Laryngorhinootologie 2021; 100(04): 285-290
DOI: 10.1055/a-1190-4992
Originalarbeit

Die Hörrehabilitation mittels Cochlea-Implantat – Eine Möglichkeit der Tinnitus-Reduktion im Alter

Hearing rehabilitation using a cochlear implant – a way of reducing tinnitus in the elderly
Christian Issing
1   Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany
,
Uwe Baumann
2   Audiologische Akustik, Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany
,
Johannes Pantel
3   Arbeitsbereich Altersmedizin, Institut für Allgemeinmedizin, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Germany
,
Timo Stöver
1   Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Hintergrund Tinnitus ist ein häufiges Begleitsymptom einer hochgradigen Hörminderung oder Ertaubung auch bei älteren Menschen. Die Hörrehabilitation dieser Patienten ist in der Regel nur noch mit einem Cochlea-Implantat (CI) möglich. In den letzten Jahren werden immer mehr ältere und sehr alte Patienten mit einem CI versorgt. Ziel dieser Studie war die Untersuchung des Einflusses der Hörrehabilitation mit einem CI auf die Tinnitus-Belastung älterer Menschen.

Material und Methoden In diese prospektive Untersuchung wurden 34 Patienten zwischen dem 65. und 86. Lebensjahr eingeschlossen, die erstmalig unilateral mit einem CI versorgt wurden. 16 Patienten (47,1 %) hatten präoperativ einen Tinnitus. Zu je 3 Zeitpunkten (präoperativ, bei Erstanpassung und 6 Monate postoperativ) erfolgte bei den Patienten mit Tinnitus neben der Erfassung des Sprachverstehens die Erhebung der Tinnitus-Belastung mit dem Mini-Tinnitus-Fragebogen (Mini-TF12).

Ergebnisse Sechs Monate postoperativ fanden wir eine hochsignifikante Verbesserung des Sprachverstehens von präoperativ 11,5 ± 17,4 auf 54,4 ± 28,1 % (p = 0,001), die von einer hochsignifikanten Reduktion der mit dem Mini-TF12-Fragebogen erfassten Tinnitus-Belastung von 6,9 ± 6,5 Punkten präoperativ auf 4,3 ± 3,3 Punkte nach 6 Monaten (p = 0,001) begleitet war.

Schlussfolgerungen Die Hörrehabilitation mittels CI führt beim älteren Menschen zu einer hochsignifikanten Reduktion der subjektiven Belastung durch einen bereits präoperativ bestehenden Tinnitus.

Abstract

Background Tinnitus is a common symptom of severe hearing loss or deafness especially in older people. Hearing rehabilitation for these patients is usually only possible with a cochlear implant (CI). In recent years, an increasing number of old and very old patients have been treated with a CI. The aim of this study was to examine the influence of hearing rehabilitation with a CI on the tinnitus of older people.

Materials and Methods In this prospective study 34 patients between the age of 65 and 86 were included, who were unilaterally treated with a CI for the first time. 16 patients (47.1 %) had tinnitus preoperatively. At three time points (preoperative, on initial fitting and six months postoperatively), tinnitus severity was assessed in addition to speech discrimination in patients with tinnitus using the mini-tinnitus questionnaire (Mini-TF12).

Results Six month postoperatively we found a highly significant improvement of speech discrimination (preoperatively 11.5 ± 17.4, six-month visit 54.4 ± 28.1 %, p = 0.001) that was accompanied by a highly significant reduction in tinnitus severity according to Mini-TF12 scores (preoperatively 6.9 ± 6.5, six-month visit 4.3 ± 3.3, p = 0.001).

Conclusions Hearing rehabilitation by means of CI leads to a highly significant reduction of tinnitus severity of pre-operatively existing tinnitus in the elderly.



Publication History

Received: 10 May 2020

Accepted: 26 May 2020

Article published online:
23 June 2020

© 2020. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Hellweg C, Lux-Wellenhof G, Bühler P. Tinnitus Retraining-Therapie. Hugendubel Kreuzlingen; 2003
  • 2 Negrila-Mezei A, Enache R, Sarafoleanu C. Tinnitus in elderly population: clinic correlations and impact upon QoL. Journal of medicine and life 2011; 4: 412-416
  • 3 Quaranta N, Wagstaff S, Baguley D. Tinnitus and cochlear implantation. International journal of audiology 2004; 43: 245-251 . doi:10.1080/14992020400050033
  • 4 Baguley DM, Atlas MD. Cochlear implants and tinnitus. Prog Brain Res 2007; 166: 347-355 . doi:10.1016/s0079-6123(07)66033-6
  • 5 Knopke S, Grabel S, Forster-Ruhrmann U. et al Impact of cochlear implantation on quality of life and mental comorbidity in patients aged 80 years. The Laryngoscope 2016; 126: 2811-2816 . doi:10.1002/lary.25993
  • 6 Olze H, Szczepek AJ, Haupt H. et al The impact of cochlear implantation on tinnitus, stress and quality of life in postlingually deafened patients. Audiology & neuro-otology 2012; 17: 2-11 . doi:10.1159/000323847
  • 7 Schaarschmidt M. Cochlea-Implantate: Wenn Hörgeräte nicht mehr helfen…. Dtsch Arztebl 2013; 110 (14) 36
  • 8 Kempf HG, Büchner A, Stöver T. HNO 2003; 51: 663-676 . doi:10.1007/s00106-003-0894-y
  • 9 Kempf HG, Büchner A, Stöver T. HNO 2003; 51: 591-603 . doi:10.1007/s00106-003-0893-z
  • 10 Lin FR, Niparko JK, Ferrucci L. Hearing loss prevalence in the United States. Arch Intern Med 2011; 171: 1851-1852 . doi:10.1001/archinternmed.2011.506
  • 11 Wilkerson BJ, Porps SF, Babu SC. The Impact of Comorbidities in the Aging Population on Cochlear Implant Outcomes. Otology & neurotology: official publication of the American Otological Society, American Neurotology Society [and] European Academy of Otology and Neurotology 2017; 38: e285-e288 . doi:10.1097/mao.0000000000001501
  • 12 Yang Z, Cosetti M. Safety and outcomes of cochlear implantation in the elderly: A review of recent literature. J Otol 2016; 11: 1-6 . doi:10.1016/j.joto.2016.03.004
  • 13 Wong DJ, Moran M, O’Leary SJ. Outcomes After Cochlear Implantation in the Very Elderly. Otology & neurotology: official publication of the American Otological Society, American Neurotology Society [and] European Academy of Otology and Neurotology 2016; 37: 46-51 . doi:10.1097/mao.0000000000000920
  • 14 Buchman CA, Fucci MJ, Luxford WM. Cochlear implants in the geriatric population: benefits outweigh risks. Ear, nose, & throat journal 1999; 78: 489-494
  • 15 Issing C, Baumann U, Pantel J. et al Cochlear implant therapy improves the quality of life in older patients – A prospective evaluation study. Otol-Neurotol. [im Druck]
  • 16 House D. Tinnitus suppression via cochlear implants: review and remarks. The international tinnitus journal 1999; 5: 27-29
  • 17 Thedinger B, House WF, Edgerton BJ. Cochlear implant for tinnitus. Case reports. The Annals of otology, rhinology, and laryngology 1985; 94: 10-13 . doi:10.1177/000348948509400102
  • 18 House WF. Cochlear implants. The Annals of otology, rhinology, and laryngology 1976; 85 (Suppl. 27) 1-93
  • 19 Goebel G, Hiller W. Tinnitus-Fragebogen:(TF); ein Instrument zur Erfassung von Belastung und Schweregrad bei Tinnitus. Handanweisung: Hogrefe, Verlag für Psychologie; 1998
  • 20 Scholz G, Mrowinski D. Audiometrie: eine Anleitung für die praktische Hörprüfung. Thieme; 2011
  • 21 Sonnet MH, Montaut-Verient B, Niemier JY. et al Cognitive Abilities and Quality of Life After Cochlear Implantation in the Elderly. Otology & neurotology: official publication of the American Otological Society, American Neurotology Society [and] European Academy of Otology and Neurotology 2017; 38: e296-e301 . doi:10.1097/mao.0000000000001503
  • 22 Vermeire K, Brokx JP, Wuyts FL. et al Quality-of-life benefit from cochlear implantation in the elderly. Otology & neurotology: official publication of the American Otological Society, American Neurotology Society [and] European Academy of Otology and Neurotology 2005; 26: 188-195
  • 23 Manrique-Huarte R, Calavia D, Huarte Irujo A. et al Treatment for Hearing Loss among the Elderly: Auditory Outcomes and Impact on Quality of Life. Audiology & neuro-otology 2016; 21 (Suppl. 01) 29-35 . doi:10.1159/000448352
  • 24 Olze H, Szczepek AJ, Haupt H. et al Cochlear implantation has a positive influence on quality of life, tinnitus, and psychological comorbidity. The Laryngoscope 2011; 121: 2220-2227 . doi:10.1002/lary.22145
  • 25 Olze H, Knopke S, Gräbel S. et al Rapid Positive Influence of Cochlear Implantation on the Quality of Life in Adults 70 Years and Older. Audiology & neuro-otology 2016; 21 (Suppl. 01) 43-47 . doi:10.1159/000448354
  • 26 Chatelin V, Kim EJ, Driscoll C. et al Cochlear implant outcomes in the elderly. Otology & neurotology: official publication of the American Otological Society, American Neurotology Society [and] European Academy of Otology and Neurotology 2004; 25: 298-301
  • 27 Farinetti A, Ben Gharbia D, Mancini J. et al Cochlear implant complications in 403 patients: comparative study of adults and children and review of the literature. European annals of otorhinolaryngology, head and neck diseases 2014; 131: 177-182 . doi:10.1016/j.anorl.2013.05.005
  • 28 Punte AK, Vermeire K, Hofkens A. et al Cochlear implantation as a durable tinnitus treatment in single-sided deafness. Cochlear implants international 2011; 12 (Suppl. 01) S26-S29 . doi:10.1179/146701011x13001035752336
  • 29 Holder JT, O’Connell B, Hedley-Williams A. et al Cochlear implantation for single-sided deafness and tinnitus suppression. American journal of otolaryngology 2017; 38: 226-229 . doi:10.1016/j.amjoto.2017.01.020
  • 30 Goebel G. Psychische Komorbidität bei Tinnitus. Lege artis 2011; 1: 389-408 . doi:10.1055/s-0030-1248615