Cent Eur Neurosurg 2009; 70(3): 161-163
DOI: 10.1055/s-0029-1215567
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Resolution of Trigeminal Neuralgia after Palliative Embolization of a Cerebellopontine Angle Arteriovenous Malformation

Rückgang einer Trigeminusneuralgie nach palliativer Embolisation einer arterio-venösen Malformation im KleinhirnbrückenwinkelS. D. Simon1 , T. L. Yao1 , B. P. Rosenbaum1 , A. Reig1 , R. A. Mericle1
  • 1Department of Neurological Surgery, Vanderbilt University Medical Center, Nashville, United States
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 August 2009 (online)

Abstract

Background: Trigeminal neuralgia (TN) is a syndrome with debilitating paroxysmal facial pain, one cause of which is thought to be vascular compression of the nerve root entry zone causing ephaptic transmission. Arteriovenous malformations (AVM) have been reported to cause TN, including AVMs in the cerebellopontine (CP) angle. These lesions have been successfully treated with endovascular coiling, ethylene-vinyl alcohol copolymer (Onyx) and surgery for decompression.

Case description: We present a case of TN caused by AVM in the CP angle in a patient who was not a candidate for microsurgery and who did not want radiofrequency treatment or other destructive procedures because he would not tolerate facial numbness. The patient's symptoms were successfully treated by embolization using an ethylene-vinyl alcohol copolymer. After 17 months he had a recurrence of pain which was again treated with palliative embolization and again experienced resolution of his symptoms.

Conclusion: This case demonstrates that palliative embolization is a safe and effective option for the treatment of trigeminal neuralgia pain in patients for whom surgery of the AVM is not an option.

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Trigeminusneuralgie (TN) ist ein Grund für schweren paroxysmalen Gesichtsschmerz. Als Ursache wird eine vaskuläre Kompression der Nervenwurzeleintrittszone angenommen, die eine ephaptische Übertragung verursacht. Über arterio-venöse Malformationen (AVM), die eine TN verursachen, einschließlich AVMs im Kleinhirnbrückenwinkel, wurde bereits berichtet. Diese Läsionen wurden erfolgreich behandelt mit endovaskulärem Coiling, Äthylen-Vinylalkohol-Copolymerisat (Onyx)-Embolisation und Entlastungsoperation.

Fallbeschreibung: Wir beschreiben einen Fall von TN, verursacht durch eine AVM im Kleinhirnbrückenwinkel bei einem Patienten, der kein Kandidat für einen mikrochirurgischen Eingriff war und keine Radiotherapie oder andere destruktive Verfahren wünschte, weil er kein Taubheitsgefühl im Gesicht tolerieren wollte. Die Symptome des Patienten wurden erfolgreich behandelt durch eine Embolisation mit Äthylen-Vinylalkohol-Copolymerisat. Nach 17 Monaten traten die Schmerzen wieder auf, die nach erneuter palliativer Embolisation wieder rückläufig waren.

Schlussfolgerung: Dieser Fall zeigt, dass die palliative Embolisation eine sichere und effektive Alternative zur Behandlung von TN-Schmerzen bei Patienten ist, für die eine Operation der AVM nicht infrage kommt.

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Correspondence

Dr. S. D. Simon

Department of Neurological Surgery

Vanderbilt University

Nashville, TN37232

United States

Phone: 615-343-2452

Fax: 615-343-8104

Email: scott.simon@vanderbilt.edu

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