Ernährung & Medizin 2011; 26(2): 66-72
DOI: 10.1055/s-0031-1275565
Wissen
© Haug Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG

Homocystein und B-Vitamine im Fokus von Gefäß- und neurodegenerativen Erkrankungen

Wolfgang Herrmann, Rima Obeid
Further Information

Publication History

Publication Date:
06 June 2011 (online)

Zusammenfassung

Hyperhomocysteinämie gilt als etablier­ter Risikofaktor für kardiovaskuläre wie neurodegenerative Erkrankungen. Eine Verminderung des kardiovaskulären Risikos durch Senkung des Homocysteinspiegels mit B-Vitaminen konnte allerdings in vielen Sekundär-Präventions­studien nicht gezeigt werden, möglicherweise aufgrund der fehlenden statistischen Power von Einzelstudien. Metaanalysen mit einer großen Patientenzahl liefern zuverlässigere Aussagen. Eine aktuelle Metaanalyse hat gezeigt, dass das kardiovaskuläre Risiko nur bei Patienten ohne Aspirineinnahme um 7 % signifikant gesenkt wurde. In der Sekundärprävention, wo Aspirin routinemäßig verordnet wird, bewirkt Folsäure daher keine zusätzliche Risikosenkung. Hyperhomocysteinämie ist ebenfalls ein Risikofaktor für Schlaganfall oder stummen Hirninfarkt. Große Meta­analysen berichten für Folsäuretherapie eine milde Prävention von Schlaganfällen, die deutlicher bei nicht sekundärer Präven­tion und Männern gefunden wurde (16 % Risikoreduktion). Eine Verbesserung der kognitiven Leistung durch B-Vitamine ist ebenfalls vielfach gezeigt worden. ­Insgesamt besteht aber großer Forschungsbedarf, um zu zeigen, ob v. a. bei älteren Menschen mittels B-Vitaminen eine Verbesserung kognitiver Leistungen wie auch eine Verzögerung der Entwicklung von Demenzerkrankungen erreichbar ist.

Literatur

  • 1 Wald D S, Law M, Morris J K. Homocysteine and cardiovascular disease: evidence on causality from a meta-analysis.  BMJ. 2002;  325 1202
  • 2 de Bree A, Verschuren W M, Kromhout D et al.. Homocysteine determinants and the evidence to what extent homocysteine determines the risk of coronary heart disease.  Pharmacol Rev. 2002;  54 599-618
  • 3 Seshadri S, Wolf P A, Beiser A S et al.. Association of plasma total homocysteine levels with subclinical brain injury: cerebral volumes, white matter hyperintensity, and silent brain infarcts at volumetric magnetic resonance imaging in the Framingham Offspring Study.  Arch Neurol. 2008;  65 642-649
  • 4 Vogiatzoglou A, Refsum H, Johnston C et al.. Vitamin B12 status and rate of brain volume loss in community-dwelling elderly.  Neurology. 2008;  71 826-832
  • 5 Obeid R, Schorr H, Eckert R, Herrmann W. Vitamin B12 status in the elderly as judged by available biochemical markers.  Clin Chem. 2004;  50 238-241
  • 6 Righetti M, Serbelloni P, Milani S, Ferrario G. Homocysteine-lowering vitamin B treatment decreases cardiovascular events in hemodialysis patients.  Blood Purif. 2006;  24 379-386
  • 7 Obeid R, Kuhlmann M K, Kohler H, Herrmann W. Response of homocysteine, cystathionine, and methylmalonic acid to vitamin treatment in dialysis patients.  Clin Chem. 2005;  51 196-201
  • 8 Herrmann W, Schorr H, Obeid R et al.. Disturbed homocysteine and methionine cycle intermediates s-adenosylhomocysteine and s-adenosylmethionine are related to degree of renal insufficiency in type 2 diabetes.  Clin Chem. 2005;  51 891-897
  • 9 Bonaa K H, Njolstad I, Ueland P M et al.. Homocysteine lowering and cardiovascular events after acute myocardial infarction.  N Engl J Med. 2006;  354 1578-1588
  • 10 Toole J F, Malinow M R, Chambless L E et al.. Lowering homocysteine in patients with ischemic stroke to prevent recurrent stroke, myocardial infarction, and death: the Vitamin Intervention for Stroke Prevention (VISP) randomized controlled trial.  JAMA. 2004;  291 565-575
  • 11 Lonn E, Yusuf S, Arnold M J et al.. Homocysteine lowering with folic acid and B vitamins in vascular disease.  N Engl J Med. 2006;  354 1567-1577
  • 12 Ebbing M, Bleie O, Ueland P M et al.. Mortality and cardiovascular events in patients treated with homocysteine-lowering B vitamins after coronary angiography: a randomized controlled trial.  JAMA. 2008;  300 795-804
  • 13 Albert C M, Cook N R, Gaziano J M et al.. Effect of folic acid and B vitamins on risk of cardiovascular events and total mortality among women at high risk for cardiovascular disease: a randomized trial.  JAMA. 2008;  299 2027-2036
  • 14 Wald D S, Morris J K, Wald N J. Reconciling the evidence on serum homocysteine and ischaemic heart disease: a meta-analysis.  PLoS ONE. 2011;  6 e16473
  • 15 Wimo A, Winblad B, Aguero-Torres H, Strauss E von. The magnitude of dementia occurrence in the world.  Alzheimer Dis Assoc Disord. 2003;  17 63-67
  • 16 Seubert P, Vigo-Pelfrey C, Esch F et al.. Isolation and quantification of soluble Alzheimer‘s beta-peptide from biological fluids.  Nature. 1992;  359 325-327
  • 17 Hardy J, Selkoe D J. The amyloid hypothesis of Alzheimer‘s disease: progress and problems on the road to therapeutics.  Science. 2002;  297 353-356
  • 18 Tanemura K, Akagi T, Murayama M et al.. Formation of filamentous tau aggregations in transgenic mice expressing V337M human tau.  Neurobiol Dis. 2001;  8 1036-1045
  • 19 Sachdev P S. Homocysteine and brain atrophy.  Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2005;  29 1152-1161
  • 20 Wright C B, Paik M C, Brown T R et al.. Total homocysteine is associated with white matter hyperintensity volume: the Northern Manhattan Study.  Stroke. 2005;  36 1207-1211
  • 21 Smith A D. The worldwide challenge of the dementias: a role for B vitamins and homocysteine?.  Food Nutr Bull. 2008;  29 (S 2) S143-S172
  • 22 Refsum H, Nurk E, Smith A D et al.. The Hordaland Homocysteine Study: a community-based study of homocysteine, its determinants, and associations with disease.  J Nutr. 2006;  136 (S 6) 1731S-1740S
  • 23 Herrmann W, Quast S, Ullrich M et al.. Hyperhomocysteinemia in high-aged subjects: relation of B-vitamins, folic acid, renal function and the methylenetetrahydrofolate reductase mutation.  Atherosclerosis. 1999;  144 91-101
  • 24 Hogervorst E, Ribeiro H M, Molyneux A et al.. Plasma homocysteine levels, cerebrovascular risk factors, and cerebral white matter changes (leukoaraiosis) in patients with Alzheimer disease.  Arch Neurol. 2002;  59 787-793
  • 25 Polyak Z, Stern F, Berner Y N et al.. Hyper­homocysteinemia and vitamin score: correlations with silent brain ischemic lesions and brain atrophy.  Dement Geriatr Cogn Disord. 2003;  16 39-45
  • 26 Matsui T, Arai H, Yuzuriha T et al.. Elevated plasma homocysteine levels and risk of silent brain infarction in elderly people.  Stroke. 2001;  32 1116-1119
  • 27 Bots M L, Launer L J, Lindemans J et al.. Homocysteine and short-term risk of myocardial infarction and stroke in the elderly: the Rotterdam Study.  Arch Intern Med. 1999;  159 38-44
  • 28 Verhoef P, Hennekens C H, Malinow M R et al.. A prospective study of plasma homocyst(e)ine and risk of ischemic stroke.  Stroke. 1994;  25 1924-1930
  • 29 Sacco R L, Anand K, Lee H S et al.. Homocysteine and the risk of ischemic stroke in a triethnic cohort: the Northern Manhattan Study.  Stroke. 2004;  35 2263-2269
  • 30 Giles W H, Croft J B, Greenlund K J et al.. Total homocyst(e)ine concentration and the likelihood of nonfatal stroke: results from the Third National Health and Nutrition Examination Survey, 1988–1994.  Stroke. 1998;  29 2473-2477
  • 31 Vermeer S E, Dijk E J van, Koudstaal P J et al.. Homocysteine, silent brain infarcts, and white matter lesions: The Rotterdam Scan Study.  Ann Neurol. 2002;  51 285-289
  • 32 Vermeulen E G, Stehouwer C D, Valk J et al.. Effect of homocysteine-lowering treatment with folic acid plus vitamin B on cerebrovascular atherosclerosis and white matter abnormalities as determined by MRA and MRI: a placebo-controlled, randomized trial.  Eur J Clin Invest. 2004;  34 256-261
  • 33 Saposnik G, Ray J G, Sheridan P et al.. Homocysteine-lowering therapy and stroke risk, severity, and disability. Additional findings from the HOPE 2 trial.  Stroke. 2009;  40 1365-1372
  • 34 Wang X, Qin X, Demirtas H et al.. Efficacy of folic acid supplementation in stroke prevention: a meta-analysis.  Lancet. 2007;  369 1876-1882
  • 35 Lee M, Hong K S, Chang S C, Saver J L. Efficacy of homocysteine-lowering therapy with folic acid in stroke prevention: a meta-analysis.  Stroke. 2010;  41 1205-1212
  • 36 Yang Q, Botto L D, Erickson J D et al.. Improvement in stroke mortality in Canada and the United States, 1990 to 2002.  Circulation. 2006;  113 1335-1343
  • 37 Nicolia V, Fuso A, Cavallaro R A et al.. B vitamin deficiency promotes tau phosphorylation through regulation of GSK3beta and PP2A.  J Alzheimers Dis. 2010;  19 895-907
  • 38 Zhang C E, Tian Q, Wei W et al.. Homocysteine induces tau phosphorylation by inactivating protein phosphatase 2A in rat hippocampus.  Neurobiol Aging. 2008;  29 1654-1665
  • 39 Obeid R, Schadt A, Dillmann U et al.. Methylation status and neurodegenerative markers in Parkinson disease.  Clin Chem. 2009;  55 1852-1860
  • 40 Obeid R, Kasoha M, Knapp J P et al.. Folate and methylation status in relation to phosphorylated tau protein(181P) and beta-amyloid(1 – 42) in cerebrospinal fluid.  Clin Chem. 2007;  53 1129-1136
  • 41 Obeid R, Herrmann W. Mechanisms of homocysteine neurotoxicity in neurodegenerative diseases with special reference to dementia.  FEBS Lett. 2006;  580 2994-3005
  • 42 Ravaglia G, Forti P, Maioli F et al.. Homocysteine and folate as risk factors for dementia and Alzheimer disease.  Am J Clin Nutr. 2005;  82 636-643
  • 43 Seshadri S, Beiser A, Selhub J et al.. Plasma homocysteine as a risk factor for dementia and Alzheimer‘s disease.  N Engl J Med. 2002;  346 476-483
  • 44 Smith A D, Smith S M, de Jager C A et al.. Homocysteine-lowering by B vitamins slows the rate of accelerated brain atrophy in mild cognitive impairment: a randomized controlled trial.  PLoS ONE. 2010;  5 e12244

Prof. Dr. Wolfgang Herrmann

Klinische Chemie und Laboratoriums­medizin

Universitätsklinikum des Saarlandes

66424 Homburg

Email: kchwher@uks.eu

Prof. Dr. Rima Obeid

Klinische Chemie und Laboratoriums­medizin

Universitätsklinikum des Saarlandes

66424 Homburg

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