Klin Padiatr
DOI: 10.1055/a-2703-0139
Original Article

How Can We Predict Yogurt Tolerance in Cow’s Milk Allergy?

Wie lässt sich die Joghurt-Toleranz bei Kuhmilchallergie vorhersagen?

Autoren

  • Hande Yuksel Bulut

    1   University of Health Sciences, Dr. Sami Ulus Maternity and Children Research and Training Hospital, Department of Pediatric Allergy and Immunology, Ankara, Turkey
  • Ezgi Ulusoy Severcan

    1   University of Health Sciences, Dr. Sami Ulus Maternity and Children Research and Training Hospital, Department of Pediatric Allergy and Immunology, Ankara, Turkey
  • Aysegul Ertugrul

    1   University of Health Sciences, Dr. Sami Ulus Maternity and Children Research and Training Hospital, Department of Pediatric Allergy and Immunology, Ankara, Turkey
  • Ilknur Bostanci

    1   University of Health Sciences, Dr. Sami Ulus Maternity and Children Research and Training Hospital, Department of Pediatric Allergy and Immunology, Ankara, Turkey

Abstract

Objective:

Yogurt is a type of fermented milk. There is limited information on the yogurt’s effect on managing cow’s milk allergy. The aim of this study was to determine the factors affecting tolerance to yogurt using an oral food challenge test in children with cow’s milk allergy and investigate the role of the cow’s milk-specific IgE levels, cow’s milk skin prick test wheal diameters, and the cow’s milk-specific IgE/total IgE ratio in predicting oral food challenge outcomes in the IgE-mediated cow’s milk allergy group.

Methods:

This retrospective study analysed the demographic and clinical features, laboratory data, skin prick tests, and the results of the yogurt oral food challenge from the children diagnosed with cow’s milk allergy.

Results:

Of the 132 patients included in the study, 68 (51.5%) of them were categorised asIgE-mediated, while 27 (20.5%) and 37 (28%) of them were categorised as non-IgE-mediated and mixed-type reaction groups, respectively. The findings indicated that 68.2% of the study population and 51.5% of the IgE-mediated group are associated with the cow’smilk allergy tolerated yogurt. In the IgE-mediated cow’s milk allergy group, skin prick test wheal diameters, cow’s milk-specific IgE, and the cow’s milk-specific IgE/total IgE ratio were determined to be significantly different between patients with positive and negative oral food challenge results (p<0.05). Cow’s milk-specific IgE performance contributed more to predicting any reaction and/or anaphylaxis in the yogurt oral food challenge (area under the curve: 0.831and 0.876). The ratio and the skin prick test wheal diameter performance were lower in the probability of any reaction and/or anaphylaxis in the yogurt oral food challenge.

Conclusions:

This study suggests that yogurt may be tolerated by a significant proportion of children with various forms of cow’s milk allergy.

Zusammenfassung

Hintergrund:

Joghurt ist ein fermentiertes Milchprodukt, doch es gibt nur begrenzte Daten über seine Rolle im Management der Kuhmilchallergie (KMA). Ziel dieser Studie war es, Faktoren zu identifizieren, die die Joghurt-Toleranz bei Kindern mit KMA beeinflussen. Insbesondere wurde untersucht, inwieweit der kuhmilchspezifische IgE-Wert (sIgE), der Hautpricktest (HPT) auf Kuhmilch sowie das Verhältnis von kuhmilchspezifischem zu Gesamt-IgE die Ergebnisse oraler Lebensmittelprovokationen (OLP) bei Kindern mit IgE-vermittelter KMA prognostizieren können.

Methode:

Im Rahmen dieser retrospektiven Studie wurden demografische und klinische Daten, Laborwerte, Ergebnisse des HPT sowie die Resultate von Joghurt-Provokationstests bei Kindern mit diagnostizierter KMA analysiert.

Resultate:

Von den 132 eingeschlossenen Patienten wurden 68 (51,5 %) der IgE-vermittelten, 27 (20,5 %) der nicht-IgE-vermittelten und 37 (28 %) einer gemischten Reaktionsgruppe zugeordnet. Insgesamt vertrugen 68,2 % der Studienpopulation sowie 51,5 % der IgE-vermittelten Gruppe Joghurt trotz diagnostizierter KMA. Innerhalb der IgE-vermittelten Gruppe zeigten sich signifikante Unterschiede hinsichtlich des Durchmessers der HPT-Quaddeln, des kuhmilchspezifischen IgE-Werts sowie des KM-sIgE/Gesamt-IgE-Verhältnisseszwischen Patient*innen mit positiven und negativen OLP-Ergebnissen (p <0,05). Der kuhmilchspezifische IgE-Wert war der stärkste Prädiktor für jeglicher Reaktionen oder Anaphylaxien während der Joghurt-Provokation (AUC 0,831 bzw.0,876). Das KM-sIgE/Gesamt-IgE-Verhältnis sowie der HPT-Quaddeldurchmesser zeigten hingegen eine geringere Aussagekraft in der Vorhersage.

Schlussfolgerung:

Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass ein erheblicher Anteil von Kindern mit unterschiedlichen Formen der Kuhmilchallergie Joghurt tolerierenkann.



Publikationsverlauf

Eingereicht: 10. April 2025

Angenommen nach Revision: 16. September 2025

Artikel online veröffentlicht:
10. November 2025

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