Der Nuklearmediziner 2010; 33(4): 214-221
DOI: 10.1055/s-0030-1265201
Schilddrüsenkarzinom – neue Aspekte in Diagnostik und Therapie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

MIBI-SPECT bei kalten Knoten zur Schilddrüsenkarzinomdetektion

MIBI-SPECT in Hypofunctioning Thyroid Nodules for Detection of Thyroid CarcinomaM. Schmidt1 , H. Schicha1
  • 1Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin, Universitätsklinikum Köln
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 December 2010 (online)

Zusammenfassung

Es wird über den klinischen Nutzen von Tc-99m-MIBI bei kalten Schilddrüsenknoten berichtet. Tc-99m-MIBI ist ein lipophiles Kation und ein nicht-spezifisches Radiopharmakon zur Tumordiagnostik. Im klinischen Alltag wird diese Methode zusehends zur weiteren Abklärung kalter Schilddrüsenknoten wegen des hohen negativen prädiktiven Wertes zum Ausschluss eines differenzierten Schilddrüsenkarzinoms angewandt. Nach der Injektion von Tc-99m-MIBI wird entweder ein Einphasenprotokoll mit späten planaren und ggf. SPECT-Aufnahmen 1–2 h nach der Injektion oder ein Zweiphasenprotokoll mit frühen (ca. 15–30 min p. i.) und späten (ca. 2 h p. i.) Aufnahmen eingesetzt. Die Befunde umfassen eine verminderte, eine isointense oder eine vermehrte Tc-99m-MIBI-Anreicherung in dem Schilddrüsenknoten im Vergleich zum übrigen Schilddrüsengewebe und im Vergleich zum Schilddrüsenszintigramm mit Pertechnetat. Ein „Match” zwischen Pertechnetat- und Tc-99m-MIBI-Szintigramm besteht in einer konkordant verminderten Anreicherung in dem Schilddrüsenknoten im Vergleich zum übrigen Schilddrüsengewebe. Dieser Befund besitzt einen negativen prädiktiven Wert von >97% zum Ausschluss eines differenzierten Schilddrüsenkarzinoms. Ein eindeutiger „Mismatch” beschreibt einen kalten Schilddrüsenknoten mit vermehrter Tc-99m-MIBI-Anreicherung im Vergleich zum paranodulären, Tc-99m-MIBI-anreichernden Schilddrüsengewebe. Der positive Vorhersagewert hinsichtlich des Vorliegens eines differenzierten Schilddrüsenkarzinoms bei einer solchen Befundkonstellation variiert in den Studien und liegt zwischen <10% und 65% (Kölner Daten: 19%) in Abhängigkeit von der Schilddrüsenkarzinomprävalenz der jeweils selektierten Patienten. Eine isointense Anreicherung war nach publizierten Kölner Daten bisher nicht mit einer vermehrten Malignomwahrscheinlichkeit assoziiert. Weitere Studien zur besseren Charakterisierung der Methode sind wünschenswert.

Abstract

The clinical usefulness of Tc-99m-MIBI in hypofunctioning thyroid nodules for detection of thyroid carcinoma is presented. Tc-99m-MIBI is a lipophilic cation and a non-specific radiopharmaceutical for tumour imaging. It has become an important imaging technique for the assessment of hypofunctioning thyroid nodules because of its high negative predictive value excluding malignant thyroid tumours. After injection of Tc-99m-MIBI either a single-phase protocol with late planar and SPECT images about 1–2 h post injection or a double-phase protocol with early (about 15–30 min p. i.) and late images (about 2 h p. i.) were reported. Findings include a reduced, an isointense or an increased Tc-99m-MIBI accumulation in the thyroid nodule in comparison to the paranodular thyroid tissue and in comparison to pertechnetate thyroid scintigraphy. A “Match” between pertechnetate and Tc-99m-MIBI scintigraphy is a concordantly decreased uptake in the thyroid nodule in comparison to the normal thyroid gland. This finding has a negative predictive value of >97% to exclude differentiated thyroid cancer. A definite “Mismatch” means a cold thyroid nodule on pertechnetate scintigraphy and an increased uptake of Tc-99m-MIBI in comparison to the MIBI-uptake of the paranodular thyroid tissue. The positive predictive value of this finding for malignancy varies between studies and is in the range of <10–65% (Cologne data: 19%) depending on the prevalence of malignant thyroid tumours in the patient population studied. An isointense uptake was not associated with thyroid malignancy according to “Cologne” data. Further studies are desirable for better characterization of the method.

Literatur

  • 1 Alonso O, Mut F, Lago G. et al . Tc-99m-MIBI scanning of the thyroid gland in patients with markedly decreased pertechnetate uptake.  Nucl Med Commun. 1998;  19 257-261
  • 2 Bae JS, Chae BJ, Park WC. et al . Incidental thyroid lesions detected by FDG-PET/CT: prevalence and risk of thyroid cancer.  World J Surg Oncol. 2009;  7 63 (DOI: 10.1186/1477-7819-7-63)
  • 3 Berker D, Aydin Y, Ustun I. et al . The value of fine-needle aspiration biopsy in subcentimeter thyroid nodules.  Thyroid. 2008;  18 603-608
  • 4 Brandt-Mainz K, Moka D. Schilddrüsenmalignität und Szintigrafie.  Der Nuklearmediziner. 2008;  31 241-247
  • 5 Cooper DS, Doherty GM, Haugen BR. et al . American Thyroid Association (ATA) Guidelines Taskforce on Thyroid Nodules and Differentiated Thyroid Cancer Revised American Thyroid Association management guidelines for patients with thyroid nodules and differentiated thyroid cancer.  Thyroid. 2009;  19 1167-1214
  • 6 De Geus-Oei LF, Pieters GF, Bonenkamp JJ. et al . 18F-FDG PET reduces unnecessary hemithyroidectomies for thyroid nodules with inconclusive cytologic results.  J Nucl Med. 2006;  47 770-775
  • 7 Dietlein M, Dressler J, Grünwald F. et al . Deutsche Gesellschaft für Nuklearmedizin Leitlinie zur Schilddrüsendiagnostik (Version 2) [Guideline for in vivo and in vitro procedures for thyroid diseases (version 2)].  Nuklearmedizin. 2003;  42 109-115
  • 8 Dietlein M, Kobe C, Schmidt M. et al . Das Inzidentalom der Schilddrüse: Über- oder Unterdiagnostik eines epidemiologischen Befundes?.  Nuklearmedizin. 2005;  44 213-224
  • 9 Demirel K, Kapucu O, Yücel C. et al . A comparison of radionuclide thyroid angiography, Tc-99m-MIBI scintigraphy and power Doppler ultrasonography in the differential diagnosis of solitary cold thyroid nodules.  Eur J Nucl Med Mol Imaging. 2003;  30 642-650
  • 10 Dralle H, Sekulla C, Haerting J. et al . Risk factors of paralysis and functional outcome after recurrent laryngeal nerve monitoring in thyroid surgery.  Surgery. 2004;  136 1310-1322
  • 11 Erdil TY, Ozker K, Kabasakal L. et al . Correlation of technetium-99m MIBI and thallium-201 retention in solitary cold thyroid nodules with postoperative histopathology.  Eur J Nucl Med. 2000;  27 713-720
  • 12 Földes I, Lévay A, Stotz G. Comparative scanning of thyroid nodules with technetium-99m pertechnetate and technetium-99m methoxyisobutylisonitrile.  Eur J Nucl Med. 1993;  20 330-333
  • 13 Führer D, Holzapfel HP, Ruschenburg I. et al . Diagnostik des Schilddrüsenknotens.  Deutsches Ärzteblatt. 2001;  98 A2427-A2437
  • 14 Gianoukakis AG, Karam M, Cheema A. et al . Autonomous thyroid nodules visualized by positron emission tomography with 18F-fluorodeoxyglucose: a case report and review of the literature.  Thyroid. 2003;  13 395-399
  • 15 Hales NW, Krempl GA, Medina JE. Is there a role for fluorodeoxyglucose positron emission tomography/computed tomography in cytologically indeterminate thyroid nodules?.  Am J Otolaryngol. 2008;  29 113-118
  • 16 Hurtado-López LM, Arellano-Montaño S, Torres-Acosta EM. et al . Combined use of fine-needle aspiration biopsy, MIBI scans and frozen section biopsy offers the best diagnostic accuracy in the assessment of the hypofunctioning solitary thyroid nodule.  Eur J Nucl Med Mol Imaging. 2004;  31 1273-1279
  • 17 Hurtado-López LM, Martínez-Duncker C. Negative MIBI thyroid scans exclude differentiated and medullary thyroid cancer in 100% of patients with hypofunctioning thyroid nodules.  Eur J Nucl Med Mol Imaging. 2007;  34 1701-1703
  • 18 Hurtado-López LM, Monroy-Lozano BE, Martínez-Duncker C. TSH alone is not sufficient to exclude all patients with a functioning thyroid nodule from undergoing testing to exclude thyroid cancer.  Eur J Nucl Med Mol Imaging. 2008;  35 1173-1178
  • 19 Katz SC, Shaha A. PET-associated incidental neoplasms of the thyroid.  J Am Coll Surg. 2008;  207 259-264
  • 20 Klain M, Maurea S, Cuocolo A. et al . Technetium-99m tetrofosmin imaging in thyroid diseases: comparison with Tc-99m-pertechnetate, thallium-201 and Tc-99m-methoxyisobutylisonitrile scans.  Eur J Nucl Med. 1996;  23 1568-1574
  • 21 Kresnik E, Gallowitsch HJ, Mikosch P. et al . Technetium-99m-MIBI scintigraphy of thyroid nodules in an endemic goiter area.  J Nucl Med. 1997;  38 62-65
  • 22 Mezosi E, Bajnok L, Gyory F. et al . The role of technetium-99m methoxyisobutylisonitrile scintigraphy in the differential diagnosis of cold thyroid nodules.  Eur J Nucl Med. 1999;  26 798-803
  • 23 Oertel YC, Miyahara-Felipe L, Mendoza MG. et al . Value of repeated fine needle aspirations of the thyroid: an analysis of over ten thousand FNAs.  Thyroid. 2007;  17 1061-1066
  • 24 Orija IB, Piñeyro M, Biscotti C. et al . Value of repeating a nondiagnostic thyroid fine-needle aspiration biopsy.  Endocr Pract. 2007;  13 735-742
  • 25 Pacini F, Schlumberger M, Dralle H. et al . European Thyroid Cancer Taskforce European consensus for the management of patients with differentiated thyroid carcinoma of the follicular epithelium.  Eur J Endocrinol. 2006;  154 787-803
  • 26 Raber W, Kmen E, Kaserer K. et al . Der kalte knoten der Schilddrüse: 20jährige Erfahrungen mit 2071 Patienten und diagnostische Grenzen der Feinnadelbiopsie.  Wien Klein Wochenschr. 1997;  109/4 116-122
  • 27 Reiners C, Schumm-Draeger PM, Geling M. et al . Thyroid gland ultrasound screening (Papillon Initiative) Report of 15 incidentally detected thyroid cancers.  Internist. 2003;  44 412-419
  • 28 Reiners C, Wegscheider K, Schicha H. et al . Prevalence of thyroid disorders in the working population of Germany: ultrasonography screening in 96 278 unselected employees.  Thyroid. 2004;  14 926-932
  • 29 Reiners C. Scintigraphy or fine-needle aspiration biopsy to exclude thyroid malignancy: what should be done first in iodine deficiency?.  Eur J Nucl Med Mol Imaging. 2008;  35 1171-1172
  • 30 Robert Koch-Institut .Verbreitung von Krebserkrankungen in Deutschland. Entwicklung der Prävalenzen zwischen 1990 und 2010. Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Robert Koch-Institut, Berlin; 2010. (ISBN 978-3-89606-208-6) http://www.rki.de
  • 31 Rosen JE, Stone MD. Contemporary diagnostic approach to the thyroid nodule.  J Surg Oncol. 2006;  94 649-661
  • 32 Sarikaya A, Huseyinova G, Irfanoğlu ME. et al . The relationship between Tc-99m-sestamibi uptake and ultrastructural cell types of thyroid tumours.  Nucl Med Commun. 2001;  22 39-44
  • 33 Sathekge MM, Mageza RB, Muthuphei MN. et al . Evaluation of thyroid nodules with technetium-99m MIBI and technetium-99m pertechnetate.  Head Neck. 2001;  23 305-310
  • 34 Schicha H, Hellmich M, Lehmacher W. et al . Should all patients with thyroid nodules≥1 cm undergo fine-needle aspiration biopsy?.  Nuklearmedizin. 2009;  48 79-83
  • 35 Schmidt M. Nuklearmedizinische Risikostratifizierung bei suspekten Schilddrüsenknoten: PET oder SPECT? In: Schilddrüse 2009, 19. Konferenz über die menschliche Schilddrüse – Heidelberg. H. Dralle, Hrsg. Lehmanns Media, Berlin; 2010: 179-189
  • 36 Sebastianes FM, Cerci JJ, Zanoni PH. et al . Role of 18F-fluorodeoxyglucose positron emission tomography in preoperative assessment of cytologically indeterminate thyroid nodules.  J Clin Endocrinol Metab. 2007;  92 4485-4488
  • 37 Sharma R, Chakravarty KL, Tripathi M. et al . Role of 99mTc-Tetrofosmin delayed scintigraphy and color Doppler sonography in characterization of solitary thyroid nodules.  Nucl Med Commun. 2007;  28 847-851
  • 38 Sharma R, Mondal A, Shankar LR. et al . Differentiation of malignant and benign solitary thyroid nodules using 30- and 120-minute tc-99m MIBI scans.  Clin Nucl Med. 2004;  29 534-537
  • 39 Shie P, Cardarelli R, Sprawls K. et al . Systematic review: prevalence of malignant incidental thyroid nodules identified on fluorine-18 fluorodeoxyglucose positron emission tomography.  Nucl Med Commun. 2009;  30 742-748
  • 40 Shirodkar M, Jabbour SA. Endocrine incidentalomas.  Int J Clin Pract. 2008;  62 1423-1431
  • 41 Sundram FX, Mack P. Evaluation of thyroid nodules for malignancy using 99mTc-sestamibi.  Nucl Med Commun. 1995;  16 687-693
  • 42 Tee YY, Lowe AJ, Brand CA. et al . Fine-needle aspiration may miss a third of all malignancy in palpable thyroid nodules: a comprehensive literature review.  Ann Surg. 2007;  246 714-720
  • 43 Theissen P, Schmidt M, Ivanova T. et al . MIBI scintigraphy in hypofunctioning thyroid nodules – can it predict the dignity of the lesion?.  Nuklearmedizin. 2009;  48 144-152
  • 44 Yeung MJ, Serpell JW. Management of the solitary thyroid nodule.  Oncologist. 2008;  13 105-112

Korrespondenzadresse

Prof. Dr. Matthias Schmidt

Klinik und Poliklinik für

Nuklearmedizin

Universitätsklinikum Köln

Kerpener Straße 62

50937 Köln

Phone: +49/221/478 4052

Fax: +49/221/478 6777

Email: Matthias.Schmidt@uni-koeln.de

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