Erfahrungsheilkunde 2018; 67(03): 134-139
DOI: 10.1055/a-0606-9859
Wissen
© MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG Stuttgart · New York

Hypnose bei Schmerz

Dorothea Thomaßen
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 June 2018 (online)

Zusammenfassung

Die Wirksamkeit der Hypnose insbesondere bei psychischen und sozialen Faktoren somatischer Erkrankungen ist seit 2003 anerkannt. Sie wird erfolgreich bei medizinischen Eingriffen, akuten Notfällen und chronischen Krankheiten angewandt. Während die moderne Schulmedizin sich an überindividuellen Norm- und Messwerten orientiert, arbeitet Hypnose mit und in der subjektiven Wirklichkeit des Patienten. Die Hypnotherapie nutzt spontane und bewusst herbeigeführte hypnotische Prozesse beim Patienten im medizinischen Alltag, um sie therapeutisch zu nutzen. Dabei werden vorübergehende Zustandsveränderungen (Trance) zur akuten und langfristigen Schmerzreduktion initiiert.

Abstract

The effectiveness of hypnosis, especially with psychic and social factors of somatic diseases, was recognized in 2003. It is successfully used in the case of medical interventions, acute emergencies as well as chronic diseases. While modern conventional medicine is oriented towards supraindividual standard values and measured values, hypnosis works with and within the subjective reality of the patient. Hypnotherapy uses spontaneous and deliberately provoked hypnotic processes in the patient in day-to-day medical care, in order to use them therapeutically. In doing so, temporary changes of state (trance) are initiated for an acute and long-term pain reduction.

 
  • Literatur

  • 1 Defechereux T, Meurisse M, Hamoir E. et al. Hypnoanesthesia for endocrine cervical surgery: a statement of practice. J Altern Compl Med 12/1999; 5 (06) 509-20
  • 2 Faymonville ME. Hypnose in der Anästhesie. Hypnose-ZHH 2010; 5 (01/02) 111-20
  • 3 Faymonville ME, Fissette J, Mambourg PH. et al. Hypnosis as adjunct therapy in conscious sedation for plastic surgery. Reg Anesth 1995; Mar–Apr 20 (02) 145-51
  • 4 Faymonville ME, Mambourg PH, Joris J. et al. Psychological approaches during conscious sedation. Hypnosis versus stress reducing strategies: a prospective randomized study. Pain 12/1997; 73 (03) 361-7
  • 5 Frenay MC, Faymonville ME, Devlieger S. et al. Psychological approaches during dressing changes of burned patients: a prospective randomised study comparing hypnosis against stress reducing strategy. Burns 12/2001; 27 (08) 793-9
  • 6 Hansen E, Zimmermann M, Dünzl G. Hypnotische Kommunikation mit Notfallpatienten. Notfall Rettungsmed 2010; 13: 314-321
  • 7 Hansen E, Seemann M, Zech N. et al. Awake craniotomies without any sedation: the awake-awake-awake technique. Acta Neurochir 2013; 155: 1417-1424
  • 8 Jacobs DT. Patient Communication for first Responders and EMS Personnel. Bowie: Brady; 1991
  • 9 Meurisse M, Defechereux T, Hamoir E. et al. Hypnosis with conscious sedation instead of general anaesthesia? Applications in cervical endocrine surgery. Acta Chir Belg 08/1999; 99 (04) 151-8
  • 10 Nash M. A psychoanalytic theory of hypnosis: theory, research and practise. Oxford, UK: 2008: 201-22
  • 11 Revenstorf D. Anerkennung der Hypnotherapie. Akad der Milton Erickson Gesellschaft Uni Tübingen. o. J. Im Internet: http://www.meg-hypnose.de/fileadmin/meg-hypnose/pdf/Anerkennung_Hypnotherapie.pdf (Stand: 25.04.2018)
  • 12 Seemann M, Zech N, Graf B. et al. Anästhesiologisches Management zur Wachkraniotomie Schlaf-Wach-Schlaf-Technik oder ohne Sedierung. Anaesthesist 2015; 64: 128-36
  • 13 Thomaßen D. Wie fühlt sich gesund an?. Deut Zeitschr für zahnärztl Hypnose 2017; 2: 9-12