Klin Padiatr 2021; 233(02): 59-62
DOI: 10.1055/a-1289-0142
Originalarbeit

Das akute idiopathische Skrotalödem – eine relevante Differenzialdiagnose des akuten Skrotums im Kindes- und Jugendalter

Acute Idiopathic Scrotal Edema – A Relevant Differential Diagnosis of the Acute Scrotum in Childhood and Adolescence
Sabine Vogel
,
Franziska Vauth
,
Wolfgang Rösch

Zusammenfassung

Hintergrund Das „akute Skrotum“ ist ein häufiger kinderurologischer Notfall, der eine rasche Beurteilung zur Diagnose bzw. zum Ausschluss einer Hodentorsion erfordert. Zu den weniger bekannten Differenzialdiagnosen zählt das idiopathische Skrotalödem (AISE). In dieser Studie beschreiben wir Häufigkeit und klinisches Management des AISE in unserer Klinik.

Patienten 319 Patienten im Alter von 0 bis 17 Jahren, die zwischen 01/2013 bis 12/2017 in der kinderurologischen Klinik der KUNO-Kinderklinik St. Hedwig Regensburg mit der Diagnose „akutes Skrotum“ behandelt wurden.

Methode Retrospektive Analyse der Patientenakten.

Ergebnisse 234/319 Patienten wurden ambulant und 85/319 (27%) stationär behandelt. Bei 23/319 (7,2%) wurde ein AISE diagnostiziert. Alle Patienten mit AISE wurden ambulant behandelt, bei keinem dieser Patienten musste eine operative Exploration erfolgen. Weitere Diagnosen der ambulanten Patienten: Epididymitis (87/234; 37%), Hydatidentorsion (42/234; 18%), Hodentorsion (5/234; 2%) Hodentrauma (10/234; 4%), Hydrozele (9/234; 4%), unspezifische Hodenschmerzen (58/234; 25%). Diagnosen der stationären Patienten: Hodentorsion (58/85; 68%), Hydatidentorsion (17/85; 20%), Epididymitis (8/85; 9%), Hodentrauma (1/85; 1%), Tumor (1/85; 1%).

Diskussion Das AISE ist eine Ausschlussdiagnose mit typischem klinischem Bild. Zusammen mit dem charakteristischen Befund in der (Doppler-) Sonografie ist eine sichere Abgrenzung zu anderen Differenzialdiagnosen des akuten Skrotums möglich. Durch die korrekte Diagnosestellung können unnötige Klinikaufenthalte, Operationen und medikamentöse Behandlungen vermieden werden.

Schlussfolgerung Das AISE ist eine relevante Differentialdiagnose des akuten Skrotums, das Kinder- und Jugendärzten bekannt sein sollte.

Abstract

Background The diagnosis “acute scrotum” constitutes a frequent urgency in pediatric urology requiring rapid evaluation to rule out testicular torsion. Acute idiopathic scrotal edema (AISE) is a less known differential diagnosis of acute scrotum. In this study we aimed to describe prevalence and clinical management of children and adolescents with AISE treated in our clinic.

Patients 319 patients at the age of 0 to 17 years with the diagnosis of acute scrotum treated in the clinic of pediatric urology Regensburg between 01/2013 and 12/2017 were included.

Method Retrospective charts analysis.

Results 234/319 patients were treated as outpatients and 85/319 (27%) as inpatients. Diagnosis of AISE was made in 23/319 (7.2%) individuals. All of them were managed as outpatients and none received surgical exploration. Further diagnoses of outpatients: epididymitis (87/234; 37%); appendix testes torsion (42/234; 18%); testicular torsion (5/234; 2%); testicular trauma (10/234; 4%); hydrocele (9/234; 4%); nonspecific testicular pain (58/234; 25%). Diagnoses of inpatients: testicular torsion (58/85; 68%); appendix testes torsion (17/85; 20%); epididymitis (8/85; 9%); testicular trauma (1/85; 1%); tumor (1/85; 1%).

Discussion In the differential diagnosis of acute scrotum the typical clinical presentation and the characteristic (Doppler) ultrasound findings allow the reliable diagnosis of AISE. Correct and prompt AISE diagnosis helps to avoid unnecessary hospitalizations, surgeries and medications.

Conclusion Pediatricians should be familiar with AISE as a differential diagnosis of acute scrotum.



Publication History

Article published online:
17 November 2020

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  • Literatur

  • 1 Braun MM, Cronin AJ, Bell DG. A case report of acute idiopathic scrotal edema. Mil Med 2013; 178: e890-e892
  • 2 Brereton RJ, Manley S. Acute scrotal pathology in boys. Z Kinderchir Grenzgeb 1980; 29: 343-347
  • 3 Davidson A. Anesthetic management of common pediatric emergencies. Curr Opin Anaesthesiol 2013; 26: 304-309
  • 4 Dieter Jocham KM Praxis der Urologie. Band II 2007
  • 5 Erez I, Zifman E, Nersesjanz I. et al. Is there a connection between paediatric acute idiopathic scrotal oedema and intestinal worm infestation?. J Paediatr Child Health 2012; 48: 26-29
  • 6 Esposito F, Sanchez O, Siebert JN. et al. Acute scrotal idiopathic edema: A misleading erythema. Cjem 2018; 20: S37
  • 7 Geiger J, Epelman M, Darge K. The fountain sign: a novel color Doppler sonographic finding for the diagnosis of acute idiopathic scrotal edema. J Ultrasound Med 2010; 29: 1233-1237
  • 8 Hupp JR. Pediatric anesthesia−concerns about neurotoxicity. J Oral Maxillofac Surg 2015; 73: 1021-1022
  • 9 Kinderchirurgie DGf. Akutes Skrotum im Kindes-und Jugendalter. AWMF 2015
  • 10 Klin B, Lotan G, Efrati Y. et al. Acute idiopathic scrotal edema in children−revisited. J Pediatr Surg 2002; 37: 1200-1202
  • 11 Lee SH, Lee DG, Yoo KH. et al. Acute Idiopathic Scrotal Edema Caused by Epstein-Barr Virus. Pediatr Infect Dis J 2016; 35: 593
  • 12 Mesquita RD, Rosas JL. Adult Acute Scrotal Edema – When Radiologists Can Help to Avoid Unnecessary Surgical Treatment. J Radiol Case Rep 2017; 11: 24-30
  • 13 Najmaldin A, Burge DM. Acute idiopathic scrotal oedema: incidence, manifestations and aetiology. Br J Surg 1987; 74: 634-635
  • 14 Patoulias D, Rafailidis V, Feidantsis T. et al. Fountain’s Sign as a Diagnostic Key in Acute Idiopathic Scrotal Edema: Case Report and Review of the Literature. Acta Medica (Hradec Kralove) 2018; 61: 37-39
  • 15 Qvist O. Swelling of the scrotum in infants and children, and non-specific epididymitis; a study of 158 cases. Acta Chir Scand 1956; 110: 417-421
  • 16 Santi M, Lava SAG, Simonetti GD. et al. Acute Idiopathic Scrotal Edema: Systematic Literature Review. Eur J Pediatr Surg 2018; 28: 222-226
  • 17 Schroder A. Acute Idiopathic Scrotal Oedema – Differential Diagnosis of the Acute Scrotum. Aktuelle Urol 2017; 48: 54-56
  • 18 Tan LR, Liu Z, Leow JJ. et al. Acute idiopathic scrotal edema in the adult: A case report. Urol Case Rep 2020; 28: 101014
  • 19 Vijayaraghavan SB. Sonographic differential diagnosis of acute scrotum: real-time whirlpool sign, a key sign of torsion. J Ultrasound Med 2006; 25: 563-574