Psychother Psychosom Med Psychol 2020; 70(05): 190-196
DOI: 10.1055/a-1023-4609
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Effektivität von psychokardiologischer Versorgung in der stationären Rehabilitation – ein Pilotprojekt

Effectiveness of Psychocardiological Care in Inpatient Rehabilitation: A Pilot Study
Julia Priegnitz
1   Reha-Zentrum Seehof, Verhaltensmedizin und Psychosomatik, Teltow
2   Forschungsgruppe Psychosomatische Rehabilitation Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Psychosomatik Centrum für Innere Medizin und Dermatologie Charité – Universitätsmedizin Berlin, Psychosomatik, Berlin
,
Eike Langheim
3   Reha-Zentrum Seehof, Kardiologie, Teltow
,
Wilma Rademacher
3   Reha-Zentrum Seehof, Kardiologie, Teltow
,
Christoph Schmitz
1   Reha-Zentrum Seehof, Verhaltensmedizin und Psychosomatik, Teltow
,
Volker Köllner
1   Reha-Zentrum Seehof, Verhaltensmedizin und Psychosomatik, Teltow
2   Forschungsgruppe Psychosomatische Rehabilitation Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Psychosomatik Centrum für Innere Medizin und Dermatologie Charité – Universitätsmedizin Berlin, Psychosomatik, Berlin
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 05 June 2019

akzeptiert 20 September 2019

Publication Date:
10 December 2019 (online)

Zusammenfassung

Zunehmend wird eine integrative, patientenfokussierte Versorgung von psychokardiologischen Patienten im Sinne einer integrativen Medizin gefordert. Mit der vorliegenden Arbeit soll untersucht werden, ob Herzpatienten mit einer komorbiden psychischen Störung im Rahmen der stationären Rehabilitation von einem integrierten Versorgungsmodell profitieren. Dazu wird der Symptomverlauf von psychokardiologischen Patienten in drei Versorgungssettings untersucht: interdisziplinäre Psychokardiologie (PK), monodisziplinäre Kardiologie (K) und monodisziplinäre Psychosomatik (PSO). Zu Beginn (T0), zum Ende (T1) und 6 Monate nach der Rehabilitationsbehandlung (T2) wurden allgemeine Angst und Depressivität (HADS), Herzangst (HAF) und gesundheitsbezogene Lebensqualität (SF-12) erfasst. Abschließend lagen von N=93 Patienten vollständige Daten vor (PK: N=37, 55,5 Jahre SD=8,0, 43,2% weiblich; K: N=32, 53,6 Jahre SD=8,2 , 34,4% weiblich; PSO: N=24, 55,5 Jahre SD=5,0, 45,8% weiblich). In den Ergebnissen zeigt allein die PK eine signifikante Reduktion von Herzangst im katamnestischen Prä-Post-Vergleich (HAF Furcht p=0,004). Auch die gesundheitsbezogene Lebensqualität verbessert sich nur in der PK von T0 zu T2 signifikant (SF-12 körperlich p=0,034). Die Ergebnisse legen die Schlussfolgerung nahe, dass Herzpatienten mit komorbider psychischer Störung von einer integrativen psychokardiologischen Versorgung profitieren. Dementgegen scheinen monodisziplinäre Behandlungssettings im Langzeitvergleich keinen wesentlichen Einfluss auf die psychische Symptomausprägung von psychokardiologischen Patienten zu haben. Die Studie bestätigt die positiven Erfahrungen aus der Praxis und liefert erste Erkenntnisse zur psychokardiologischen Versorgung in der stationären Rehabilitation. Weitere Forschung ist jedoch notwendig, um die Überlegenheit der Psychokardiologie gegenüber monodisziplinären Settings zu belegen.

Abstract

An integrative patient-centered care concept is increasingly demanded for treatment of cardiac patients with concomitant mental disorders. The present study aims to investigate the effect of an integrated concept of psycho-cardiac care (PK) versus a monodisciplinary cardiac (K) or psychosomatic (PSO) care. Patients were examined at baseline (T0), at the time of discharge from the rehabilitation program (T1) and after 6 month (T2). General anxiety, depression (HADS), cardiac anxiety (HAF) and quality of life (SF-12) were evaluated using computer-assisted questionnaires. A total of 93 patients were included (PK: n=37, 55.5 years SD=8.0, 43.2% female; K: n=32, 53.6 years SD=8.2, 34.4% female; PSO: n=24, 55.5 years SD=5.0, 45.8% female). Patients in the PK-group showed a significant reduction of heart-focused anxiety (HAF fear p=0.004) and a significant improvement in quality of life (SF-12 physical p=0.034) during follow-up. In contrast, these parameters remained unchanged in patients in the K- and PSO-groups. The results indicate that cardiac-patients with concomitant mental disorders benefit only from an integrated psycho-cardiac treatment concept. The findings provide first data to psycho-cardiac treatment in stationary rehabilitation and support previous clinical experiences. But further research is required to show the advantage of a psycho-cardiac concept towards monodisciplinary care.

Ergänzendes Material

 
  • Literatur

  • 1 Jordan J, Bardé B, Zeiher AM. Psychokardiologie heute. Herz 2001; 26: 335-344
  • 2 Rugulies R. Depression as a predictor for coronary heart disease: a review and meta-analysis1. Am J Prev Med 2002; 23: 51-61
  • 3 Gan Y, Gong Y, Tong X. et al. Depression and the risk of coronary heart disease: a meta-analysis of prospective cohort studies. BMC Psychiatry 2014; 14: 371
  • 4 Albus C, Waller C, Fritzsche K. et al. Bedeutung von psychosozialen Faktoren in der Kardiologie – Update 2018: Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie. Kardiologe 2018; 12: 312-331
  • 5 Sin NL, Yaffe K, Whooley MA. Depressive Symptoms, Cardiovascular Disease Severity, and Functional Status in Older Adults with Coronary Heart Disease: The Heart and Soul Study. J Am Geriatr Soc 2015; 63: 8-15
  • 6 Kirchberger I, Heier M, Amann U. et al. Variables associated with disability in male and female long-term survivors from acute myocardial infarction. Results from the MONICA/KORA Myocardial Infarction Registry. Prev Med 2016; 88: 13-19
  • 7 Ladwig K-H, Baumert J, Marten-Mittag B. et al. Room for depressed and exhausted mood as a risk predictor for all-cause and cardiovascular mortality beyond the contribution of the classical somatic risk factors in men. Atherosclerosis 2017; 257: 224-231
  • 8 Westhoff-Bleck M, Briest J, Fraccarollo D. et al. Mental disorders in adults with congenital heart disease: Unmet needs and impact on quality of life. J Affect Disord 2016; 204: 180-186
  • 9 Celano CM, Millstein RA, Bedoya CA. et al. Association between anxiety and mortality in patients with coronary artery disease: A meta-analysis. Am Heart J 2015; 170: 1105-1115
  • 10 Eifert GH. Cardiophobia: A paradigmatic behavioural model of heart-focused anxiety and non-anginal chest pain. Behav Res Ther 1992; 30: 329-345
  • 11 Herrmann-Lingen C, Albus C, Titscher G. Psychokardiologie–Ein Praxisleitfaden für Ärzte und Psychologen. 2. Aufl Köln: Deutscher Ärzteverlag; 2014
  • 12 Roest AM, Martens EJ, de Jonge P. et al. Anxiety and Risk of Incident Coronary Heart Disease: A Meta-Analysis. J Am Coll Cardiol 2010; 56: 38-46
  • 13 Roest AM, Martens EJ, Denollet J. et al. Prognostic Association of Anxiety Post Myocardial Infarction With Mortality and New Cardiac Events: A Meta-Analysis. Psychosom Med 2010; 72: 563
  • 14 Emdin CA, Odutayo A, Wong CX. et al. Meta-Analysis of Anxiety as a Risk Factor for Cardiovascular Disease. Am J Cardiol 2016; 118: 511-519
  • 15 MHCTV Beek, Zuidersma M, Lappenschaar M. et al. Prognostic association of cardiac anxiety with new cardiac events and mortality following myocardial infarction. Br J Psychiatry 2016; 209: 400-406
  • 16 Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF). Nationale VersorgungsLeitlinie Chronische KHK – Langfassung, 5. Auflage. 2019
  • 17 Reese C, Mittag O, Bengel J. et al. Praxisempfehlungen für psychologische Interventionen in der Rehabilitation: Koronare Herzerkrankung. Freiburg: Abteilung Qualitätsmanagement und Sozialmedizin, Universitätsklinikum Freiburg; 2012
  • 18 Köllner V, Glatz J, Langner P. et al. Psychokardiologische Rehabilitation. Ärztliche Psychotherapie 2017; 12: 219-226
  • 19 Katon WJ, Lin EHB, Von Korff M. et al. Collaborative Care for Patients with Depression and Chronic Illnesses. N Engl J Med 2010; 363: 2611-2620
  • 20 Seekatz B, Brüser J, Müller-Holthusen T. et al. Psycho-Kardiologie in der stationären Rehabilitation – Eine explorative Studie zur Umsetzung und Wirksamkeit eines erweiterten psycho-kardiologischen Behandlungskonzeptes. DRV Schriften 2012; 98: 394-395
  • 21 Huffman JC, Mastromauro CA, Beach SR. et al. Collaborative Care for Depression and Anxiety Disorders in Patients With Recent Cardiac Events: The Management of Sadness and Anxiety in Cardiology (MOSAIC) Randomized Clinical Trial. JAMA Intern Med 2014; 174: 927-935
  • 22 Deutsche Rentenversicherung Bund. Hrsg Reha-Therapiestandards Koronare Herzkrankheit. Berlin: DRV-Bund; 2016
  • 23 Deutsche Rentenversicherung Bund. Hrsg Reha-Therapiestandards Depression. Berlin: DRV-Bund; 2016
  • 24 Rademacher W, Glatz J, Langner P. et al. Psychokardiologische Rehabilitation – interdisziplinäre Behandlung als Pilotprojekt. Kardiologe 2019; 13: 40-48
  • 25 Herrmann C, Buss U, Snaith RP. HADS-D: Hospital anxiety and depression scale-German version. Bern: Hans Huber; 1995
  • 26 Zigmond AS, Snaith RP. The hospital anxiety and depression scale. Acta Psychiatr Scand 1983; 67: 361-370
  • 27 Hinz A, Brähler E. Normative values for the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) in the general German population. J Psychosom Res 2011; 71: 74-78
  • 28 Hoyer J, Eifert G. HAF – Herzangstfragebogen. Cardiac Anxiety Questionnaire (CAQ; Eifert GH, Thompson RN, Zvolensky MJ, Edwards K, Frazer NL, Haddad JW, Davig J. 2000) – German version 2001; Im Internet: https://www.psycharchives.org/handle/20.500.12034/377
  • 29 Eifert GH, Thompson RN, Zvolensky MJ. et al. The Cardiac Anxiety Questionnaire: development and preliminary validity. Behav Res Ther 2000; 38: 1039-1053
  • 30 Fischer D, Kindermann I, Karbach J. et al. Heart-focused anxiety in the general population. Clin Res Cardiol 2012; 101: 109-116
  • 31 Bullinger M, Kirchberger I. Der SF-36 Fragebogen zur Gesundheit (SF-12, Kurzform). Göttingen: Hogrefe; 1998
  • 32 Müller-Nordhorn J, Roll S, Willich SN. Comparison of the short form (SF)-12 health status instrument with the SF-36 in patients with coronary heart disease. Heart 2004; 90: 523-527
  • 33 Cohen J. A power primer. Psychol Bull 1992; 122: 155-159
  • 34 Steffanowski A, Löschmann C, Schmidt J. et al. Meta-Analyse der Effekte stationärer psychosomatischer Rehabilitation: Mesta-Studie. Bern: Huber; 2007
  • 35 Westhoff-Bleck M, Winter L, Aguirre Davila L. et al. Diagnostic evaluation of the hospital depression scale (HADS) and the Beck depression inventory II (BDI-II) in adults with congenital heart disease using a structured clinical interview: Impact of depression severity. Eur J Prev Cardiolog 2019; DOI: 10.1177/2047487319865055.