Klin Padiatr 2011; 223(3): 173-175
DOI: 10.1055/s-0031-1273726
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Allogeneic Hematopoietic Stem Cell Transplantation in Glanzmann Thrombasthenia Complicated by Platelet Alloimmunization

Allogene Stammzelltransplantation bei einem 13-monatigen Jungen mit Thrombasthenie Glanzmann und thrombozytärer AlloimmunisationV. Wiegering1 , B. Winkler1 , F. Langhammer1 , M. Wölfl1 , J. Wirbelauer2 , K. Sauer3 , A. Kobsar3 , T. Meyer4 , A. Strauß4 , T. Bakchoul5 , M. Eyrich1 , P. G. Schlegel1
  • 1Department of Pediatric Hematology, Oncology and Neurooncology, Pediatric Stem Cell Transplantation Program, University Children's Hospital Würzburg, Germany
  • 2Department of Pediatric Intensive Care and Neonatology, University Children's Hospital Würzburg, Germany
  • 3Institute of Clinical Biochemistry and Pathobiochemistry-Central Laboratory, University of Würzburg, Germany
  • 4Pediatric Surgery Unit, Department of General, Visceral, Vascular & Pediatric Surgery, University of Würzburg, Germany
  • 5Center for Transfusion Medicine and Hemotherapy, University Giessen and Marburg, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 May 2011 (online)

Abstract

Background: For Thrombasthenia Glanzmann (GT) patients presenting with a severe clinical phenotype due to complete lack of thrombocyte function or increased titres of anti-platelet antibodies hematopoietic stem cell transplantation (SCT) is the only curative therapy.

Case report: We report the case of a 13-month-old boy, presenting with a severe course of GT, who was successfully treated with an HLA-identical sibling bone marrow transplant. SCT was complicated by anti-platelet alloimmunization after platelet transfusion successfully treated with high dosage immunoglobulins (2 g/kg) and partial plasma exchange.

Conclusion: SCT may be a viable option for selected patients with GT. However, SCT in GT carries its own significant risks, resulting from the development of anti-platelet antibodies. A critical risk-benefit analysis is mandatory prior to SCT.

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Thrombasthenia Glanzmann (GT) ist eine autosomal rezessive Erkrankung, bei der die Thrombozytenaggregation durch einen fehlenden/funktionslosen Glykoprotein-IIb/IIIa-Komplex stark vermindert ist. Die allogene Stammzelltransplantation (SCT) stellt bei Patienten mit einem schweren Phänotyp die einzige kurative Therapieoption dar.

Fallbericht: Ein 13-monatiger Knabe mit GT wurde erfolgreich mit Knochenmark seines HLA-identischen Bruders transplantiert. Als Komplikation trat eine antithrombozytäre Alloimmunsierung auf, die durch eine hochdosierte Immunglobulintherapie (2 g/kg) und partiellen Plasmaaustausch behandelt werden konnte.

Schlussfolgerung: Die allogene SCT ist eine geeignete Therapie für Patienten mit GT. Als besonderes Risiko sind bei einem Kind antithrombozytäre Antikörper aufgetreten. Deshalb ist bei dieser Diagnose jeder Einzelfall einer kritischen Risiko-Nutzen-Analyse zu unterziehen.

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Correspondence

Dr. Verena WiegeringMD 

University of Würzburg

Children' s Hospital

Josef-Schneider-Straße 2

97080 Würzburg

Germany

Phone: + 49/931/201 277 28

Fax: + 49/931/201 276 49

Email: Wiegering_V@klinik.uni-wuerzburg.de

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