin- oder activin-receptor-like-kinase (ALK) 1-Gen.

Diagnose, Therapie und Verlauf: Bei der Patientin wurde klinisch eine hereditäre hämorrhagische Teleangiektasie (Morbus Osler-Rendu) diagnostiziert. Aufgrund der multiplen arteriovenösen Malformationen innerhalb der Leber und der daraus resultierenden portalen Hypertension mit lebensbedrohlichen gastrointestinalen Blutungen bestand als einzige therapeutische Option bei dieser Patientin die Lebertransplantation. Daher wurde eine Ausnahmeregelung bei Eurotransplant beantragt und die Patientin wird im Verlauf Leber-transplantiert werden.

Folgerung: Die hereditäre hämorrhagische Teleangiektasie ist eine autosomal-dominant vererbbare Erkrankung, die viele verschiedene Organsysteme betreffen kann. Der Verlauf kann sehr mild ausgeprägt sein, allerdings kann es auch zu lebensbedrohlichen Komplikationen kommen, die ein rasches Eingreifen nötig machen.

Abstract

History and admission findings: A 42-year-old woman was referred with a bleeding in the upper gastrointestinal tract, varices in the fundus of the stomach and portal hypertension of unknown primary.

Investigations: Ultrasound examinations showed splenomegaly as well as portal hypertension. Blood examinations revealed low levels of haemoglobin. CT imaging showed multiple arteriovenous malformations with arterioportal shunts within the liver which led to a volume-induced portal hypertension. The genetic analysis revealed no mutations in the activin receptor-like kinase (ALK) 1 or endoglin genes.

Diagnosis, treatment and course: The patient was clinically diagnosed with hereditary hemorrhagic teleangiectasia, also known as Osler-Weber-Rendu disease. Because of the multiple arterioportal shunts within the liver and the resulting portal hypertension with live-threatening gastrointestinal bleeding, the only therapeutic option for the patient is liver transplantation. Therefore, an application for a standard exception was made at Eurotransplant and the patient is going to be liver transplantated within the next months.

Conclusions: Osler-Weber-Rendu disease is an autosomal dominant hereditary disease which leads to arteriovenous malformations and which can affect different organ systems. The course of the disease can be rather benign, but it can also lead to live-threatening complications requiring fast interventions.