Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 2011; 21(3): 115-119
DOI: 10.1055/s-0031-1275663
Wissenschaft und Forschung

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Identification of Major Direct Medical Cost Categories Among Patients with Musculoskeletal Conditions Undergoing Outpatient Rehabilitation

Identifikation von primär wichtigen direkten medizinischen Kostenkategorien bei Patienten mit muskuloskelettalen ErkrankungenC. Sabariego1 , M. Brach2 , G. Stucki2 , 3
  • 1Institute for Health and Rehabilitation Sciences, Research Unit for Biopsychosocial Health, Ludwig-Maximilians-University, Munich, Germany
  • 2Swiss Paraplegic Research, Nottwil, Switzerland
  • 3Department of Health Sciences and Health Policy, University of Lucerne, Luzern, Switzerland
Further Information

Publication History

received: 02.08.2010

accepted: 18.03.2011

Publication Date:
14 June 2011 (online)

Abstract

Purpose: The goal of this study was to identify major cost categories of direct medical costs among patients with musculoskeletal conditions undergoing outpatient rehabilitation.

Materials and Methods: Minor cost categories were discriminated from major cost categories by ranking the percentage of direct medical costs represented by each category using a cut-off of 5%. Means and 95% confidence intervals of direct medical costs were estimated using 1000 bootstrap samples.

Results: Major cost categories for our sample including osteoarthritis, osteoporosis, back pain and fibromyalgia patients were outpatient physician visits, non physician services, medication and inpatient treatment. Since the 95% confidence intervals of estimated means were overlapping, no statistically significant difference can be assumed between the mean direct medical costs estimated solely with major categories and the one estimated with all available categories.

Discussion: The development of a standard brief core set of major direct medical cost categories for musculoskeletal conditions is important regarding the standardization of comparative economic evaluations. The major cost categories we identified can serve as candidate categories and make a valuable contribution to the establishment of a standard brief core set of major cost categories for musculoskeletal conditions which should be included in the alongside economic evaluation of rehabilitative interventions.

Conclusion: In summary, we have identified a) medication, b) physician visits, c) non physician services use and d) inpatient treatment as major direct medical cost categories for our sample including osteoarthritis, osteoporosis, back pain and fibromyalgia patients.

Zusammenfassung

Fragestellung: Primäres Ziel dieser Untersuchung ist es, die wesentlichen direkten medizinischen Kostenkategorien in einer Population mit muskuloskeletalen Erkrankungen, welche sich am Anfang eines ambulanten Rehabilitationsprogramms (Tagesklinik) befindet, zu identifizieren.

Material und Methode: Der Bedeutungsgrad von Kostenkategorien wurde ermittelt, indem der Prozentanteil jeder Kostenkategorie in der Berechnung der direkten medizinischen Kosten ermittelt wurde. Eine Grenze von 5% sollte sekundär wichtige von primär wichtigen Kostenkategorien unterscheiden. Mittelwerte und 95%- Konfidenzintervalle [95%-KI] der direkten medizinischen Kosten mit allen Kostenkategorien oder nur mit primär wichtigen Kostenkategorien wurden mittels Bootstraping mit 1000 Replikationen geschätzt.

Ergebnisse: Primär wichtige Kostenkategorien in unserer Studienpopulation mit entweder Osteoporose, Osteoarthritis, Rückenschmerzen oder Fibromyalgie waren ambulante Arztkonsultationen, therapeutische Leistungen, Medikation und stationäre Behandlung im Krankenhaus. Die Mittelwerte [95%-KI] berechnet mit und ohne sekundär wichtige Kostenkategorien waren sehr ähnlich.

Diskussion: Die primär wichtigen Kostenkategorien, welche in dieser Arbeit identifiziert wurden, können als Kandidatenkategorien eines standardisierten summarischen „Core Set” primär wichtiger direkter medizinischer Kostenkategorien dienen, welche in vergleichenden gesundheitsökonomischen Analysen verwendet werden sollten.

Schlussfolgerung: Ambulante Arztkonsultationen, therapeutische Leistungen, Medikation und stationäre Behandlung im Krankenhaus wurden als die primär wichtigen direkten medizinischen Kostenkategorien in einer Patientenpopulation mit Osteoporose, Osteoarthrose, Rückenschmerzen oder Fibromyalgie identifiziert.

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Correspondence

Carla SabariegoPhD, MPH 

Institute for Health and

Rehabilitation Sciences

Research Unit for

Biopsychosocial Health

Ludwig-Maximilians-University

Marchioninistraße 17

81377 Munich

Germany

Phone: + 49/89/218 078 277

Fax: + 49/89/218 078 230

Email: Carla.Sabariego@med.uni-muenchen.de

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