Endoskopie heute 2008; 21(4): 238-241
DOI: 10.1055/s-0028-1098755
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York

Epiphrenisches Pulsionsdivertikel neben dem unteren Ösophagusphinkter

Epiphrenic Diverticulum next to the Lower Oesophageal SphinkterV. Schick1 , E. Nötzel1 , H.-J. Schulz1
  • 1Klinik für Innere Medizin I, Sana Klinikum Lichtenberg, Oskar-Ziethen-Krankenhaus, Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Epiphrenische Pulsionsdivertikel des Ösophagus sind selten. Ihre klinische Symptomatik ist variabel. Wir berichten über eine 69-jährige Patientin, bei der ein retrosternaler Druckschmerz unabhängig von der Nahrungsaufnahme auftrat. Das Druckgefühl steigerte sich über 30 min und verschwand dann wieder langsam. Dysphagie, Erbrechen, Regurgitation oder Gewichtsverlust lagen nicht vor. In der Gastroskopie zeigte sich ein epiphrenisches Pulsiondivertikel, in dem wir Speisereste und Tabletten fanden direkt neben dem unteren Ösophagussphinkter. Das CT bestätigte das Divertikel mit einer Größe von 5,2 × 3,5 cm. Aufgrund der geringgradigen Beschwerden entschieden wir uns zur konservativen Therapie mit regelmäßigen Verlaufskontrollen. Divertikel dieser Größe können nur mittels chirurgischer Resektion (laparoskopischer Thorakoskopie) abgetragen werden. Eine gastroenterologisch-endoskopische Therapiemöglichkeit besteht nicht. 

Abstract

Epiphrenic diverticulum of the oesophagus is a seldom disease with a wide variety of symptoms presented by the patients at admission. We report a case of a 69-year-old woman admitted to our hospital with retrosternal pressure independent from food intake. The chest pain occurred once weekly, last for 30 min and then released slowly. She had no dysphagia, nausea or vomiting, no regurgitation or weight loss. In gastroscopy we found a epiphrenic diverticulum next to the lower oesophageal sphincter with remaining food particles and tablets. The computer tomography confirmed the diverticulum with a size of 5.2 × 3.5 cm. Due to lack of severe complaints of the patient we decided to follow the “watch and wait” strategy with periodic controls. There is no gastroenterologic-endoscopic therapeutical option and epiphrenic diverticula of this size can only be resected by surgeons. 

Literatur

  • 1 Benacci J C, Deschamps C, Trastek V F et al. Epiphrenic diverticulum: results of surgical treatment.  Ann Thorac Surg. 1993;  55 1109-1113 , discussion 1114
  • 2 Chen L, Walser E M, Schnadig V. Fatal hemorrhage secondary to ulcerated epiphrenic pseudodiverticulum.  Arch Pathol Lab Med. 2006;  130 867-870
  • 3 Del Genio A, Rossetti G, Maffetton V et al. Laparoscopic approach in the treatment of epiphrenic diverticula: long-term results.  Surg Endosc. 2004;  18 741-745
  • 4 Fasano N C, Levine M S, Rubesin S E et al. Epiphrenic diverticulum: clinical and radiographic findings in 27 patients.  Dysphagia. 2003;  18 9-15
  • 5 Katsinelos P, Chatzimavroudis G, Zavos C et al. Long-term botulinum toxin treatment for dysphagia due to large epiphrenic diverticulum in elderly patients: A report of two cases.  Dysphagia. 2008;  , epub ahead of print
  • 6 Lai S T, Hsu C P. Carcinoma arising from an epiphrenic diverticulum: a frequently misdiagnosed disease.  Ann Thorac Cardiovasc Surg. 2007;  13 110-113
  • 7 Lee J H, Chae H S, Kim K H et al. Delayed primary repair of perforated epiphrenic diverticulum.  J Korean Med Sci. 2004;  19 887-890
  • 8 Melman L, Quinlan J, Robertson B et al. Esophageal manometric characteristics and outcomes for laparoscopic esophageal diverticulectomy, myotomy, and partial fundoplication for epiphrenic diverticula.  Surg Endosc. 2008;  , epub ahead of print
  • 9 Palanivelu C, Rangarajan M, Maheshkumaar G S et al. Minimally invasive surgery combined with peroperative endoscopy for symptomatic middle and lower esophageal diverticula: a single institute's experience.  Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2008;  18 133-138
  • 10 Stroh C, Hohmann U, Meyer F et al. Epiphrenic esophageal diverticulum after laparoscopic placement of an adjustable gastric band.  Obes Surg. 2006;  16 372-374
  • 11 Tedesco P, Fisichella P M, Way L W et al. Cause and treatment of epiphrenic diverticula.  Am J Surg. 2005;  190 891-894
  • 12 Varghese Jr T K, Marshall B, Chang A C et al. Surgical treatment of epiphrenic diverticula: a 30-year experience.  Ann Thorac Surg. 2007;  84 1801-1809 , discussion 1801–1809
  • 13 Weitzman G, Maltz C. Epiphrenic diverticulum.  Endoscopy. 2006;  38 Suppl 2 E 11
  • 14 Zaninotto G, Portale G, Costantini M et al. Long-term outcome of operated and unoperated epiphrenic diverticula.  J Gastrointest Surg. 2008;  12 1485-1490

Prof. Dr. med. H.-J. Schulz

Klinik für Innere Medizin I · Sana Klinikum Lichtenberg

Fanninger Str. 32

10365 Berlin

Phone: +30 / 55 18 22 10

Fax: +30 / 55 18 22 50

Email: hj.schulz@sana-kl.de

    >