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DOI: 10.1055/a-2733-6263
Phytotherapeutika in Leitlinien der AWMF zu Atemwegserkrankungen
Eine systematische Auswertung deutschsprachiger LeitlinienPhytotherapeutics in German AWMF Guidelines for Respiratory Diseases. A Systematic Review of GuidelinesAutoren
Zusammenfassung
Phytotherapeutika werden in Deutschland häufig nachgefragt, sind jedoch nicht immer in medizinischen Leitlinien verankert. Ziel dieser Arbeit ist eine systematische Auswertung deutschsprachiger Leitlinien zu Atemwegserkrankungen hinsichtlich Empfehlungen zu Phytotherapeutika. 36 AWMF-Leitlinien (S1–S3) zu Erkrankungen der oberen und unteren Atemwege wurden hierfür gescreent. In 6 der 36 Leitlinien konnten Phytotherapeutika in den Empfehlungen oder dem Hintergrundtext gefunden werden. Die Leitlinien zu Rhinosinusitis und zu akutem/chronischem Husten bieten die detailliertesten Darstellungen inkl. konkreter Präparate und Evidenzbewertung. Weitere Erwähnungen finden sich in den Leitlinien zu Halsschmerzen, Asthma und Riech- und Schmeckstörungen. Phytotherapeutika sind demnach in einigen Leitlinien zu Atemwegserkrankungen berücksichtigt, mit einer Schwerpunktsetzung auf Husten- und Rhinosinusitis. Für viele Atemwegserkrankungen fehlen bislang jedoch Evidenzen für systematische Empfehlungen. Dies verdeutlicht den Bedarf an weiterer Forschung und Integration evidenzbasierter Phytotherapie in Leitlinienprozesse.
Phytotherapeutics are frequently requested in Germany, but not always included in medical guidelines. The aim of this article is a systematic review of German-language guidelines on respiratory diseases with regard to recommendations for phytotherapeutics. 36 AWMF guidelines (S1–S3) on diseases of the upper and lower airways were screened for this purpose. Phytotherapeutics were found in the recommendations or background text of six out of the 36 guidelines. The guidelines on rhinosinusitis and acute/chronic cough provide the most detailed presentations, including specific preparations and evidence assessment. Further mentions are found in the guidelines on sore throat, asthma, and smell and taste disorders. Phytotherapeutics are therefore considered in some guidelines on respiratory diseases, with a focus on cough and rhinosinusitis. However, for many respiratory diseases, evidence for systematic recommendations is still lacking. This highlights the need for further research and the integration of evidence-based phytotherapy into guideline processes.
Schlüsselwörter
Leitlinien - Atemwegserkrankungen - Phytotherapie - Phytopharmaka - pflanzlische ArzneimittelPublikationsverlauf
Artikel online veröffentlicht:
01. Dezember 2025
© 2025. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
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Literatur
- 1 Altundag A, Cayonu M, Kayabasoglu G. et al. Modified olfactory training in patients with postinfectious olfactory loss. Laryngoscope 2015; 125: 1763-1766
- 2 Arnold E, Clark CE, Lasserson TJ. et al. Herbal interventions for chronic asthma in adults and children. Cochrane Database Syst Rev 2008; 1: CD005989
- 3 Avoxa-Mediengruppe Deutscher Apotheker. Pelargonium: Leberschaden neu in
Fachinfo. Stand: 31.03.2014. Pharmazeutische Zeitung online. Zugriff am
30.10.2025 unter: https://www.pharmazeutische-zeitung.de/2014-03/pelargonium-leberschaeden-neu-in-fachinfo/
- 4 Bachert C, Schapowal A, Funk P, Kieser M. Treatment of acute rhinosinusitis with the preparation from Pelargonium sidoides EPs 7630: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Rhinology 2009; 47: 51-58
- 5 BÄK, KBV, & AWMF NVL-Programm. S3-Leitlinie Nationale VersorgungsLeitlinie
Asthma – Version: 5.0, AWMF-Registernummer: nvl-002, Stand: 23.08.2024. Zugriff
am 30.10.2025 unter: https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/nvl-002
- 6 BÄK, KBV, & AWMF NVL-Programm. S3-Leitlinie Nationale VersorgungsLeitlinie
COPD – Version: 2.0, AWMF-Registernummer: nvl-003, Stand: 25.06.2021. Zugriff am
30.10.2025 unter: https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/nvl-003
- 7 Damm M, Pikart LK, Reimann H. et al. Olfactory training is helpful in postinfectious olfactory loss: A randomized, controlled, multicenter study. Laryngoscope 2014; 124: 826-831
- 8 DEGAM & AWMF. S3-Leitlinie Halsschmerzen – Version: 2.2,
AWMF-Registernummer: 053-010, Stand: 31.10.2020. Zugriff am 30.10.2025
unter: https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/053-010
- 9 DEGAM & AWMF. S3-Leitlinie Akuter und chronischer Husten – Version: 3.1,
AWMF-Registernummer: 053-013, Stand: 01.02.2021. Zugriff am 30.10.2025
unter: https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/053-013
- 10 DEGAM, DGHNO-KHC & AWMF. S2k-Leitlinie Rhinosinusitis, AWMF-Registernummer:
053-012 & 017-049, Stand: 04.2017. Zugriff am 30.10.2025 unter: https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/017-049
- 11 DGHNO-KHC & AWMF. S2k-Leitlinie Riech- und Schmeckstörungen – Version: 5.1,
AWMF-Registernummer: 017-050, Stand: 01.05.2023. Zugriff am 30.10.2025
unter: https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/017-050
- 12 DGP & AWMF. S2k-Leitlinie Fachärztliche Diagnostik und Therapie erwachsener
Patienten mit Husten – Version: 4.1, AWMF-Registernummer: 020-003, Stand:
31.01.2025. Zugriff am 30.10.2025 unter: https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/020-003
- 13 Ernst E, Marz RW, Sieder C. Acute bronchitis: effectiveness of Sinupret. Comparative study with common expectorants in 3,187 patients. Fortschr Med 1997; 115: 52-53
- 14 Federspil P, Wulkow R, Zimmermann T. Wirkung von Myrtol standardisiert bei der Therapie der akuten Sinusitis – Ergebnisse einer doppelblinden, randomisierten Multicenterstudie gegen Plazebo. Laryngorhinootologie 1997; 76: 23-27
- 15 Fischer J, Dethlefsen U. Efficacy of cineole in patients suffering from acute bronchitis: a placebo-controlled double-blind trial. Cough 2013; 9: 25
- 16 Gillissen A, Wittig T, Ehmen M. et al. A multi-centre, randomised, double-blind, placebo-controlled clinical trial on the efficacy and tolerability of GeloMyrtol(R) forte in acute bronchitis. Drug Res (Stuttg) 2013; 63: 19-27
- 17 Gillissen A. Perspektiven der Pneumologie & Allergologie: Akute Atemwegserkrankungen: Wann Phytopharmaka eine valide Alternative sind. Deutsches Ärzteblatt 2019; 116
- 18 Helman SN, Adler J, Jafari A. et al. Treatment strategies for postviral olfactory dysfunction: A systematic review. Allergy Asthma Proc 2022; 43: 96-105
- 19 Holzinger F, Chenot J-F. Systematic review of clinical trials assessing the effectiveness of ivy leaf (hedera helix) for acute upper respiratory tract infections. Evid-Based Complement Altern Med ECAM 2011; 2011: 382789
- 20 Hubbert M, Sievers H, Lehnfeld R, Kehrl W. Efficacy and tolerability of a spray with Salvia officinalis in the treatment of acute pharyngitis-a randomised, double-blind, placebo-controlled study with adaptive design and interim analysis. Eur J Med Res 2006; 11: 20-26
- 21 Hummel T, Rissom K, Reden J. et al. Effects of olfactory training in patients with olfactory loss. Am J Rhinol 2009; 119: 496-499
- 22 Hummel T, Welge-Lüssen A. Riech- und Schmeckstörungen – Physiologie, Pathophysiologie und therapeutische Ansätze. Stuttgart, New York: Thieme; 2009
- 23 Jund R, Mondigler M, Stammer H. et al. Herbal drug BNO 1016 is safe and effective in the treatment of acute viral rhinosinusitis. Acta Otolaryngol 2015; 135: 42-50
- 24 Jund R, Mondigler M, Steindl H. et al. Clinical efficacy of a dry extract of five herbal drugs in acute viral rhinosinusitis. Rhinology 2012; 50: 417-426
- 25 Kehrl W, Sonnemann U, Dethlefsen U. Therapy for acute nonpurulent rhinosinusitis with cineole: results of a double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Laryngoscope 2004; 114: 738-742
- 26 Kemmerich B, Eberhardt R, Stammer H. Efficacy and tolerability of a fluid extract combination of thyme herb and ivy leaves and matched placebo in adults suffering from acute bronchitis with productive cough. A prospective, double-blind, placebo-controlled clinical trial. Arzneimittelforschung 2006; 56: 652-660
- 27 Kemmerich B. Evaluation of efficacy and tolerability of a fixed combination of dry extracts of thyme herb and primrose root in adults suffering from acute bronchitis with productive cough. A prospective, double-blind, placebo-controlled multicentre clinical trial. Arzneimittelforschung 2007; 57: 607-615
- 28 Kim BY, Park JY, Kim EJ. et al. The neuroplastic effect of olfactory training to the recovery of olfactory system in mouse model. Int Forum Allergy Rhinol 2019; 9: 715-723
- 29 Koch AK, Klose P, Lauche R. et al. A systematic review of phytotherapy for acute rhinosinusitis. Forsch Komplementarmed 2016; 23: 165-169
- 30 Kraft K. Phytotherapie bei Atemwegserkrankungen. Z Phytother 2013; 34: 280-283
- 31 Kuriyama A, Maeda H. Topical application of licorice for prevention of postoperative sore throat in adults: A systematic review and meta-analysis. J Clin Anesth 2019; 54: 25-32
- 32 Laszig R, Hesse G, Lutgebrune T. Die Behandlung der akuten Sinusitis mit Sekretolytika. Z Allg Med 1989; 65: 19-21
- 33 Livermore A, Laing DG. Influence of training and experience on the perception of multicomponent odor mixtures. J Exp Psychol Hum Percept Perform 1996; 22: 267-277
- 34 Mattes RD, Pawlik MK. Effects of Ginkgo biloba on alertness and chemosensory function in healthy adults. Hum Psychopharmacol 2004; 19: 81-90
- 35 Matthys H, de MC, Carls C. et al. Efficacy and tolerability of myrtol standardized in acute bronchitis. A multi-centre, randomised, double-blind, placebo-controlled parallel group clinical trial vs. cefuroxime and ambroxol. Arzneimittelforschung 2000; 50: 700-711
- 36 Melzer J, Saller R, Schapowal A, Brignoli R. Systematic review of clinical data with BNO-101 (Sinupret) in the treatment of sinusitis. Forsch Komplementarmed 2006; 13: 78-87
- 37 Neubauer N, März RW. Placebo-controlled, randomized double-blind clinical trial with SinupretR sugar coated tablets on the basis of a therapy with antibiotics and decongestant nasal drops in acute sinusitis. Phytomedicine 1994; 1: 177-181
- 38 Pfaar O, Mullol J, Anders C. et al. Cyclamen europaeum nasal spray, a novel phytotherapeutic product for the management of acute rhinosinusitis: a randomized double-blind, placebo-controlled trial. Rhinology 2012; 50: 37-44
- 39 Richstein A, Mann W. Zur Behandlung der chronischen Sinusitis mit Sinupret. Therapie der Gegenwart 1980; 9: 4-7
- 40 Ruetzler K, Fleck M, Nabecker S. et al. A randomized, double-blind comparison of licorice versus sugar-water gargle for prevention of postoperative sore throat and postextubation coughing. Anesthesia & Analgesia 2013; 117: 614-621
- 41 Schaefer AK, Giannetti BM, Bulitta M, Staiger C. A randomized, controlled, double-blind, multi-center trial to evaluate the efficacy and safety of a liquid containing ivy leaves dry extract (EA 575®) vs. placebo in the treatment of adults with acute cough. Pharmazie 2016; 71: 504-509
- 42 Schaefer A, Ludwig F, Giannetti BM. et al. Efficacy of two dosing schemes of a liquid containing ivy leaves dry extract EA 575 versus placebo in the treatment of acute bronchitis in adults. ERJ Open Res. 2019 5.
- 43 Schapowal A, Berger D, Klein P, Suter A. Echinacea/sage or chlorhexidine/lidocaine for treating acute sore throats: a randomized double-blind trial. Eur J Med Res 2009; 14: 406-412
- 44 Seo BS, Lee HJ, Mo JH. et al. Treatment of postviral olfactory loss with glucocorticoids, Ginkgo biloba, and mometasone nasal spray. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2009; 135: 1000-1004
- 45 Shergis JL, Wu L, Zhang AL. et al. Herbal medicine for adults with asthma: A systematic review. J Asthma 2016; 53: 650-659
- 46 Sierocinski E, Holzinger F, Chenot J-F. Ivy leaf (Hedera helix) for acute upper respiratory tract infections: an updated systematic review. Eur J Clin Pharmacol 2021; 77: 1113-1122
- 47 Sorokowska A, Drechsler E, Karwowski M, Hummel T. Effects of olfactory training: a meta-analysis. Rhinology 2017; 55: 17-26
- 48 Tesche S, Metternich F, Sonnemann U. et al. The value of herbal medicines in the treatment of acute non-purulent rhinosinusitis. Results of a double-blind, randomised, controlled trial. Eur Arch Otorhinolaryngol 2008; 265: 1355-1359
- 49 Timmer A, Gunther J, Motschall E. et al. Pelargonium sidoides extract for treating acute respiratory tract infections. Cochrane Database Syst Rev 2013; 10: CD006323
- 50 Wagner L, Cramer H, Klose P. et al. Herbal medicine for cough: a systematic review and meta-analysis. Forsch Komplementarmed 2015; 22: 359-368
- 51 Wang LW, Chen LX, Jacob T. Evidence for peripheral plasticity in human odour response. J Physiol Lond 2004; 554: 236-244
- 52 Worth H, Dethlefsen U. Patients with asthma benefit from concomitant therapy with cineole: A placebo-controlled, double-blind trial. J Asthma 2012; 49: 849-853