Klin Monbl Augenheilkd 2012; 229(4): 395-398
DOI: 10.1055/s-0031-1299184
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Scleritis after Proton Therapy in Uveal Melanoma

Skleritis nach Protonentherapie bei Aderhautmelanom
O. Passarin
,
L. Zografos
,
A. Schalenbourg
,
A. Moulin
,
Y. Guex-Crosier
Further Information

Publication History

15 September 2011

23 December 2011

Publication Date:
11 April 2012 (online)

Abstract

Background: Sclera is a very radioresistant tissue and scleritis after proton therapy has not been described so far.

History and Signs: Four female patients, aged between 31 and 74 years, were treated with proton therapy for uveal melanoma (height range: 2.2 − 3.5 mm), located in the macula, the superior equator and 2 in the ciliary body. All patients had a history of a previous or active inflammatory disease and developed scleritis after radiotherapy.

Therapy and Outcome: Two patients had infectious scleritis and were treated with adequate antibiotic therapy. After systemic corticotherapy, 3 patients recovered completely; the remaining patient was managed with additional immunosuppressive treatment as well as a conjunctival and scleral graft, but has not become pain free yet.

Conclusion: Scleritis is a possible complication after proton therapy, probably on an ischemic basis, where there is a predisposing factor such as inflammatory systemic disease.

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Sklera ist ein sehr strahlenresistentes Gewebe und Skleritis nach einer Protonentherapie ist noch nicht beschrieben worden.

Anamnese und Befund: 4 Patientinnen, im Alter zwischen 31 und 74 Jahren, wurden aufgrund eines malignen Aderhautmelanoms (Dicke: 2,2 − 3,5 mm) mittels Protonentherapie behandelt. Lokalisation war in der Makula, im oberen Äquatorbereich und im Ziliarkörper. Die Patientinnen hatten eine positive Anamnese für frühere oder akute entzündliche Erkrankungen und entwickelten eine Skleritis nach der Strahlentherapie.

Therapie und Verlauf: 2 Patientinnen entwickelten eine infektiöse Skleritis und wurden mit entsprechenden Antibiotika behandelt. Alle 4 Patientinnen wurden mit Kortison behandelt, aber nur 3 sprachen auf diese Therapie an. Die übrige Patientin wurde zusätzlich mit Immunosuppressiva, einem Bindehaut- und Skleratransplantat behandelt, bis heute ohne therapeutischen Erfolg.

Schlussfolgerung: Skleritis ist eine mögliche Komplikation nach Strahlentherapie, vermutlich basierend auf einer Ischämie, bei einer Prädisposition, wenn eine entzündliche Erkrankung vorliegt.

 
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