Klin Padiatr 2009; 221(2): 97-99
DOI: 10.1055/s-0028-1086019
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pallister-Killian Syndrome (PKS) as a Cause of Mental Retardation

Das Pallister-Killian-Syndrom (PKS) als Ursache einer EntwicklungsverzögerungA. Shamdeen 1 , S. Meyer 1 , 2 , S. Gottschling 2 , B. Oehl-Jaschkowitz 3 , L. Gortner 1 , 2 , M. G. Shamdeen 2
  • 1Klinik für Allgemeine Pädiatrie und Neonatologie, Universität des Saarlandes, Homburg/Saar
  • 2Klinik für Allgemeine Pädiatrie und Neonatologie, Sektion Neuropädiatrie, Universität des Saarlandes, Homburg/Saar
  • 3Gemeinschaftspraxis für Humangenetik, Homburg/Saar
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 December 2008 (online)

Abstract

Pallister-Killian syndrome (PKS; OMIM: # 601803) is a rare sporadic syndrome of multiple congenital anomalies attributable to the presence of a de novo mosaic supernumerary isochromosome 12p [i(12p)]. The syndrome presents with a recognizable pattern of findings including: pigmentary skin changes, characteristic facial features (sparse anterior scalp hair, flattened midface, macrostomia, and coarsening of the facial features), and developmental delay. The developmental phenotype of PKS is quite variable, but most are considered to fall into the profound range of developmental retardation. We report on two individuals with classical features of PKS. Notably, in one child the neuropsychological development was significantly more favourable than commonly reported in the literature. This illustrates the loose correlation between geno- and phenotype in PKS.

Zusammenfassung

Das Pallister-Killian-Syndrom (PKS; OMIM: # 601803) ist ein selten vorkommendes Syndrom, das auf einer Mosaiktetrasomie 12p [i(12p)] beruht. Das PKS ist durch typische Stigmata gekennzeichnet: Pigmentationsanomalien, Hypoplasie des Mittelgesichts, spärlicher Haarwuchs, insbesondere im Schläfenbereich, und vergröberte Gesichtszüge. Weitere klinische Leitsymptome sind eine muskuläre Hypotonie sowie eine Entwicklungsverzögerung. Wir berichten über zwei Kinder mit einem PKS, wobei ein Patient einen deutlich besseren kognitiven und statomotorischen Entwicklungsstand aufweist, als bisher in der Literatur beschrieben. Auf die fehlende Korrelation zwischen Geno- und Phänotyp wird hingewiesen.

References

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Correspondence

Dr. S. Meyer

Klinik für Allgemeine Pädiatrie und Neonatologie

Sektion Neuropädiatrie

Universitätsklinikum des Saarlandes

Phone: +49/6841/162 83 54

Fax: +49/6841/162 84 52

Email: sascha.meyer@uniklinik-saarland.de

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