Klin Monbl Augenheilkd 2012; 229(6): 641-644
DOI: 10.1055/s-0031-1282014
Klinische Studie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kombinierte Phakoemulsifikation mit Trabekelaspiration bei Pseudoexfoliations-Glaukom mit unterschiedlichem Ausgangsdruck – eine retrospektive Studie

Combined Phacoemulsification with Trabecular Aspiration with Differing Outcomes in Pseudoexfoliative Glaucoma – a Retrospective Study
S. Dinslage
1   Augenzentrum Tölzer Land, Bad Tölz
2   Augenklinik, Universitätskliniken Köln
,
A. Rosentreter
2   Augenklinik, Universitätskliniken Köln
,
A. M. Schild
2   Augenklinik, Universitätskliniken Köln
,
J. F. Jordan
3   Augenklinik, Universitätskliniken Freiburg
,
R. Widder
4   Augenklinik, St. Martinus Krankenhaus, Düsseldorf
,
T. S. Dietlein
2   Augenklinik, Universitätskliniken Köln
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

09 July 2011

23 November 2011

Publication Date:
01 February 2012 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Wenig ist außerhalb kleinerer prospektiven Studien bekannt, in welchem Ausmaß Patienten mit Pseudoexfoliations-Glaukom bzw. -Syndrom von der kombinierten Katarakt-Trabekelaspirations-Operation im Hinblick auf das Augendruckniveau und den postoperativen Medikamentenbedarf profitieren.

Patienten/Material und Methoden: In einer retrospektiven Studie wurde der intraokulare Druck in 104 Augen von 104 Patienten vor und nach kombinierter Phakoemulsifikation und Trabekelaspiration bei Pseudoexfoliations-Glaukom untersucht. Als Erfolg wurde ein drucksenkender Effekt von mindestens 20 % des Ausgangswerts, ein postoperativer Augendruck unter 20 mmHg, eine gleichbleibende oder geringere Anzahl von Antiglaukomatosa und das Fehlen einer Notwendigkeit zur Glaukomchirurgie im postoperativen Verlauf definiert.

Ergebnisse: Bei Augen mit präoperativ unzureichendem Tensioniveau (IOD > 20 mmHg) sank der intraokulare Druck im Mittel von 25,4 ± 4,3 mmHg auf 17,0 ± 3,4 mmHg nach 2 Jahren. Die Erfolgsrate lag bei 0,68 nach 1 Jahr und 0,64 nach 2 Jahren. Bei Augen mit regulierten Druckwerten präoperativ war der drucksenkende Effekt gering (17,1 ± 2,3 auf 15,9 ± 2,3 mmHg), allerdings die Medikamentensenkung signifikant.

Schlussfolgerung: Die Kombination von Katarakt-Operation und Trabekelaspiration bei Patienten mit PEX-Glaukom hatte auch über 2 Jahre einen signifikanten druck- bzw. medikamentensenkenden Effekt. Eine Drucksenkung in tiefnormale Bereiche ist allerdings nicht realistisch.

Abstract

Introduction: The aim of this study was to differentiate the pressure-reducing results following trabecular aspiration combined with small incision cataract surgery in eyes with pseudoexfoliation depending on preoperative pressure and medication score.

Patients and Methods: A retrospective analysis was made of 104 exfoliative eyes of 104 patients who underwent combined phaco/trabecular aspiration. Success was defined as a relative reduction of IOP of at least 20 %, absolute IOP of ≤ 20 mmHg, stable or reduced medication score and a lack of any further pressure-reducing surgery.

Results: The success rate was 0.68 and 0.64 after 1 and 2 years. In eyes with medically uncontrolled preoperative IOP (> 20 mmHg) the IOP droppedsignificantly from 25.4 ± 4.3 mmHg to 17.0 ± 3.4 mmHg after two years. In eyes with preoperative controlled IOP the pressure lowering effect was low (17.1 ± 2.3 to 15.9 ± 2.3 mmHg) with a significant reduction of medication.

Conclusions: Combined cataract surgery and trabecular aspiration is a reasonable option in exfoliative eyes with IOP values in the low twenties in order to achieve a reduction of topical medications and to reach a stable IOP level.

 
  • Literatur

  • 1 Jacobi PC, Krieglstein GK. Trabecular aspiration. A new mode to treat pseudoexfoliation glaucoma. Invest Ophthalmol Vis Sci 1995; 36: 2270-2276
  • 2 Georgopoulos GT, Chalkiadakis J, Livir-Rallatos G et al. Combined clear cornea phacoemulsification and trabecular aspiration in the treatment of pseudoexfoliative glaucoma associated with cataract. Graefe’s Arch Clin Exp Ophthalmol 2000; 238: 816-823
  • 3 Jacobi PC, Dietlein TS, Krieglstein GK. Bimanual trabecular aspiration in pseudoexfoliation glaucoma. Ophthalmology 1998; 105: 886-894
  • 4 Jacobi PC, Dietlein TS, Krieglstein GK. The risk profile of trabecular aspiration versus trabeculectomy in glaucoma triple procedure. Graefe’s Arch Clin Exp Ophthalmol 2000; 238: 545-551
  • 5 Sekeroglu MA, Bozkurt B, Irkec M et al. Systemic associations and prevalence of exfoliation syndrome in patients scheduled for cataract surgery. Eur J Ophthalmol 2008; 18: 551-555
  • 6 Drolsum L, Ringvold A, Nicolaissen B. Cataract and glaucoma surgery in pseudoexfoliation syndrome: a review. Acta Ophthalmol Scand 2007; 85: 810-821
  • 7 Acinci A, Batman C, Zilelioglu O. Phacoemulsification in pseudoexfoliation syndrome. Ophthalmologica 2008; 222: 112-116
  • 8 Merkur A, Damji KF, Mintsioulis G et al. Intraocular pressure decrease after phacoemulsification in patients with pseudoexfoliation syndrome. J Cataract Refract Surg 2001; 27: 528-532
  • 9 Shingleton BJ, Nguyen BK, Eagan EF et al. Outcomes of phacoemulsification in fellow eyes of patients with unilateral pseudoexfoliation: single-surgeon series. J Cataract Refract Surg 2008; 34: 274-279
  • 10 Shingleton BJ, Laul A, Nagao K et al. Effect of phacoemulsification on intraocular pressure in eyes with pseudoexfoliation: single-surgeon series. J Cataract Refract Surg 2008; 34: 1834-1841
  • 11 Altan-Yaycioglu R, Canan H, Pelit A et al. Intraocular pressure after phacoemulsification in eyes with pseudoexfoliation. J Cataract Refract Surg 2009; 35: 952-954
  • 12 Damji KF, Konstas AGP, Liebman JM et al. Intraocular pressure following phacoemulsification in patients with and without exfoliation syndrome: a 2 year prospective study. Br J Ophthalmol 2006; 90: 1014-1018
  • 13 Cimetta DJ, Cimetta AC. Intraocular pressure changes after corneal phacoemulsification in nonglaucomatous pseudoexfoliation syndrome. Eur J Ophthalmol 2008; 18: 77-81
  • 14 Schild AM, Jordan JF, Konen W et al. Midterm patient satisfaction following mitomycin C-assisted trabeculectomy. Klin Monatsbl Augenheilkd 2008; 225: 155-158
  • 15 Hodge WG, Damji KF, Rock W et al. Baseline IOP predicts selective laser trabeculoplasty success at 1 year post-treatment: results from a randomised clinical trial. Br J Ophthalmol 2005; 89: 1157-1160
  • 16 Francis BA, Ianchulev T, Schofield JK et al. Selective laser trabeculoplasty as a replacement for medical therapy in open-angle glaucoma. Am J Ophthalmol 2005; 140: 524-525